Tyda Witche's Rede
Jag har, personligen, översatt och tolkat en variant av "Witches Rede". En sak jag dock tänkt mycket på är vad stycket nedan betyder:
"When misfortune is enow, Wear the blue star on thy brow. True in Love ever be, Lest thy lover's false to thee."
Är speciellt rad två jag funderar över. "Bluestar" är väl en typ av stjärna (en sådan på himmelen ;) eller har jag helt fattat det fel?
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Hittade dessa rader på nätet, orkade inte översätta…
"This is a seven-pointed blue star (or septegram). This symbol is used by the modern Blue Star Wicca tradition. This is a reference to Queen Aster of Phoenecia, who assisted Aset (Isis) when Isis was mourning the death of Asar (Osiris). Queen Aster became a Goddess and a star in the night sky, worshipped throughout the Middle East as Aster, Astarte, and similar names."
Själva versern kan översättas rakt av såhär.
"När du är less på olycka
bär den "blå stjärnan" i pannan mellan ögonbrynen.
Var själv trogen i kärlek
även om du är rädd för att den du älskar är falsk mot dig"

#1: Det låter ju som en logisk tolkning. Tack, Lady-Oona. 
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

*funderar så det knakar* men..
"True in Love ever be, Lest thy lover's false to thee"
varför får jag det till
Var trogen/sann i din kärlek
såvida inte din kärlek är falsk mot dig
Men jag kanske har översatt/tolkat det helt fel.

'Lest' är inget enkelt ord. Jag kommer inte på någon riktigt bra svensk motsvarighet. Men 'såvida inte' funkar nog inte riktigt, tror jag. Man skulle kunna översätta 'lest' med 'så att inte', 'för att inte', kanske även med 'ifall' i vissa lägen. 'Lest' och 'Unless' är två skilda saker/ord.
Så om jag skulle översätta det skulle det bli nåt i stil med:
Var trogen/sann i din kärlek
så att inte din/a älskade är falsk/a mot dig.
Hm, då blir kärleken som en besvärjelse i sig. Intressant :)
Möjligtvis skulle 'lest' här kunna betyda ungefär 'även om'. Lest har ofta med rädsla att göra, man försöker undvika något, Lady Oonas översättning är inte så tokig :)

Ah då förstår jag bättre. :)

Om det är översatt skulle det vara trevlit om någon vänliog själv ville lägga upp sin översättning? Själv är jag tyärr aningen för lat och opoetisk att försöka mig på det.