Jakt och fiske?
Vad anser ni om att jaga och fiska?
Själv jagar jag inte, men jag äter det kött jag får från jägare jag känner. Och fiskar, det gör jag året om fast i liten skala.
Själv är jag inte vegeterian, och tycker att det är naturligt att äta kött. Mer naturligt tycker jag då att det är att äta exempelvis älgkött än köpt kött från affären. Dels vet jag att älgen inte led på samma vis som många tjurar och grisar etc kan göra vid slakt, och sen vet jag vad det är jag äter. Samma sak anser jag vid fiske. Vidare tycker att köttätandet är en naturlig del i naturens kretslopp, och det är ju faktiskt så det "naturliga urvalet" går till, även utan människans inblandning. Det är mina åsikter!
Men vad tycker du? Varför/varför inte?
Väl mött!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Jag tycker att jakt och fiske är ett utmärkt sätt att ta vara på det överskott som faktiskt finns i vår natur. Mer ekologiskt kan det knappast bli. All jakt och allt fiske måste naturligtvis ske enligt de lagar och regler som finns och bedrivas så etiskt det bara är möjligt.

För egen del anser jag att var och en gör som den vill så länge den inte skadar någon, och att alla är ansvariga för sitt eget karma. Jag är vegetarian. Min man och min son är inte vegetarianer. De respekterar mitt val, och jag respekterar deras.
Mer än så här tänker jag personligen inte diskutera saken.
Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Det är väl bland de bästa sätt som finns för att få i sig det kött man behöver? Men ska man jaga ska man göra det på rätt sätt.

#2 Jag respekterar också ditt val. Jag levde själv som vegetarian i 7 år, men kände att min kropp behövde få i sig kött igen.
Personligen tycker jag vi ska införa skyddsjakt på jägare. Det finns så många av dem i skogen att de t om skjuter av sig själva varje år ju:)

jag undrar om det är jägare som gjort så fula bilspår jämte tomten brevid skogen… då och då kör de fast på de dåliga vägarna. Och ännu mer fundersam blir jag, när jag undrar om det ens är lagligt att jaga i skogen brevid torpet.. Men vad vet jag, jag vet ingenting om jakt..har bara jagat fiskar, en och annan gång.
Jag är rädd för att gå ut i skogen under jaktsäsong (och två månader innan och efter för de som jagar omkring mig verkar inte vara så noga med datum sådära) och det känns trist.
Men jag tycker om iden, jakt är det bästa alternativet för köttkonsumtion, ´hellre det än någon stackars ko, uppskrämd i koncentrationsläger-lika förhållanden, uppfödd på kraftfoder (ibland gjort av andra kor) Asätar-människor är vi, äter bara det som är dött och ruttet, inifrån och ut, själlöst livlöst. Vi är vad vi äter.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Inte i "min" skog! Här är det som en fristad för vilda djur av alla sorter! ;) Jag får springa ut och säga bu till rådjuren stup i kvarten för att de inte ska äta av mina exotiska knoppar.;)
Jagar gör jag inte men fiska tycker jag om att göra.
Nämen, groddar!!! Det är LEVANDE föda!!!

#5 Det där var inte särskilt trevligt sagt.
# 6 Det är bara att ta kontakt med viltvårdsområdet och kontrollera om den delen av skogen ingår. Angående jaktsäsong, så är det naturligtvis olika beroende på vilket djurslag man jagar. Det går att se här: http://www.jagareforbundet.se/jakttider/
Benmjöl som jag antar att du syftar på får inte längre användas som djurfoder. Men man har gjort det. Det stämmer.
Jag tycker inte jakt är speciellt trevligt.
#6 Du kan även säga till jaktvårdsområdet att du tycker att de jagar obehagligt nära torpet; jakt ska ske utan olägenhet för boende. Ingår skogen i torpets marker kan ägaren även ta ur den ur jaktlagets område.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ja, nu vet jag inte om det är jägare som har kört så fult in i skogen brevid huset och gjort märken i marken efter bilen.. men vilka annars, de som arbetar i skogen har ju sina egna skogsavverkningsvägar (men tvivlar på att vanliga bilar kan köra på dem) när jag såg och följde bilvägen som skapats brevid huset blev jag helt paff, hur kan någon vara så korkad att de bara bränner iväg in i skogen?Vi äger inte skogen så de har egentligen inte förstört ngåot som är 'vårt' men jag stör mig på attityden att köra omkring med bilar hursomhelst..
Men förstås, jag vet ju att alla jägare inte är såhär.. men det finns nog många knäppisar, att de dessutom har vapen känns ju sådär :(
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jag har en kluven syn på jakt, och mitt gillande eller inte gillande är lika kluven.
Om jag ska förklara det lite.
Om man jagar för överlevnad, till sitt och sina näras behov och det sker på ett ok sätt,(tycker inte om matning och div. invecklade vapen/metoder osv. då sker jakten enbart på människans villkor) och man tar tillvara och uppskattar hela djuret, "följer naturens lagar" så att säga, och självklart är en mkt duktig skytt, med anatomikunskap! annars siktar man inte på något levande! har jag inga som helst invändningar mot jakt.
Hade jagat själv om jag hade varit tvungen till det, överlevnadsinstinkt.
Men jag lever i ett modernt samhälle där mattillgången inte är ett problem.
Men att jaga för nöjes skull har jag problem med, och jag frågar ofta varför?(har frågat många jägare under åren och fått lika många svar), både bra och mindre bra.
Det skulle vara hårdare regler på jaktlicens, personlighetskontroller och högre ålder, min åsikt är baserad på erfarenheter, många "fel" personer som har jaktlicens.
Sen finns det jägare som jag känner, dom har varit bra och med en bra djursyn i många år, men vägrar sluta jaga fast dom är både halvblinda/döva! dom är totalt livsfarliga för sin omgivning. Så en högre ålderskoll hade inte varit fel heller :)
Sen kommer vi till skyddsjakt, hm..detta är något som väcker mer tankar/känslor hos mig, Kluven! ok i vissa fall, när djursläktet själva mår bra av det, när behovet finns, inte för att enbart skydda människorna och deras tillgångar.
Går inte in på det djupare, då det hade blivit ett långt inlägg. :)
Jakt och fiske (även slakt) är inget främmande för mig under min uppväxt, det är något som bedrivs överallt på landet och gårdarna. Idag är jag vuxen och kan göra mina egna val, väljer att köpa kött i affären, oftast, men detta är också en kluven handling från min sida, när det kommer till djurvård/hantering, men det är en annan fråga.
Är ingen storätare av kött och o% från havet.
Tycker att det finns annat att fördriva sin fritid med som nog kan vara lika spännande utan att behöva döda andra levande varelser.
Men, ska tillägga att jag inte, varken ser ner på eller tycker illa om dom som valt att jaga/fiska.
Ja som sagt, jag är mkt kluven i den här frågan, men jag brukar komma fram till i slutändan att jag tycker det är accepterat med jakt när det sker på ett rätt sätt.
Jag anser även att människan är det största och mest obarmhärtigaste rovdjur som finns.