Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5823 ggr
Jodrena
0

Dags för vårsådd?

Ja nu börjar våren krypa fram och för en gångs skull är jag ute i god tid!

Det börjar nämligen bli dags att planera in sådden. En del frön kan man sätta i såjord redan nu i februari och jag tänkte prova att driva fram några plantor redan nu.

Har ni börjat tänka på era örtagårdar ännu? Vilka örter har ni planerat att sköta om i år? Och har ni några tips på örter som är bra att så i början av året?

Själv tänkte jag prova med litet persilja och basilika nu i dagarna. Får väl se om det blir något av fröna såhär års. Självklart sår jag inomhus, det är ju fortfarande vinter på marken men Sol dröjer sig allt längre dag för dag så jag ska ge det ett försök redan nu.

Hwinya
0

Jag har faktiskt redan börjat med några stycken, tomat, paprika och chilipeppar, och en liten ringblomma :) Alla har precis kommit upp, men dom är inte så stora än. Men ska bli kul att se hur dom tar sig. Har nog aldrig försått så här tidigt nån gång, men ville prova och se om det är bättre eller sämre än att börja i mitten på mars.

Men i övrigt är tomat och paprika bra att så tidigt, man får frukt tidigare då. Basilika och persilja har jag aldrig sått tidigt, men tänkte faktiskt göra som dig jordrena i år och så dom tidigt.

BiGavia
0

Har just plockat fram sålådorna…

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
0

Kan skriva om mina sådder på min sida!??

Jodrena
0

Vad spännande :) Hmm, ja, man kanske borde vara lite modig och prova att så mer, har planerat att så ringblomma och malva litet senare men några frön ska jag nog prova redan nu.

God idé BiGavia :D

BiGavia
0

I ett litet frö är det planterat, tiden och ljuset, vissa frön gror när man låter blixten( Kamera) tala, för de reagerar på åskväder. Vissa frön behöver en kyla(vinter) för att gro. Så om man ska odla ovanliga sorter kan det vara bra att vet var deras ursprung är. De flesta behöver bara jord å vatten.Skrattande

evrekaw
0

Har en osedvanligt busig ny kattkille här… Det är bara att glömma att förså här inne… Får vänta köpa plant och/eller så det som går detta år…

Tungan ute

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

KlaraStjarnljus
0

Jag sådde nya pepparmyntor häromdagen och jag ska så ringblommorna idag tänkte jag :)

Bjornen
0

Du som sår pepparmynta får inga pepparmynta. Äkta pepparmynta går inte att så, det blir bara en annan mynta som liknar pepparmynta. Pepparmynta kan bara föräkas vegetativt. De flesta myntor är inte fröstabila och bör därför förökas vegetativt.

Vänta med att så ringblommor och så dem direkt på friland eller möjligen bara några veckor inomhus före plantering. Så tidig sådd inomhus ger inget resultat. Om du har tur överlever de men det blir mycket dåliga plantor.

BiGavia
0

Björnen, det finns pepparmyntsfrön att köpa, vad e dessa? Skulle vilja ha äkta vara, men hur vet jag att det är äkta vara, broder? Brukar fröså ringblomma i maj för att få tidigare blomning.

SumacWarmi
0

Potatis ska jag ha som vanligt, i hink på balkongen. Förra året blev det 3 fina kilo.

Jag har satt minipaprika redan. Sedan funderar jag på att sätta några av mina physalisfrön, moderplantan slokar lite väl mycket. Men hon tar sig nog, hon är seg. Vidare: alruna och tobaksplantor. Jag tänkte försöka rulla egna cigarrer åt älsklingen. Tobaksvatten kan också vara bra att ha. Själv röker jag inte. Förmodligen blir det väl tomater också.

På balkongen står rabarberbyttan och jordgubbarna och smultronen och väntar på våren. Jordgubbarna och smultronen drabbas hela tiden av otäcka löss, men en klok väninna tipsade mig om att peta ner vitlöksklyftor runt omkring plantorna, så jag hoppas de får vara ifred i år.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Bjornen
0

Jag vet mycket väl att det säljs frön av pepparmynta och även frösådda plantor under våren. Men det är bara en mynta som är lite lik pepparmynta. Äkta pepparmynta kan inte frösås, det blir något annat..

Sebastian
0

Jag hade tänkt så lite av Taraxacum vulgare. Eventuellt en gnutta Anthriscus sylvestris. Men jag vet inte.. De är ganska svårodlade i svenska trädgårdar..

BiGavia
0

Tror inte att de är det Seb, De brukar finnas utan problem, ska jag skicka dej frön eller plant!

Sebastian
0

Tack du. Har plant så det räcker och blir över:)

KlaraStjarnljus
0

Björnen:

"Mentha x piperita

Pepparmynta

Starkt aromatisk. Används vid framställning av pepparmyntolja, i såser, brännvin, té mm. För ett mer enhetligt växtsätt bör pepparmynta förökas vegetativt. Utmärkt även för krukodling."

(från Impecta)

Ljuger de om artnamnet? Eller är skillnaden så liten att den t.o.m. heter likadant? Jag blir förvirrad. Jag visste redan innan att pepparmynta BÄST förökar sig vegetativt, men ENBART?

De jag har sått hittills har jag inte märkt nån skillnad på mot vegetativt förökade…

Okej, jag ska vänta med ringblommorna, men jag inte har nåt friland att så ringblommorna på…? Skulle de överleva i en större balkonglåda? (Vi har utskjutande balkong, så de har ljus hela dagen om de vill.)

BiGavia
0

Ringblommorna går bra att ha så, varför jag sår dem tidigare är bara för att kunna ta vara på så många blommor som möjligt.

Ugglekatten
0

#8 så bra du nämnde det om myntan. Ska besöka trädgårdsmässan i Kista till helgen och då ska jag se om det går att få tag i plantor.

Jag håller på att planera en örtagård på framsidan av gården och en fjärilsträdgård, men har har inte börjat med några fröer än.

Jag ska lägga om plattorna så jag kan få en cirkel i mitten, hur det nu ska gå till med fyrkantiga plattor.

Jag köpte en hel del frön på trädgårdsmässan för några år sedan men tyvärr så lyckades jag väldigt dåligt med frösådden. Men nu tänker jag ta nya tag med frösådd.

Tack för alla tips ni delar med er.

Bjornen
0

Frösådda myntor och särskilt pepparmynta blir ett otal olika varianter, men nästan ingen blir som moderplantan var. Överlag brukar frösådda pepparmyntor bli svagare i både lukt och smak samt att den mörka färgen blir svagare.

Vissa växtarter har så stor variation när det gäller fröplantor. Jämför med frösådd av äpplen. För att få en planta som är lik moderträdet krävs troligen hundratusens fröplantor för att någon ska bli lik moderplantan. Samma sak gäller också myntor men variationen är inte så tydlig som hos äpplet.  

Ringblommor kan odlas i balkonglåda men bäst väljer man någon låg och kompakt sort som lyckas bättre i balkonglåda.

BiGavia
0

Har nu satt in mina första frösåddsbilder på min sida.Tungan ute

Jodrena
0

Åh vad jag önskar att jag hade en liten trädgård själv. Men jag har en plan för det *hähää*

Jag insåg precis att jag behöver införskaffa lite fler frön som timjan, mejram m.m. Så mysigt det kommer att bli med alla plantor igen. Hoppas bara inte lössen kommer och äter upp dem i år igen. Jag som var så stolt över alla fina örter jag lyckats med inomhus…

Förra året var ju en katastrof för allt som växte i den här staden för lössen täckte allt som var grönt här.

Bjornen
0

Taraxacum är ingen lättodlad växt. Jag har försökt med den ryska underarter zigzag som bara överlevde under tre år och sedan var den borta. DEtta fast jag var så rädd om de tre plantor jag hade.

Ganna
0

#12 Jag hoppas att Hylocomium splendens ska fortsätta frodas så jag slipper använda gräsklipparen. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Vekka
0

Jepp, jag håller med björnen, äkta pepparmynta kan inte frösås, jag har 2 ståtliga plantor av frösådd pepparmynta.
Har 1 ännu finare äkta pepparmynta som jag fått som planta, dom ser inte likadana ut.
Frösådda = är grönare, har fler blad- även lite större o lite annorlunda utseende -tätare har inte den mörkröda stjälken/stammen, svagare doft, svagare lite bittrare smak, den ser lite vildare ut.
Äkta pepparmynta är "graciösare", stolt, glesare, mörkröd stjälk en klar doft o smak. :)

Konstigt att dom säljer frön av pepparmynta!

Ett tips! om ni har olika myntor nära varandra så skilj deras rötter åt, dom har en stark förkärlek för varandra, så avkomman går inte att art bestämma! :) :)

Jag sådde ringblomma redan i september, så jag kan njuta av dom tidigt :) sen ska jag så en omgång i slutet av maj, för att få en lite senare omgång, tror jag. :)

oooh… jag väntar och väntar på våren! :)

spindelfot
0

Har inte orkat tänka på det alls, men man kanske ska se om man orkar så något, det är så trevligt när det börjat växa.

Jag brukar så salvia varje år. De är väldigt lättodlade, smakar gott, kräver lite. Timjan tycker jag mycket om, kanske blir nån sån också.

Förra året hade jag solrosor, använder jag inte till något men de är himla fina, och växer fort och lätt!

Det här året blir inte ambitiöst, har jag bestämt, det är drygt när man tar sig vatten över huvudet och odlar 48475 olika växter och inte klarar av att ta hand om dem, så dör de och allt är ditt fel. Det brukar bli så för mig, jag känner att jag vill odla en hel jäkla florabok, men det slutar med gula blad som stirrar mig rätt in i själen - samtidigt som de väser - BADWILL

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vekka
0

och solroserna ger mkt mat till fåglarna ;)

Jodrena
0

#24 Du som numera har ett torp och jord att plantera på… synd. Fast du kanske inte är där tillräckligt ofta för att kunna ta hand om dem heller.

spindelfot
0

#26 nej jag har inget torp.. har jag ju sagt tusen gånger, det är mina föräldrars torp som jag har planer på att köpa, just nu bor jag i betonglåda.

Jodrena
0

#27 ok sorry

spindelfot
0

#28 :(

hade jag torpet skulle jag bara odla sådant man kan röka och tomater. ;)

SilvianLuna
0

Eftersom jag har ett flertal djur kommer det bli rejält med persilja, för det tycker de om.

Sebastian
0

Röka tomater.. Bläh.

Jodrena
0

Röka tomatblad?

SilvianLuna
0

Kan man röka tomablad också? Tungan ute

Nu blev jag väldigt sugen på att sätta på lite rökelser av grön te.

Sebastian
0

Inte en aning. Men tänke på Spindelfots inlägg om saker man kunde röka och tomater. Alltså Röka tomatblast.

Bjornen
0

Rök aldrig vid tomaterna. De kan smittas av tobaksbladen och kan råka få tobaksmosaikvirus. Röktobak och tomater får inte ha kontakt.

Coturnix
0

#35Glad

SilvianLuna
0

Men vilken tur att jag inte röker då Skrattande Förutom rökelser hemma då förstås.

Jodrena
0

hihi. den här tråden handlar mer om att röka än att så :P men man kan ju blanda i lite örter i tobaken för att ge den lite mer smak om man känner för det. Även sådant som inte ger en massa hallucinationer menar jag. ;)

Coturnix
0

Jag "hittade" just en påse tobakfrö. Det ska jag odla. Nicotiana lime green.;)

SilvianLuna
0

#38 Då kanske vi ska hålla oss till ämnet 'vårsådd'. Flört

Jag beställde hem en ovanlig sorts solros från impecta. Den hette

'Ring och Fire'. En rödgul flammig sort som jag ser fram emot att plantera.

Sen är det dags att inskaffa nya och större krukor och kärl för andra växter och örter som får frodas ordentligt och inte behöva "slåss" om plats. Tungan ute *längtar*

Jodrena
0

åhå :D idag är jag glad!

Igår sade jag att jag trodde att jag hade misslyckats med min sådd, men idag har det kommit upp några små små skott av varje sort, förutom lavendeln som hålls kallt och mörkt ännu. Till och med persiljan som kan ta en stund att få till grodd har kommit fram, alla samtidigt :)

Visst är det roligt och spännande med sådd? Eller är det bara jag som blir så löjligt förtjust över det? Livets små stora underverk!

SilvianLuna
0

#41 Nej, jag är lika förtjust i det, men är rätt grön i odling ändå. Glad

Här snöar det för fullt och man undrar fortfarande om det är för tidigt att ens börja blötlägga fröerna eller om man kan börja lite försiktigt och sedan plantera i kruka så länge?Obestämd

Bjornen
0

Bästa resultat vid sådd av lavendel är omväxlande varmt och kallt med kanske en vecka av varje gärna i flera omgångar men undvik kallgrader utom möjligen första gången.

Blötläggning av fröer får inte vara mer än högst 2 dygn före sådd. Viss går det att så mycket inomhus, men de flesta som sår inomhus börjar någon månad för tidigt.

Gå in på Trädgård iFokus så får du mera konkreta råd.

Jodrena
0

Tack Bjornen :)

bettin65
0

I dag har jag beställt lite fröer på impecta

ska bli intressant ska bli kul att se hur jag klar detta nu då

nybörjare som jag är

Beställde Krydd salvia, Johannesört, malört, Alruna och ringblomma.

Alruna kanske inte något för nybörjare men jag tänkte man kunde göra ett försök.

Får se hur det utvecklar sigGlad

isnornin
0

Är jag lite sen att sätta frön i år? Vad tror ni är det "för"sent att sätta fröna nu?

MVH Isnornin

BiGavia
0

Det beror på vad för slags frön det är…del flesta kan du sätta än.

isnornin
0

chili tänkte jag

MVH Isnornin

Bjornen
0

Chili kräver ganska lång utvecklingstid men sätt dem i krukor och ta in dem till hösten och skörda inomhus om de inte hinner utvecklas utomhus.

spindelfot
0

Jag planerar att sätta fröer nu ibörjan av april, till nymånen.

Inget ambitiöst iår.. men jag har längtat efter att få se något växa, behöver lite LIV !

Coturnix
0

Timjanfröna har grott! Och så den sådden jag gjorde för en vecka sedan som jag inte vet vad jag har sått???!!!

isnornin
0

då testar jag iaf! TACK:)

MVH Isnornin

Blodeuwedd
0

Jag har inte heller satt mina.. det är ju inte direkt i morgon man kan sätta ut dem. Så jag tror inte det är någon fara.

BabyDragon
0

Beroende på när och hur det ser ut när jag flyttar så blir det sådd här med :) mer än så har jag inte planerat

SumacWarmi
0

Tittar upp på mitt fönsterbräde just nu: tobaksplantor, minipaprika och en liten söt alruneplanta!! Tjohooo!

BiGavia
0

Men va kul #55. har du möjlighet att fota alrunan nu på tidigt stadium, å visa, skulle glädja mej mye…

SumacWarmi
0

#56… techno fear… jag ska fråga älsklingen min, eller sonen när han kommer hem, om de kan göra sånt. Jag har bara en gammal sån där kamera som man lämnar in rullen från för att framkalla bilder (och den är trasig). Håll tummarna för att mina karlar är mer tekniska än jag! (Eh, till och med mina alruneplantor är mer tekniska än jag).

SumacWarmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaaa! Här är mina två små alrunor. Jag satte tre krukor med två frön i varje, men det här är de två som börjar komma fram. Syns de nånting? Jag kanske får be karln ta fler bilder när de är lite större…

contrast
0

Jag sådde frön nyss :) Ska ge mig på lavendel, rosmarin, tomat och gräslök, är jättepeppad, jag blir så barnsligt lycklig av att plantera frön och se dom gro :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

SilvianLuna
0

Ja, snart börjar ju det bli dags att sätta plantorna i jord, men våren är lite försenad ändock. Någon erfaren häxa här inne som har de där extra 'gröna fingrarna' som kan råda mig om man kan börja förså solrosor i kärl inomhus? Glad

Vekka
0

#60 Går finfint att förså solrosor i april inomhus :)

SilvianLuna
0

#61 Tack så mycket, Vekka Glad Jag har ganska nyligen upptäckt de där gröna fingrarna, men inte hunnit experimentera så mycket själv.

BiGavia
0

Tack för bilden # 58, det syns jättebra, kan du ta en ny när hjärtbladen  är helt utveckladeTungan ute

SumacWarmi
0

#63: jag ska be min söta karl göra det. Håll utkik Flört

BiGavia
0

Tack!

Bjornen
0

Håll fröet fuktig av alruna så att inte grodden skadas. Det händer att fröet torkar fast på grodden och grodden kan skadas. Möjligen kan försöka hjälpa till lite grand.

SumacWarmi
0

#66: tusen tack för det! Jag ska genast gå och hjälpa till. Jag tvekade faktiskt lite om det där men tänkte att det kanske var bäst att den klarade av det själv, så det var tur att du sa det! Glad

marinelady
0

Hm känner mig lite deppig i mina grönsaksplaner…pratade idag med folket i växtbutiken och de verkade inte ha några bra erfarenheter av grönsaksodling inomhus…och jag vill verkligen göra ett försök med tex tomater, lite plocksallad och liknande.. inte bara örter …men nej inga bra ideer från dem..

Vitlök kommer i jorden imorgon i alla fall det brukar funkar bra för mig..men suck vad ska man mer ge sig in på? Vågar man testa sallad,tomater, chili, paprika och liknande från frö stadiet…

Coturnix
0

Slanggurka går bra att odla inne på fönsterbrädet! ;)

bettin65
0

Det ska jag nog testa någon gång om det funkar kul ide.

Bjornen
0

Tomat, chili och paprika fungerar bra att odla inomhus. Det är dock viktigt att välja någon låg sort av tomat. Det blir litet svårt när den när 3 meters höjden. Den låga sorten Tiny Tom brukar bara bli knappa metern efter 1½ år och blir den för hög så kan den toppas. Det finns flera liknande sorter. Kanske lite extra vaksam så att inte de angrips av ohyra. 

Sallat tror jag lyckas sämre inomhus genom att det blir för varmt särskilt nattetid inomhus. Förhållande tempratur och ljus är inte bra.

marinelady
0

Härligt då är det alltså gurka, någon mindre tomatsort, paprika, vitlök och chili samt kanske gurka :)…kanske ska utnyttja min smala fönsterbräda (på utsidan) och ställa salladsodlingen där istället när vintern är borta…för krukodla ute borde ju gå :)

Vad tror du björnen går lök och rädisa att odla inomhus?

Bjornen
0

Både vitlök och lök trivs bäst utomhus. Vitlök möjligen för att klippa grön fungerar bra inomhus men knappast för att ge dem större lökar.

Jag har själv sått rädisa inomhus för första gången ( i en ampel) och jag tror det kommer att fungera med en speciell drivsort. Ännu inte skördemogna. Bör inte stå för varmt vilket kan påverka smak och tillväxt.

Många av våra vanliga grönsaker går bättre ute än inomhus. Krukodling är inget problem bara volymen anpassas efter sort. Rotfrukter kräver djupa krukor. Odling mot vägg eller inomhus betyder att krukorna ska vändas ofta för att de ska få jämnare med ljus.

spindelfot
0

spindelfot
0

Undrar om det ska behövas köpa såndär sättpotatis, jag ska ju bara odla litegrann på balkongen, vad är det för sjukdomar som potatisen kan gro?

dör jag om min potatis blir 'sjuk' eller?

BiGavia
0

Du behöver inte köpa sättpotatis, men plocka fram den du tänkt sätta och låt den ligga i fönsret så groddarna växer….Sättpotatis e garanterat frisk för att den inte ska smitta jorden. Sätter du i hink har det ingen betydelse, fast du kan titta på dina sättpotatisarna att de e glada å ser friska ut.. du får mer skörd då.

Sebastian
0

Lyssnade på ett radioprogram i går natt om att sätta potatis i hink. Det bästa var att ta sånna sorter som blommar(?) tidigt, nästan som färskpotatis.
Annars fick man ett angrepp på dem som hon kallade för brunröta har ajg för mig.

Hennum
0

mina små bebisar här växer så det knakar. Det är fantastiskt så snabbt det går…

Men vissa tar tydligen lång tid på sig att gro… det är lite frustrerande. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bjornen
0

Sättpotatis är kontrollerad och utan sjukdomar ibland tillåts mindre mängder av virusangrepp om tillgången på sättpotatis är dålig. För bästa skörd och säkrast skörd är sättpotatis bäst men naturligtvis går andra potatisar att använda som sättpotatis. Använd gärna gröna potatisar som är olämpliga att äta men är motståndskraftigare mot sjukdomar. Stora potatisar kan delas men det måste finnas groddar på varje del och snittet skka torka några dagar för sättning.

Friska potatisar är inte farliga att äta, men potatisar som angripen av brunröta, ringröta är olämpliga att äta men de ser inte friska ut. 

För snabbast skörd sätts potatisarna i trånga krukor där de får trängas och startar därigenom ny knöltillväxt snabbare. Senare sätts de på friland eller hink.

Blodeuwedd
0

Jag satte Blå potatis i en pallkrage förra året, men den fick skorv för det blev för torrt åt den där.. Potatisen jag satte runt brunnen blev därmot jättefin. (och GOD)

Bjornen
0

Skorv på potatis kan uppkomma vid torka eller också vid ett pH-värde av omkring 7.

Bästa pH-värde för potatis är 8.

Coturnix
0

Blå potatis, blå kongo blir ett roligt potatismos att bjuda på;)
Mandelpotatis tycker jag är en fin potatis. Sparrispotatis, rosenpotatis tänk att det finns så många olika sorters roliga potatisar!

Potatis i Norden/ odla nu

Bjornen
0

Urvalet av potatissorter har tyvärr minskat mycket kraftigt under 1900-talet.

Coturnix
0

Det är tydligen förbjudet att sälja gamla sorter men tillåtet att ge bort. ;)

Blodeuwedd
0

Blå Kongo var det.. Jättegod potatis som blev lila om det blev mos.

SumacWarmi
0

Själv petade jag ner ett par rödskaliga potäter i en hink jord igår. Jag älskar potatis! Glad

SilvianLuna
0

För mig blev det ett par Freesia nerstuckna i en förodlingslåda igår. Väntar ivrigt på hur de kommer att växa till sig Skrattande

Florian
0

Mitt fönster är rena odlingsbänken.

Bolmört, henna, stockrosor, chili, vitlök, äppelträd. Allt trängs och de mesta har redan kommit upp.

Jag har upptäckt svårigheten i att både ha en nomadiserande natur och enn sann trädgårdssjäl. Det medför vissa svårigheter. Vi får väl se hur många trädgårdar jag lämnat i mina spår på min ålders höst. Det blir säkert ett gäng…

Önskar er allt gott och en vacker påsk

Våren är här, och det nya livet spirar

Kärlek

Aum

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.