Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 17573 ggr
Alvljus
2007-10-03 16:27
0

Uggla

Jag har drömt väldigt mycket om ugglor på sistone, och ibland om nätterna när jag vaknar (lite lagom yr) dröjer sig ugglans ögon kvar intill min sängkant och betraktar mig (jo jag vet att det låter märkligt).

Jag får en så stark känsla av obehag av allt detta, det tjocknar i halsen så jag får svårt att få luft - som att något snör åt om strupen.

Nu undrar jag om någon vet vad ugglan står för symboliskt, så att jag får lite hjälp med att förstå budskapet… Tydligen missar jag något eftersom ugglan återkommer hela tiden.

Marie_Morgana
2007-10-03 23:22
4

Ja själv har jag aldrig haft någon obehaglig känsla av ugglor (eller några andra naturliga djur) så jag har svårt att föreställa mig hur det känns eftersom jag blir glad och varm om hjärtat när jag ser ugglor; vare sig i drömmen eller i naturprogram eller om man har turen att se en livs levande ute i naturen.

Så jag vill inte ger något tolkning av sådant som kommer från DITT inre, en människa jag inte ens känner, för det kan bli heltokigt:-) Men jag kan ju min spontana reaktion och det är ju att det man drömmer och ser i visioner o dyl har med ens eget inre att göra. I detta fall med din egen syn på just ugglor och vad DU personligen förknippar med ugglor (och häxkonst?;-) En spontan reaktion när jag läser dina rader är om du förbiser rädslor av något slag. Något du inte vill kännas vid eller ta itu med. Fundera på det lite. Något du skuffar undan liksom…Det har vi alla gjort någon gång så det är inget konstigt. SE i mörkret är ett av Ugglans budskap.

Någon mörkerrädsla av något slag är ganska vanligt.

Här är lite om Ugglans symbolik:

UGGLA

Sedan gammalt har ugglan associerats med visdom, lärande på ett djupare plan samt underjordens gudomar. Ugglan är en utpräglad nattvarelse, ljudlös och försiktig med skarpa klor att använda både till att jaga och försvara sig med. Ugglan var tidigt en av den stora Gudinnans särskilda djur.  Mellanösterns hedniska gudinnor Mari och Lilith var nära sammankopplade med ugglan.Sammankopplad med ondska blev både Lilith, Mari och Ugglan först i och med de patriarkala religionernas framväxt (i kampen mot gudinnekulterna)

Athena och Minerva i grekisk respektive romersk mytologi kopplades också samman med ugglan och den visa Athena brukade avbildas med en ugglas ansikte.

Bland amerikanska indianer kallades ugglan "Nattörnen".

Ugglans magi är kraftfull och bör mötas med stor respekt. I meditation, drömmar och magi är hon en ypperlig vägledare till det som mytologiskt kallas Underjorden. Men eftersom hon är en himmelens gestalt också (som alla fåglar är) så är hon även en vägledare till övervärlden. Perfekt lärare och följeslagare för en häxa alltså!

Hon representerar drömmar, shapeshifting och mörker (INTE ondska!) Hon är en av alla de jordvarelser som fått lida svårt pga mänskliga kulturella symbolspråk där den livsfarliga dualismen kallat mörkret ont och ljuset gott, vilket besudlat så mångas sinnen att det sitter gjutet som cement än idag! Även vargar har behandlats oerhört illa pga sådant. De har förföljts och trakasserats, missförståtts och hatats.

Ugglan  ser i mörker. Hon står även för frihet, magi, visdom, klärvoajans, astralprojektion (=dimensionsfärder), en budbärare av dolda budskap, hemligheter och omen, månmagi, samt den visdom som behövs för att åstadkomma positiva förändringar. Ugglan är Yin-kraft, dvs "mjukhetens" styrka.

Alvljus
2007-10-04 09:56
0

TACK! När jag läste att ugglan representerar shapeshifting fick jag en aha-upplevelse - jag går igenom stora förändringar just nu, både vad gäller arbetet och personligen… Känner mig vidöppen inuti, det är lite skrämmande och väldigt stort.

Tack så mycket för all denna inspiration, jag känner att jag verkligen fick något att fundera på! :)

Celia
2007-10-04 20:55
0

Oj vad bra att jag upptäckte detta under "Senast på iFokus" - under min första distanshealing kom en uggla till mig. Sen när jag föll så föll jag ej, utan mer flög som en fågel. Jätteintressant att läsa detta om vägledare under meditation och liknande. Jag sparar texten för eget bruk, hoppas ok? :)

Mvh, Cecilia

lightseeker
2007-10-04 21:10
0

Omberg, berget med starka energier sedan tusentals år, är ju drottning Ommas berg. Sägnen förtäljde att hon iklädde sig en huva, lik en uggla, om jag minns det rätt.

Sök gärna på det, om ni vill veta mer om ugglans betydelse, inom den nordiska mytologin.

Celia
2007-10-04 21:22
0

#4 - konstigt, jag befann mig på en bergsvägg när jag 'föll'. Får nog ta och söka enligt ditt tips. Nu blev jag nyfiken!

lightseeker
2007-10-04 22:44
0

#5 celia, glömde ju att säga att jag har lagt in en ny tråd som just handlar om drottning Omma, titta gärna där också, men du kanske kan googla dig fram till mer och komplettera i tråden med, eller det kanske finns någon annan här, som känner till någon mer sten-bunden gudinna

Coturnix
2009-04-04 17:06
0

Hohohoho. Med tanke på ugglor. Undrar jag om det kanske finns uggleungar i uggleträdet. Det ska jag vandra ut och titta efter.;)

Blodeuwedd
2009-04-04 19:20
1

Jag är säker på att jag hörde en Uggla i går… tror jag.. Kanske ska jag se om den har kommit tillbaka.. eventuellt. ;)

"Dark night sheds light is born

Blodeuwedd show me my shadow
so I may heal and transform"