Wicca = New Age
Ofta buntas wicca och modern häxkonst ihop med new age och mången modern häxa protesterar med hög röst. Hittade igår en akademisk artikel "Assumed Affinities: Wicca and the New Age av Joanne Pearson" som jämför New Age med Gardnerian/Alexandrian Wicca för att se om de bör buntas ihop på det sättet. Intressant läsning.
Artikeln går att läsa på http://books.google i boken Nature Religion Today: Paganism in the Modern World sidan 45.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Verkar vara en intressant bok, lite svår engelska bara men det ska nog gå bra, den får jag nog skaffa mig :) Tack för tipset Bafo.
Mer problematiskt är väl att bunta ihop wicca med det minst sagt heterogena uttrycket "modern häxkonst"?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag ska definitivt läsa hela artikeln när jag har lite bättre tid. Jag läste början nu och gillade verkligen den där referensen till Hamlet.
Tack för länken Bafo!
Wicca är ett svårt begrep att hantera om man inte enbart ser till Gardnerian och Alexandrian wicca då dessa är väl dokumenterade och följer ett initiatoriskt system. Många andra som kallar sig wiccaner följer ju inte dessa två spår och får heller ingen intiering. Dessa kan man utan vidare kalla New Age Wiccaner.
När det gäller äkta initierade wiccaner från covens som kan spåras till Gardner och Alexander så är det lite annorlunda. Båda traditionerna är för det första nya så det är ju ingen gammal tradition vi talar om vilket skulle tala för new age. Deras influencer är dock en annan femma. Först och främst var båda spåren klart influerade av Crowley vilket nog kan kännas konstigt för många wiccaner:). Enligt Sorita D'Este översteprästinna inom Alexandrian wicca så kommer mycket av influencerna från den gamla grimoire traditionen. Om detta kan man läsa mer om i hennes bok Wicca Macickal Beginnings (som borde komma på posten till mig vilken dag som helst).
Personligen tycker jag de har en new age approach till något som definitivt inte kan kallas new age:)
#4 Läste du avsnittet Bafo länkade till?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#5 Nej, jag svarade mer allmänt först men ska läsa det snart:)
Jaha nu har jag läst det och de har en minst sagt annan uppfattning om vad new age är än vad jag har. Höll med om det andra argumentet dock och vissa delar av resonemanget som las fram men vissa av dessa saker skulle göra de flesta religioner till new age och funkar alltså inte i praktiken.
New age för mig är avsaknad av en etablerad tradition, suspekta feltoklade och ibland obefintligt källmaterial, gör vad du vill attityd, snabb läror som lovar mycket men inte levererar.
Ja vad är egentligen new age? Jag tror att det mesta innom new age har gamla anor om man tittar lite djupare på olka saker som finns med i det begreppet,så verkar det som att man har blandat lite olika saker från olika kulturer och satt in där.
Många som håller på med olika saker som ingår i begreppet new age anser inte att det dom håller på med hör dit,det känns som den benämningen har fått en negativ laddning. Sen kan det oxå ha med att göra att man offta är mer insatt i just det man sysslar med själv och känner till varifrån det härstammar och traditionen bakom.
~ mayolica ~
#2 Förstod att jag skulle få den kommentaren av dig när jag skrev inlägget men valde att använda ordet modern häxkonst ändå p g a att jag fann tankar i artikeln som jag tänker själv, trots att jag inte är någon initierad wiccan.
Bara för att man är en del av den moderna häxkonsten så delar man inte automatiskt samma åskådning som finns inom new age.
Och jag tycker också att artikeln kan vara tankeväckande i vilket fall.
#8 Det är just det med New Age, de snor hejdlöst från äldre traditioner och kulturer världen över, lägger i lite vetenskapligt färgat språk och tar sen rejält betalt för sitt sammelsurium. Sen är det helt sant att de flesta som håller på med New Age inte vill kännas vid den beteckningen då den fått en dålig klang. Men gödsel är gödsel även om man påstår att det är en ros.
#9 Artikeln är helt klart tankeväckande, även om jag tycker hennes definition av New Age är lite löst hållen - vilket inte är så konstigt.
Sen menade jag inte heller att all modern häxkonst är New Age, det varierar från utövare till utövare. Jag försökte väl ta fram min retsticka för att se om någon tänkte försöka sig på att formulera en beskrivning av modern häxkonst/vad som kännetecknar den. ;)

Men hallå… New Age är New Age, Wicca är Wicca, och modern häxkonst kan kombineras med både och. Varför påstå att det ena är det andra?
Jag får väl ta och reta båda lägren och säga att modern häxkonst inte går att kombinera med New Age :)
#13 Då väntar jag spänt på din definition av modern häxkonst samt efterföljande debatt från alla som anser sig vara moderna häxor och som dels:
* inte vill kännas vid definitionen
* vill inkorporera New Age.

#13 Varför skulle det inte gå att kombinera? Likaväl som det finns Wiccaner, Smålänningar, Fjortisar och Rörmokare som utövar modern häxkonst, så kan väl New Ageare göra det?
Eller?
Jag har inte ett tillräckligt stort självförtroende så att jag vågar mig på att definiera Modern Häxkonst men jag är gärna med i en diskussion som skulle kunna leda fram till en definition, för åsikter och tankar har jag.
Jag tänker inte heller påstå att jag tvärsäkert kan definiera vad New Age är heller men jag delar gärna med mig av varför jag inte tycker att det går att kombinera Modern Häxkonst och New Age. Kanske det räcker för en vidare diskussion.
Inom new age upplever jag att det finns en strävan att ständigt utvecklas, stiga mot högre höjder och andliga nivåer för att slutligen nå det stora ljuset, den enda sanningen och bli ett med det gudomliga eller universum eller vad det kan kallas. Det finns också ett stort intresse för vad som händer efter döden. Att det som döljer sig där är mer intressant och eftersträvansvärt än det liv vi lever här och nu.
Om jag sedan ser på mig själv och de moderna häxor jag träffat så är de nöjda med att vara här och nu på en materiell jord och i sina köttsliga kroppar. Gudar och andar lever nära, i jorden, i stenar och träd i marken vi trampar. Vi har ingen längtan efter att upphöjas i anden för vi är redan där vi ska vara. Vi pratar ibland om död men vi är inte så intresserade av vad som händer efter döden. Vi är mer inriktade på livet.
Inom new age kan man märka att det finns en tanke att allt som händer och sker har en mening, det finns en plan, det finns ett förutbestämt öde och det som kallas karma. Allt som händer dig i livet, gott som ont är ingen slump. Det kan vara något du själv valt innan du föddes, ditt karma eller någon sorts gudomlig plan.
Häxor tror ibland på ett sorts öde att det finns vävda trådar i väven men samtidigt vet de att de kan rycka i dessa trådar. De använder sin egen vilja till att skapa de liv de vill ha. De ser sig som medskapare i världen och vet att de har ett ansvar att agera genom viljan.
Sedan har vi den här ytliga konsumtionen som är så vanlig inom new age. För en summa pengar så kan man köpa sig lyckan genom att gå en helgkurs.
Bland häxor träffar man många som är brutalt emot all sorts snabb och ytlig konsumtion. Inte bara när det gäller andlig spis.

#16 Mkt bra skrivet Bafo :)
#15 New Age:are kan använda sig av häxan och häxkonsten. T ex genom att ha förverkligadigsjälv-kurser där de använder sig av symboler och tekniker man hämtat från wicca, häxkonsten och häxan. Men det gör det inte till häxkonst, det är fortfarande new age.

Men alltså… om New Ageare utövar magi, så är det New Ageinspirerad magi och inte häxkonst? Då är jag med! Jag tänkte inte på att skilja på häxkonst och magi, men jag ser skillnaden nu när jag tar ett steg tillbaka och tittar ordentligt. Det är helt enkelt fråga om slavigt ordval från min sida.

Fast Wicca är väl ändå inte New Age? Jag kan hålla med om att det finns likheter, bl.a. tron på reinkarnation, men det är ju fortfarande sin egen grej.
Betyder det att inte heller Wicca är förenligt med modern häxkonst, utan att vi bara bör kalla magi utövad av Wiccaner för magi?
#21 Har du läst artikeln som jag länkade till i första inlägget?

#22 Ja det har jag, och nu har jag läst igenom den och alla inläggen här igen, i lugn och ro, och insett att det faktiskt inte var någon här som påstod att Wicca är New Age… Jag tror att rubriken bländade mig en smula, och jag svarade lite förhastat.
Kanske en dålig rubriksättning av mig ;)

Eller ett tecken till mig att bli mer uppmärksam och lyhörd igen :)

I enkelhetens klara mening har inte wicca alls med new age att göra. Och för att klargöra det helt och hållet finns det inget som heller heter "Modern häxkonst". Det är en intressan diskussion men det är lätt att blanda ihop religion och övrig trossyn med varandra. Något man ska se en klar skillnad på.
#26 Ja, vad ska man nu kalla "nutida" utövare av häxkonst? Men ibland behöver man ord för att beskriva och modern häxkonst duger till mig tills det finns ett bättre :)

Varför kan man inte säga modern häxkonst? Det är ju det det är..
Hmm jag vet inte jag. Personligen så tycker jag ju att de som skapade New Age inom magin var folk som Blavatsky, Guirdjef, List, Crowley och hela golden dawn rörelsen.
Man gick från att magi var något yttre till att kalla en form av inre sökande för magi. Det är just detta inre sökande baserat på konstiga källor som jag kallar new age inom magin och det lider även en hel del wicca av.
Modern häxkonst har jag tolkat som att Häxor idag utövar häxkonst. Inte att grunderna ändrats.
#30 Så tolkar inte jag det, jag tolkar det som människor som utövar en heterogen samling tekniker, införlivat med en lika heterogen samling trosföreställningar samt väljer att kalla sig häxor.
Vidare har det, som i så många trådar tidigare diskuterats, inte mycket med traditionell häxkonst att göra.

#31 Det tyckte jag lät som en bra tolkning. För det är väl så det är?

Hmm.. just sidan 45 kan inte jag läsa för den visas inte i förhandsvisningen. Hur kommer ni förbi det och kan läsa? Eller ni kanske kan läsa från början?
En titt i innehållsförteckningen ger mig visserligen smak för att läsa hela boken.
#33 Den funkar då för mig.