Vad rekomenderar du?
Nu är snart, snart våren här på riktigt! Många av er har säkert redan fått upp växter ur blomlådorna och varit ute i skogen för lite tidig skörd. Er är jag avundsjuka på!
Här i den norrländska lappmarken får vi andra vänta några veckor till innan gräset börjar bli grönt.
Nu undrar jag vad det är ni har tänkt plocka denna sommar? Något ni speciellt saknat eller längtat efter?
Själv ska jag, så fort jag bara kan, ge mig ut i skogen och samla bjökkvistar till bastun och björkblad till duschpeeling! Det är i alla fall prio ett. Sedan kommer brännässlorna som jag ska passa på att fånga tidigt på våren… Och inte i sena juli som jag brukar 
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

*S* Du planerar ser jag.
Jo här har en del börjat redan, brännässlorna luktar så gott. De är plockvänliga här nu. Men övrigt ogräs kan lika gärna väntas ett tag till med.
för min del blir det inget skörda i år alls troligen. Skall flytta om ett par veckor. Där har jag ingen aning om hur det ser ut ens med tillbud.
Men rölleka tycker jag nog att du kan kika efter. Kamomill, växer det så högt? Granskottssirap visade sig vara en trivsam sak för hosta.
(Efter en hetsig diskussion här förra året så lägger jag in att man bör har tillstånd att få skörda sådant, inte helt allemansrätt. Det är mer en avvägningsfråga.)
Men daggkåpa och grodblad är ju två enkla och bra saker att söka efter. :)
I år ska jag plocka björkbladsknoppar, ett underbart starkt te blir det av dem, som smakar vår hela vintern!
Vandra i Ljus å Skönhet

#1: Tack för tipsen! Du råkar för övrigt inte ha något bra recept på brännässelsoppa? Rölleka finns, och gott om dem! Kamomill finns tyvärr inte, här är det för kallt och ogästvänligt
granskottssirap har jag faktiskt funderat på! Och känner till det där om att det inte "ingår" i allemansrätten, men det är ju som du säger en avvägningsfråga och det är ju inte tal om att jag tänkt skövla en hel skog, haha!
Ngt specifikt du använder daggkåpa och grodblad till? Vet du om de sårläkande förmågorna stannar även om man torkar dom??
#2: Det sägs vara gott och stärkande! Antar att du torkar dem så du har över vintern? Plockar du bara knoppar, och inte bladen när de slagit ut?
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Det här receptet på soppa tycker jag om. :) Men det verkar finnas väldigt många olika och lyckade sätt att göra soppa på brännässla.
Vad gäller granskottssirap så finns det en hel del att läsa om i denna och denna tråden.
*haha* Nej… har men en bit skog att ta av så är de skott som behövs väldigt lite, fördelat på många granar.
Jo här finns mer om hur de förr gjordes som pasta av och kletades på linnetygbitar för att torkas. Så de fungerade lite som ett dådita plåster.
Daggkåpan använder jag för månadsblödningen, medan på shenet finns det mer om områden eksem med mera.
Men tvätta inte av grobladen, utan blås rent dom bara lätt och plocka där det är fräscht.

#1 inte grodblad utan groblad. Ursprunget är att bladen gör att sår gror ihop = läker. Inget med grodor att göra.
Insamlig av växter bör göras på eftermiddagen efter en solig dag, då de har mest nyttigheter, Aldrig på morgonen (särsklit nässlorna som har högt nititinnehåll på morgonen).

Nej men de ser ut som små gröna grodor! Bladen :P

#5 *skrattar* Ja se där. Jag vet att de heter groblad. Det brukar bli varannan groblad och grodblad i tanken, emellanåt slipper det ut en fel. Där var jag säker att jag var noga med att tänka rätt, så det var lustigt att det iaf blev fel.
#3 Jag plockar dem precis när de håller på att spricka ut, men annars björklöv kan man ju plocka hela sommaren!
Groblad visst heter de så, men kallar dem åxå grodblad ibland….Indianerna kallade dem " den vite mannens spår" De producerar en massa, massa frön som gärna fastnar under skor…
Vandra i Ljus å Skönhet

Några arter kom med invandrare till Amerika och groblad är ett av dem. Den växer ju gärna på hårdgjorda ytor som finns kring människans aktiviteter. Ett annat är gatkamomill som påstås ha uppstått i Amerika geom mutation av kamomillen på mitten av 1800-talet.