Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3511 ggr
Vekka
0

Kristna Häxor?

Hej! alla härliga medsystrar o bröder.

Nu tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig att förstå en sak som jag funderat på både länge o mkt.
Gärna med funderingar - förklaringar så min "hjärna=person" kan acceptera det o förstå kombinationen, o förhoppningsvis bli lite klokare på kuppen. 

Jag har problem med att förstå hur man kan vara Häxa o kristen, alltså tron på Gud, jesus o djävulen.
(Mitt problem innefattar även Islam, judendom.)

Andra religioner som ex. Hinduismen, naturreligionerna har jag inga problem med att kombinera med Häxa.

Då det är själva kristendomens syn på sin tro, som får mig till att skruva hjärncellerna när någon säger att dom är Häxa o även är kristen. Hur i all världen får man ihop detta??

Självklart har jag studerat kristendomen en hel del, jag har läst hela bibeln, för mig är det viktigt att ha kunskap om andra religioner. När jag var yngre var jag runt o besökte olika prediktningar, även sekter, ex. jehovas,pingstk osv bara för att få kunskap som förstärkte min egen livsuppfattning. Och ju mer jag funnit, ju mindre kan jag kombinera Häxa+kristendom.

Man kan tex bara gå till grundläggande kristendom, "Du ska icke hava andra gudar jämte mig", alltså får en troende kristen inte tro på eller tillbe någon/något annat, ej träden, gräset, stenar, månen, solen, änglar, andar osv. får ej heller tro på en annan kraft/makt. 
Ex. Naturen.
Även att använda sig av div. metoder för att sammarbeta på ett annat plan, lätt förklarat, som ex. sia, spå i tarot, göra ande-trumresor, offra-blota, heala, formler, ritualer, kunskap om växter osv. osv. Detta anses ju inte som förenligt med kristendomen. 

Detta var bara en kort reflextion från mig själv, då Naturens kraft och metoder är det största för mig som Häxa.

Det här är något som jag har väldigt svårt att ta till mig, o det har säkert någonstans i någon tråd kommit in på detta men inte någon direkt diskussion i ämnet.
Jag har snappat upp att här är/varit medlemmar som anser sig vara kristna men även Häxa.

Jag har rätt så svårt att skriva vad jag menar, men blir nog klarare om jag har någon mer än min pojkvän att bolla mina funderingar med, han är mkt kunnig o ger sin syn på båda hållen, men även han kan inte se att man kan vara både Häxa o kristen.

Jag hoppas att detta kan bli en intressant diskussion o som sagt jag o kanske någon mer kan bli lite klokare.
Jag har absolut inga negativa tankar om andra som har en annan syn på de hela. Är bara intresserad av att få mina hjärnceller att räta ut sig lite o inte gå i strejk.

Så häng på o delge era funderingar!

Kramar o BB

Sovgott
0

Jag är varken kristen eller häxa, för jag tycker inte om att kalla mig själv något alls, men jag kan väl få skriva ändå?

Jag tror att människor definierar kristen på olika sätt. Man behöver ju inte vara en fanatiker som följer varje ord och lära till punkt och pricka. Man kan ju vara lite flexibel, plocka lite här och var som man själv tycker tills man själv är nöjd med sin tro och sin världsuppfattning. Eller är jag okonventionell och luddig kanske? :)

Vekka
0

Hallå! Sovgott! (Bara du är vaken så! :)) 
Självklart får du vara med, alla får vara med o delge sin tanke :)

Jag tror också det finns många definationer, men är det verkligen rätt?

Som religiös så förenar man sig med "hela paketet" så att säga. Jag har ännu svårare att förstå dom som säger sig vara kristna/religiösa men som väljer bort vissa delar för att dom inte tycker om det, o tyvärr så gör ju kyrkan-kristendomen det hela tiden o har gjort det väldigt länge, tycker jag som ej är kristen då, men även historiskt belagt.

Fanatiker finns inom dom flesta område o dom har jag inte så stor förståelse för, enligt mig så gör dom sig en egen påkommen tolkning av något o håller benhårt fast vid den, deras syn är den enda rätta.

Men, ja, man kan ha en egen tro o världsuppfattning, men då kan man ju inte säga att man är något specifikt, då har man blandat från olika håll o det stämmer inte med en "klar" religion.
Man kan ju inte tro 50%på hinduismen o 50%på Kristendommen (eller mixa ännu mer 10%+10%+ osv) o sen säga att man är religiöst kristen? för man får inte tro på någon annan gud inom kristendommen.

Men du har ingen fundering på hur kristendom+Häxa går ihop?

[lillajessi]
0

Jag tycker inte kombinationen funkar heller. Är inte det en del av att vara häxa att vara ett med naturen och dess andeväsen? Och precis som du nämner så är inte ritualer av "vårt" slag, tarot, och dyl. direkt accepterat inom kristendomen. Jag förstår inte heller.

BabyDragon
0

Jo, det finns mycket som talar emot. Att man inte får dykra någonting annat jämte gud, häxor tror på jämlikhet därav en gud och gudinna (om man som häxa tror på någon alls), enligt häxan finns det inget himmel eller helvete och man står för egna handlingar. Men jag vet ändå att många kristna har sin egen version på gud, men det finns ändå grunden. Kanske man kan tillbe solguden som Gud, men att minnas att det finns en gudinna.

Hoppas att någon som är eller är på väg att bli kristen + häxa kan ge sin syn på det hela :)

evrekaw
0

Rent religionshistoriskt så finns en hel del skrivet om katarerna som bland annat fanns i frankrike 1100 och fram tills dess att de mer eller mindre utplånades av inkvisationen…

Enligt mången forskare finns nedtecknat att dessa levde ett betydligt mer kristet och gudfruktigt liv än katolikerna som i vissa regioner var mer intresserade av makt och guld - de ansågs med andra ord vara korrupta…

Hur som helst hade katarerna klart en mera esoterisk livssyn och ägnade sig åt en hel del som snarare skulle passa in på en häxa än en god kristen… dokumenterat finns bland annat att de hade speciella snören, knöt kuntar, var kunniga ang. växter/örter och vad som skulle användas till vad…

Tror ibland att inkvisationens tankar lever kvar allt för väl i vårt medvetande… Personligen kan jag inte se varför man inte skulle kunna kombinera dessa båda… Jag väljer dock att kalla mig en vis kvinna istället för en häxa och jag skulle aldrig drömma om att använda svart magi… Så länge jag håller mig till vad som är gott och inte på något sätt av ondo mot andra så ser jag inte varför det måste finnas en motsättning…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BabyDragon
0

#5 vad bra att du skrev ^^ Jag viste inte det.

Men inte måste man väll använda sig av svart magi bara för att man är häxa?? Inte för att jag tror att det finns en sådan indelning, det är nog mest sedan man skulle skrämma folk för häxor.

evrekaw
0

#6 Nej o nej, de flesta låter nog bli svart magi… Det är säkrast så…

Ganna
0

Om man som jag omfattar det korrekta häxbegreppets 5 punkter (se min personliga sida för en uppräkning av dem) så är det inte möjligt att vara kristen och häxa.

Om man däremot som många "nyhäxor" har ett luddigt begrepp om vad en häxa är, torde det inte vara omöjligt. Många anser ju t.ex. att "kloka gummor", dvs utövare av folkmagi och/eller folkmedicin var häxor och de var ju kristna, vilket många upptecknade folkmagiska verser och formler ger vid hand.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Vekka
0

Ja, hm…vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, ja historien döljer en hel del som är utdött idag eller kanske utrotat kanske man ska säga…
Bland dom kunnigaste i växter o medicinalörter hör munkarna till i historien. Knuta knutar o ha religiösa ritualer existerar ännu inom dom flesta religionerna. ex. på en kristen ritual är nattvarden.

För mig finns inte svart eller vit magi, ej heller god eller ond, gott eller ont. Jag tror inte på himmel o helvete, då jag inte är religiös kristen :)
Jag som häxa kan vara både och, jag kan vara snäll-elak, mild-arg, jag kan ha fred men även starta krig. Jag kan sända kärlek men även förbannelser. Jag har alla sidor och visar dom i sina rätta miljöer, delar dock ut kärlek, fred o snällhet mer än dom explosiva sidorna. Men oops, detta är en annan diskusion.

Det finns tyvärr allt för många motsättningar mellan gudsreligion vice Häxa, enligt min uppfattning, det är därför jag gärna vill diskutera detta.

#5 Kom gärna med mer funderingar över hur du tror att det går att kombinera, gärna med kristendomens syn i grunden, då många andra religioner inte har samma gudssyn, katarerna hade ju sin egna religion.

Bappho
0

Häxkonst och kristendom är ju knappast förenliga på papperet, men det hindrar inte människor att ta till sig de båda begreppen. En blandning av barnatro och folktro kanske. Oftast ett känslomässigt val och inte ett intellektuellt.

Jag hade en mailinglista för en massa år sedan då jag inbjöd alla sorters häxor, även de som såg sig själva som kristna. Jag fick då en massa mail av en präst som blev helt tokig :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BabyDragon
0

#10 hehe. Ja det stöter ju säkert någon.

Det här med tro tror jag inte bygger på teorier, fakta och liknande. även om man följer en väl ettablerad tro till punkt och pricka. Det finns lika många syner på världen som det finns människor. Detsamma tror jag gäller tro. Det viktigaste är ändå att acceptera att alla är olika. Det är ju ändå det som är meningen. :)

Vekka
0

Yes, yes! BabyD, jag accepterar alla, även oliktänkande jämte mig. Hade alla haft samma syn o åsikt som mig hade det blivit väldigt tråkigt :) att leva. 

Men en etablerad religion har ju sin grundfakta, den kan man ju inte bortse från, eller?

Jag har disskuterat min frågeställning med fler än en präst under åren, senast för ca 6mån. sedan, denna kvinna är mkt modern o tyckte det var mkt intressant, men hon kunde heller inte se hur man kan kombinera detta, även den moderna kyrkan tar avstånd från ett "sådant levende". Jag har även mött präster som blivit helt tokiga o bannlyst mig :)

Men mitt problem i tankegången är att jag tänker djupare och gräver i grundsynen i tron på den religiösa Guden. Även väldigt små handlingar kan det krocka på.

BabyDragon
0

#12 Ja det är mycket svårt om inte omöjligt att kombinera en grundlaggd kristen tro i den meningen med detta. Då bibeln tar avstånd från all magi och dyrkan av annat. Har trott på naturandar hela mitt liv :)

Bjornen
0

Den kristna trosuppfattningen har förändrats under tidernas lopp från att stentavlorna skrevs. Periodvis var även Kristendmen en "naturreigion" med vissa förändringar. Perioder har olika extrema rörelser blivit starka som dock har försvunnit. Ibland har de extrema rörelserna uppkommit genom extrema händelser (t.ex. digerdöden). Svenska Vikingar var delvis kristna genom sina kontakter med den grekisk ortodoxa tron.

Den klassiska Kristedomen som kan förklara även många hemska händelser med att det är Guds vilja och han använder den för att pröva människornas tro är väl inte idag så stor. Jag delar då inte den uppfattningen men jag anser mig vara kristen. Mycket eller nästan allt i Bibeln tycker jag stämmr. Naturligtvis går det inte att läsa den exakta texten och tro att detta gäller i dagens samhälle. Redan när den skrevs använde man liknelser och berättelser. Det var redan då meningen att man skulle tänka på texterna istället för att tolka dem ordagrant. Sedan det skrevs har samhället förändras väldigt mycket. Många religioner har fått med värdefulla levnadsregler som var anpassade till dåtidens samhälle och som var gällande på det aktuella området. (Fläskets farlighet var en mycket viktig levnadsregel för att må bra och slippa trikiner och dåligt fläsk.) 

Det är stor skillnad att ha en kristen trosuppfattning eller livsåskådning mot att vara aktivt kristen. Jag tycker att det är synd att Sverige inte är ett kristet land med kristen livsåskådning numera.

Häxprocesserna började under medeltiden som en stark rörelse mot en vacklande tro i samband med många farsoter och hungersperioder. Häxorna och jävulen kom att bli en helig allians som en stark och ensidig kyrka försökte motarbeta till varje pris. Hungersnöd och svaghet hos folket gjorde att de såg måånga syner som blev till farliga tolkningar. Därutöver åts en hel del olämplig föda som kunde ge upphov till flera märkliga syner. En del gamla spådomar och örtanvändning började åter användas som kyrkan uppfattade som farlig och riskabel för kyrkans fortsatta ställning. Samhället var också intresserad att ha en stark kyrka, då kyrkan hade många viktiga förkunnelser för att försvara samhällets handlingar (tex. krigen). Kyrkan var den som förmedlade nyheter och kunde kuva människorna mot att reagera mot kungliga handlingar.

Jag tror inte Kristendomen från början hade någon större motsättning mot naturreligioner, men den tog avstånd från det härskarsamhälle som fanns då. Mycket av munkarnas kunskap om örters användning är mycket gamla och troligen kom mycket kunskap till Europa under folkvandringstiden. Mn de gamla romarna och grekerna eller egyptierna hade också väldigt stor kunskap om olika örters användning.     

Kristendomen liksom många andra religioner försöker att förklara livets olika mysterier. Religion har ju varit ett sätt att minska olika grubblerier och vara en del av ett aktivt samhälle.

Jag tror att naturreligioner också var i konflikt med Asatron. Asatron var ju också ett samhälle med hierakier som inte försvarade de svagare människorna.

Tyvärr vet vi ju väldigt litet om hur olika människors tro har varit under gågna tider och har mycket svårt att sätta sig i deras förhållande. Vi har ju blivit färgade av färskare uppfattningar.

Jag tror och tycker att i dagens samhälle kan olika former av häxtro, naturreligioner och Kristendomen fungera tillsammans. Ingen av oss har en enhetlig tro utan det finns många olika skillnader mellan oss. Det gäller varför vi tror och hur vi tror på olika saker och ting. Det är viktigt att vi alla hjäps åt att föra dagens kristna budskap om alla människors har lika värde oavsett förutsättningar.

[trumman]
0

I dagens gott&blandatandlighet kan man vara vad man vill så länge det känns rätt.

Tydligen……

BabyDragon
0

Jag är glad att sverige inte har en enda tro utan en religions frihet. Att inte en enda religion visar vad sverige står för utan det finns platts för alla.

Zoraye
0

Fast rent officiellt är väl Sverige kristet, religionsfrihet eller ej. Och den religionsfriheten kan man ju börja fundera på när det exempelvis kommer rapporter om hur folk motsätter sig att det byggs moskéer.
Att vara ateist är legio, men om man säger att man är hedning rätt och slätt, ja då blir det konstigt och folk börjar undra.

Bappho
0

Ja, tänk också på hur mycket kristedom det sprids ut till våra barn i  skolorna nu för tiden. Kyrkan bjuder ut sina tjänster så ofta de kan och lockar med teatrar och dylikt.

Dottern som går i ettan berättade i veckan att de hade fått en varsin skrivbok i skolan som de fick döpa "Vår egen Bibel" där de ska skriva ner kristna budskap. Upprörande!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zoraye
0

Galet. Det vore bättre om man i skolan lärde ut något så fundamentalt som självkänsla och stack till barnen en "Jag är bra"-bok att skriva i istället för kristna budskap.

Ganna
0

#17 Nja, kyrkan och staten är ju åtskilda, men jag skulle tro att den allmänna uppfattningen är att de "svenska" värderingarna har en kristen grund.

#18 Stackars blivande lärare till mina barn om de kommer med något sådant eller liknande; de kommer att få sig en avhyvling med en stor portion av Lpo 94!

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Zoraye
0

#20 Menar inte att kyrka och stat sitter ihop, utan att Sverige beskrivs som kristet (protestantiskt) när man kollar upp landet i faktaböcker, på kartor (såg det senast igår på en karta med faktarutor med info om respektive land) och uppslagsverk.

Ganna
0

#21 Aha, ja då förstår jag, vissa demografiska tabeller brukar räkna ett lands religionstillhörighet efter den största organiserade gruppen.

Zoraye
0

Precis, menade i demografiska sammanhang men beskrev det för luddig insåg jag nu. Det är det som är det fina med webbkommunikation, det ställer krav på hur man uttrycker sig!

Ganna
0

#23 Precis - därav behovet av konkreta och korrekta begrepp. ;D

Vekka
0

Åter tillbaka efter en tur till second handen, alltid roligt :)

Ja, att Sverige är ett kristet land, gäller nog fortfarande och alla som är döpta i kyrkan är kristna, om man inte tagit steget att gå ur vill sägas.

Men att vara kristen o religiös är inte riktigt samma sak, därför skriver jag oftast (om jag inte latar mig o skriver bara kristen) religiöst kristen, med det menar jag att man har en aktiv tro på den kristna/sanna guden. =aktivt troende, religiös, inom kristendomen.

Visst tycker jag att Sverige kan rymma olika religioner-trosuppfattningar osv. Och självklart kan vi fungera tillsammans, sida vid sida, mångfald ger ett rikt samhälle.

Att i smyg påföra någon en tro eller vad det nu må vara, är aldrig rätt eller försvarbart och absolut inte på yngre och i skolorna, anser jag. Men detta fenomenet har alltid funnits i skolorna, även under min skolgång, och det var ju ett tag sedan #hehe#, och även när min dotter växte upp.

Jag har inget emot kyrkan eller andra religioner, dom gör mkt gott runt om i världen. (jag sponsrar deras second hand o cafe hela tiden ju :) :) 
Men jag har problem med en hel del hyckleri som döljer sig i religioner, ett är "alla människors lika värde", den kan man disskutera! men det får bli en annan gång :)
Jag är för övrigt en stor älskare av kyrkor/kyrkogårdar =byggnaden/platsen.

Men det som min hjärna=person har problem med är när man blandar ihop det, en person säger att jag är religiös kristen och Häxa, det är här som min hjärna går i strejk :) då blir det ett frågetecken i min panna och får inte ihop det.

Jag försöker finna lite svar på detta så jag kan förstå ekvationen.

Bjornen
0

Numera använder man begreppet döpt eller på väg till dop för att tas upp i kyrkans gemenskap.

Hwinya
0

Ni har många bra funderingar och argument kring det här. Så då ska väl jag försöka att inte skriva för luddigt då :p

Jag är kristen, till och med ganska aktivt religiöst kristen som vekka säjer :p Men jag tror även på naturen, på trädens, växternas kraft. Hur får jag det att gå ihop? Jag tror att Gud skapade allt, alltså skapade han även den kraft som finns i naturen. Så för mig blir det inte fel att använda den kraften som finns i naturen.

Och gudinnan då? I Bibeln står det att Gud skapade världen och att han skapade människan till sin avbild. Hur då till sin avbild? Man och kvinna är ju så olika som det bara går. Men i ett äktenskap är ju man och kvinna ett, och det mesta finns ju i både maskulin och feminin form i naturen. Så varför inte oxå Gud? Gud och Gudinnan är ett, alltså blir "till sin avbild" egentligen 'våran' avbild, Gud och Gudinnan, Man och Kvinna.

Det man får tänka på när det gäller Bibeln är att den är skriven Av Män, För Män i ett Mansdominerat samhälle. Alltså får man lov att vara källkritisk även när det gäller Bibeln. Allting stämmer förmodligen inte ordagrant.

(Förlåt om det blev luddigt, men det e ju bara att fråga!)

evrekaw
0

# Nej då, du är inte luddig… är inne i samma tankebanor själv ang. det där med manligt och kvinnligt vill säga…

Det är luddigt bara det där med skapelseberättelsen… Adam och Eva är de första två människorna. Det står om att de får en massa söner… Sedan går dessa söner helt plötsligt ut i världen för att finna sig en hustru…

Jamen vart kom dom ifrån? Eller ska vi ponera att Adam och Eva fick döttrar också, men att dessa var för oviktiga för att tas upp… Och att syskonen parade ihop sig… Incest, incest… Eller? 

Kom lite off the track här… Men vart jag vill komma är att, kvinnans plats rent generellt, bortsett från alla regler hon måste följa, är ganska vag över lag…

Det lämnas luckor som man får gissa sig till har någon form av innehåll - frågan är bara vad…

Vekka
0

Ahh! Tack för ditt inlägg Hwinya :) ok ok, ni ser det som allt är alltet (Gud), kan man säga, eller? och på så sätt kan man få ihop det, ja, jag tror jag hänger med (-funderar vidare-). Jag tackar än en gång för ditt svar, att du ville dela med dig!
Lycka till på din väg! :)

Jennix
0

Vad menar man då med kristen? Någon som tror på att Jesus är Guds son eller någon som tror på Bibeln och följer varje bokstav? Hur det nu ska gå till, för det är mycket som motsäger sig självt i Bibeln och man måste nog välja ibland vad man ska tro.

Vissa tolkar också Bibeln mer symboliskt, inte bokstavligt. Det är ju två HELT skilja religioner nästan men ändå samma namn.

Har knappt mött två kristna som haft exakt samma tro så hur ska man då kunna veta vad som ÄR kristendom?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Iram
0

För mig är att vara både häxa och kristen helt oförenligt. Tyvärr. Kan respektera andra som klarar det men kommer aldrig att förstå hur de tänker.

Jennix
0

"Du ska icke hava andra gudar jämte mig", alltså får en troende kristen inte tro på eller tillbe någon/något annat, ej träden, gräset, stenar, månen, solen, änglar, andar osv. får ej heller tro på en annan kraft/makt. Ex. Naturen."

Men Gud finns i allt, alltså finns Guds kraft i naturen, gräset, träd osv.? Står det inte i Bibeln att Gud finns i oss alla?

Dessutom står det ju om änglar i Bibeln, flera har ju fått uppenbarelser och visioner där änglar talat till dom - klart att man måste få tro på änglar?

Jag har nyss läst Jörgen Erikssons böcker om samisk shamanism där han skriver att flera helare uppe i norr är kristna och anser att deras kraft kommer från Jesus/Gud… Väldigt intressant.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Blodeuwedd
0

Man kan ju läsa i samtal med Gud böckerna. Där står det att allt är Gud även jag själv.. och om sååå är fallet är jag då kristen om jag tror att jag själv är Gud?

Hm.. jag har faktiskt ingen uppfattning..

Vekka
0

Jepps! Skitinvecklat, eller hur?
Det är därför mina hjärnceller går på högvarv när jag ska finna en förklaring till mig själv, som jag kan förstå och förlika mig med.
Ju mer man tänker, desto värre blir det! 
Jag förstod att dom ser Gud i allt. Så jag har kommit ett steg framåt, men man kan dra på det på alla håll och hur mkt som helst.

Tyvärr så vet jag inte om jag någonsin kan förstå synsättet och tolkningen, kombinationen-religiös+Häxa
Men tycker det är lite intressant och disskutera.
Men jag accepterar absolut deras väg och val.

bettin65
0

har ett litet inlägg !

Har just läst boken Birda av paulo Coelho den var bra. men jag reagerade på att personerna i boken (häxor) pratade om gud och Jesus precis som om de var kristna( Religiösa)

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det än. Är i allafall inte kristen i den bemärkelsen (religiös ).

Jag får nog också fundera vidare följer lite av vad ni skriver och återkommer.

Astraea
0

#35 Just därför jag har svårt för Coelhos nya böcker. För mig funkar hans katolska böcker bättre. För mig känns han inte påläst.

Även jag har svårt för att få ihop det här med att vara kristen och häxa. Greppar det bara inte.

evrekaw
0

Sverige är ett virrvarr av samfund hit och dit… De kommer inte överens sinsemellan angående en massa saker - trors att de följer samma bok (bibeln). Vem har patent på bibeltolkning?

Vi lägger in flera skilda saker i begreppet "kristen". Vems syn är rätt och vems är fel? Beats me! Men jag går min väg och hoppas att andra har styrkan att gå sin - oavsett vad "grannarna tycker".

Hwinya
0

Om man är kristen så tror man att Jesus är Guds son, och man tror på, nej följer, Nya testamentet mer än det gamla. Det är lite som att judarna tror på och följer gamla testamentet, men de följer inte alls det nya, då de fortfarande väntar på messias.

Så visst, Bibeln motsäjer sig själv på många ställen, men det mesta som motsäjer sig står som sagt endera saken i gamla testamentet och endera saken i nya testamentet, och Gud skickade ju sin Son Jesus till jorden därför att livet efter gamla testamentet "inte funkade" , fast det är väl fel att säja så oxå, men då människorna fortsatte att synda och leva på sätt som Gud inte ville med endast de reglerna som fanns i mosebok så hittade Gud en annan lösning, han gav sin Son för att ta på sig allas skulder, och Offra sitt eget liv för människans synd, så som det står i Johannes 3:16 "Ty, så älskade Gud världen att han gav sin ende Son(..)". Gud agerade lite som man gör i ett projektarbete…man skriver en projektplan och arbetar utefter den, sen märker man att det inte funkar som man hade tänkt sig och skriver därför om projektplanen =) och arbetar på nya sätt, tills det helt enkelt funkar som man vill…

Mr-K
0

Jag ser inga som helst problem med att vara både och. Det gjorde ju inte inkvisitionen heller som avrättade inte bara oskyldiga kvinnor utan även ett antal som var totalt skyldiga till det de anklagades för. Häxor under inkvisitionen och även innan var inte kristna utan snarare djävulsdyrkare dock i inkvisitionens ögon. De dyrkade demoner. Vad som ofta glöms i den debatten är att de faktiskt startade med att avrätta ceremonial magiker ungefär 200 år innan den första häxan brändes och fortsatte med det en lång tid. Samma sak där man ansåg dem vara djävulsdyrkare och med den tidens snäva syn på det hela så var de ju faktiskt det också. Det finns enormt mycket felaktig information om inkvisitionen och om vem som gjorde vad. Ofta spridd av olika wicca rörelser som verkar mest av allt intresserade av att skriva om historien om vad som faktiskt hände.

Hur många här inne har faktiskt läst den litteratur som finns om detta? Nu pratar jag alltså om grund litteraturen. Har ni läst den beryktade häxhammaren? Vet ni då också om att det inte var den mest använda häx jagar manualen? Nicholas Eymerich verk är annan litteratur som är totalt nödvändig för att förstå det hela. Jag har hitills enbart träffat ett fåtal personer som faktiskt läst den gamla litteraturen själva och inte läst någon modern bok som försöker kasta så mycket skit på inkvisitionen som möjligt.

Att vara kristen och utöva magi finns inga som helst hinder för. Man måste skilja mellan den kristendom som finns idag och den traditionella kristna mystiken. Samma sak gäller judendom och islam. Det finns mängder med exempel i bibeln om hur magi används och mycket är rena invokationer. Inom Kristen mystik räknas Moses som den första magikern och Kung Salomo som den största. Även i nya testamentet finns fullt med exempel av kristen magi i form av exorcismer och rena magiska strider. Skillnaden är att de ofta kallas mirakel istället för magi:) Kolla på de traditionella kyrkorna (katolismen, ortodoxa kyrkan, gnosticismen, och den koptiska kyrkan) så finner du fullt med magiska operationer bara i en mässa. Deras mässor är ceremonial magi på hög nivå. Har ni läst Rituale Romanum den katolska kyrkans intruktionsbok för präster? Den är fullsmackad med invokationer i form av blessings för alla möjliga tillfällen. Kan man sen läsa lite mellan raderna i bibeln så finns instruktioner om skyddsmagi som The Sword of Christ and the armor of Christ. I en berättelse om hur Jesus lärjungar hjälper ett gäng Rabbi's att bedriva demoner från en besatt by avlöjar också vikten av tro inom magi. Gud säger inte att all trolldom är fel bara den som inte baseras på honom själv eller hans änglar:)

Jag skulle kunna dra exempel efter exempel på magi i bibeln men mitt tips är helt enkelt att läs den igen nu som magiker i stället för skeptiker eller efter myten om hur en kristen ska tänka så kommer ni se vad jag menar. Den är fullkomligt fullspäckad med magiska handlingar.

Med detta sagt så vill jag ytterligare en gång påpeka att jag inte alls är kristen:)

Ijin
0

#38 Bra skrivet, i båda inläggen!

Free-spirit-minded
0

Jag är om jag är en god häxa som har min egen religion.

Jag tror på det goda och har valt den vägen. jag har en tro på något som styr vad det heter universum kanske. Jag tror att världen hade sett bättre ut om människor hade sin religion utan att försöka dela och förklara den för andra. Om människor behöll sin religon för sig själv skulle världen se bättre ut.

Mammzing
0

Tillhör svenska kyrkan och är aktiv med barn och konfirmandgrupper.

Men när jag är i kapellet och tänder ljus och rökelse och sitter ner en stund så vet bara jag mina tankar. Det har ingen annan med att göra.

För mej går dom här två världarna att förena, det ena utesluter inte det andra.

Tvärt om ger det mej en trygghet att kunna " flyta " emellan.

Mitt kristna " jobb " vet om det här och dom har inga problem med det.

Hwinya
0

#40 tihi, ja e så duttig så :p

evrekaw
0

#42 Härligt att höra. Jag resonerar likadant. Dessa världar går att förena! Om man känner att det fungerar och ger en något - varför ska man rätta sig efter andras åsikter om vad man ska och inte ska versus kan och inte kan…

Sebastian
0

Jag tror en del blandar ihop Häxor och wiccaner(?).
Häxism är likt shamanism religiöst obundna (Nu använder jag begreppet häxa från en sida här på iFokus och reflekterar ur eget huvud. 

Det finns väl inget som säger att man måste tro på ett visst sätt bara för att du nu råkar vara en häxa? Shamanism är ett begrepp på en samling tekniker. Jag antar att häxbegreppet är likadant?

evrekaw
0

#45 Jo så ser jag på saken, men jag har mött många som inte håller med…

Sebastian
0

Äh det spelar väl igen roll? Så länge man vet var man själv står så finns ju inget behov av att övertyga andra..

evrekaw
0

#47 Precis!

siddelina
0

Jag går inte i kyrkan, mer än om det är dop eller bröllop/begravning.  Deltar inte i trosbekännelse osv för det känns fel för mig.  Men jag tycker att människor ska få tro på det som känns mest riktigast för dem. Så länge de inte bråkar med mig och låter mig ha min tro så bryr jag mig inte om deras tro.

Jag tänker att det är upp till var och en att fylla sitt liv med den typ av andlighet som tilltalar dem. Vissa vill ha en gud/himmel & helvete. Själv tror jag på närvarande krafter i universum.

Ljus & kärlek

evrekaw
0

#49 Inte jag heller… Finner större nähet på mitt rum… Kyrkan är kall, steril och prästerna ganska ointressanta att lyssna på. Obekväma träbänkar… Nä, varför skulle man gå i kyrkan på söndagarna bara för att det ska va så…

KlaraStjarnljus
0

Instämmer helt i att "häxa" är ett tekniskt begrepp, som "schaman" eller nåt annat i den stilen, och inte ett trosbegrepp. Alltså kan man tro på vad man vill och ändå utöva magi, eftersom ceremoniell och anann magi ändåså finns i så gott som alla varianter av alla religioner.

Själv ser jag inte mig själv som kristen, men jag blir mer och mer intresserad av kristendomen och dess förgreningar. Men jag har fortfarande lite svårt generellt för kristendomen, fördomar som sitter kvar sedan barndomens rigida, trångsynta, bokstavstroende präster…

Vekka
0

Putt!

Jera
0

Jag vill tacka alla på denna sidan för tänkvärt läsande.

Jag har länge gått och undrat om jag med rätta kan kalla mig kristen, och i bland har det gått så långt att jag har varit rädd för att gå in i en kyrka (något jag dock har lyckats råda bot på).

Jag har nu fått mycket att tänka på, och har i alla fall bestämt mig för att jag ska fortsätta kalla mig kristen medan jag fördjupar min kunskap i den kristan tron, och djupare fastställer min egen trosuppfattning. Jag tror ju trots allt både på Gud och Jesus, även om min syn inte är den som prästerna predikar.

Så tack, än en gång alla! Ett berg har lyfts från mitt hjärta, ett beslut har fattats!

Mr-K
0

Prästers syn på det hela har ibland ingen som helt förankring i religionen i sig. Tror det är viktigt att skilja konstitutionen från religionen så att säga.