Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 1525 ggr
Jera
0

Häxa och kristen?

Hejsan alla häxor där ute, hoppas livet leker och energierna sprudlar.

Jag har en liten fråga till er alla: Finns det någon här som är både häxa och kristen?

Jag vet att häxor enligt biblen är onda, men om man ska tro på ALLT som står där ska man både vända andra kinden till OCH leva efter 'ett öga för ett öga'.

Skulle uppskatta eran syn på saken…

spindelfot
0

Jag är inte kristen men tycker om att amatörforska i kristendomen - Och jag skulle vilja inflika att det inte är så enkelt!

Ang ont och gott tex - bibeln är en stor gråskala av gott och ont, och fokuserar mest på vad som är rättfärdigt och behagar herren. Häxor utmålas vad jag vet inte som onda - faktum är att många olika bibliska figurer går till häxor och andebesvärjare. Däremot är häxan förkastlig inom kristen tro, eftersom gud inte accepterar andra gudar. Och häxkonst är ju just det, en myriad av olika pakter med olika gudar och andar.

Men sedan beror det ju på vad man fokuserar på, Gamla testamentet eller nya. Budorden vi känner till är en av många regler som Moses bar ner från berget (och det sägs att plattorna han krossade i ilska, var de som innehöll den största gåvan - läran om magi)

Så talar man alltså kristna regler så är det en stor gråzon! 'andra kinden till' är ett exempel på ödmjukhet, svårare blir det om man ska följa alla regler som finns uppdiktade, de gamla moselagarna är ju inte lätta direkt.

Det fanns en tråd förut där vissa kristna häxor skrev, och de såg det ur en annan vinkel - dvs att gud var allt och gav upphov till all kraft, själv håller jag inte med men kan förstå hur de menar.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jera
0

Tack! Även om jag är konfirmerad ser man nu hur lite man vet. Tror nog att även jag ska forska lite mer i kristendomen, kan vara nyttigt…

Mr-K
0

Kristendom, Judendom och Islam är alltid bra att lära sig mer av då dessa religioner har influerat mycket inom magin. Både på gott och ont.

Vekka
0

Puttar upp den gamla tråden, om du vill läsa där :)