Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3020 ggr
isnornin
0

nässlor och björk...?

Jag hittar inte till baka till när var och hur man skulle skörda dem!

Maskrosorna i te kan man plocka dem nu???

Tack snälla för hjälpen!:)

MVH Isnornin

Alvljus
0

Björkblad kan du skörda nu.

Jag hittade en mysig sida! =) http://www.henriettesherbal.com/sv/sb-trad.html Där står lite om några träd, när man ska skörda från dem och vad man kan göra med skörden.

isnornin
0

vad bra tack!

MVH Isnornin

Coturnix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Små späda nässelskott plockade jag igår och gjorde en soppa!
Nässlor har motsvarande energivärde som potatis! (15% kolhydrater)
Vitamin A, B, C och E, kalcium, kalium. magnesium, järn…
Vill man ha fina nässlor att torka och spara så bäst att fånga dem med det samma de dyker upp!

Nässlor kan beredas och användas som löpe.

Nässelvatten är bra att vattna växter med.

Bjornen
0

Tänk på att inte plocka nässlorna på förmiddagen utan helst mot kvällen. Speciellt nässlor är kväverika och nitratet omvandlas till nitriter under natten som inte är så nyttig. Högsta nitritjhalten finns på morgonen.

Iram
0

Åh, nässlor. Längtar så mycket efter nässelsoppa. Skiter i kolhydraterna, i maj blir det nässelsoppa i flera omgångar som vanligt. Men HUR kan små gröna blad ha så himla högt kolhydratinnehåll?? Synd. Fast man får ju inte i sig sån jättestor mängd nässlor per tallrik.

Här ligger snön ännu som ett tjock täcke så nässlorna får dock vänta ett tag till. :-)

Bappho
0

Att äta nässlor måste ju ändå vara ett väldigt nyttigt sätt att få i sig kolhydrater :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[incendium]
0

#3 hur gör man för att kunna använda nässlor som löpe?

dragonstar
0

Hur gör man nässelsoppa och hur smakar det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Coturnix
0

Ostlöpe av nässlor

"Härför göres en stark dekokt på densamma, med tillsats av salt.2/3 liter till 4 l, dekokt, som sedan förvaras på flaskor. En matsked av detta löpe räcker till en stor bytta mjölk" Så står det i min bok, "Vartill våra växter duga"  ;)

Spenatsopperecept tror jag man gör bäst i att söka på nätet. Det finns en uppsjö recept!;) (Mitt recept är lchf anpassat och måste efter gårdagens menlösa smakupplevelse modifieras med en fläskbit eller något.)

dragonstar
0

Okej, Ja jag är lite nyfiken att prova. =)

mayolica
0

Nässelsoppa… Jag brukar bara rensa nässlorna noga,skölja och skära dom smått. Sen koka lite lätt i grönsaksbuljong,sen kan man oxå krydda lite om man vill.

Om man vill kan man oxå reda soppan med en vanlig toppredning eller bottenredning ,som spenatsoppa lite mjöl och mjölk ev lite grädde, och äta med ägghalvor.

~ mayolica ~

dragonstar
0

Okej ja då är det bara att vänta på att nässlorna tittar upp då =)