Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 2052 ggr
Hadina
0

Planering för att förså innomhus??

Har ni börjat planera vad ni ska förså innomhus?

Jag vet jag är tidigt ute.. men tycker om att planera för våren och sommaren :)

Blodeuwedd
0

Den enda planering jag gjort är att jag ska beställa glasskivor hos glasmästaren för att sätta upp i fönstret som extra hylla. :) och att jag har sparat såna där små tomatlådor i plast att så i, för de borde gå utmärkt att ha som miniväxthus.

Hadina
0

Hade med någon fundering om att få mer tillgång till fönstren och ljuset.. glshyllor var ingen dum ide.. tack vännen!

bettin65
0

Ska börja planera en liten egen örtagård på min inglasning.

ska  precis börja en kurs om örter och läkeväxter på distans. Är helt nybörjare förutom vad jag läst på under vintern, kanske kan återkomma om jag får några bra tips

isnornin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag måste köpa plast till mitt växthus igen! Vintern har inte varit snäll mot det:(

MVH Isnornin

BiGavia
0

Va, tråkigt att se Isnornin… jag försöker hålla fingrarna i styr så länge jag kan, så fröna får sova en stund till. Vem var det som skulle beställa rök/vit salvia…så att den fanns i frökatalogen Örtagårdens fröer-- www.ortagarden.com

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
0

#2 det var så lite så.. ;) Kul att se dej här igen by the way..

#3 klart du ska återkomma.. vi vill ha massor av bra tips..

#4 Å jag måste göra ett växthus.. jag hade ju ett där jag bodde förr.. sa till krysset att jag ville ha det med mej när vi sålde gården men han sa att det är enklare att köpa ett nytt,… hmpf.. ja det kanske det är om man har pengar.. :(

#5 ja bäst att låta de små liven sova tills det är dags, så vi inte lurar dem att det är vår bara för att vi vill att det ska vara det.
Vit salvia skulle jag vilja så..

Rovanja
0

Ska införskaffa mig med massa krukor att så i nu inför våren. Ska odla upp min alldeles egna lilla örtagård på balkongen tänke jag Cool

Ingreid
0

Åh, jag har redan börjat!
En massa chili, lite vinterkyndel, libsticka, jordgubbar, och lite som behöver kanske ställas ut för att gro…

Men jag är alltid tidigt ute! Skrattande

[incendium]
0

#0 Jo planer finns, lite förvirrande dock när man inte vet vart man kommer att bo tills sommaren. Det får nog bli lättflyttbara krukor…

Endroppeihavet
0

Här planeras d stort!, vi har köpt jord och byttor o allt vi behöver. Vår balkong fungerar som ett växthus så snart börjar vi nog odlingen därute. :)

Det ska bli ett ätbart lager, ett häxlager och ett mittemellan.

Det tråkiga är att vi måste flytta de flesta plantorna på sommaren till andra ställen i lägenheten eftersom d blir på tok för varmt därute…

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Hadina
0

Det var fler än jag som längtade:)

Vad synd isnornin.. men det är väl ganska så lätt och fixa till?
Skulle med vilja ha ett växthus:) ett enkelt..
Tar gärna emot tips på billgt och enkelt

Tack #6.. Det var skönt och komma tillbaka:)

BiGavia
0

Jag e så dum så jag tar för givet att Hadina känner min kärlek å värme!Skäms

lightseeker
0

jag försådde, bara för att upptäcka att det hade möglat bort. Ingen bra idé med växthus alltså, förstår inte vad jag gör för fel, när jag försår.
Tur att jag inte slösade alla fröna, som jag fick mig tillsända.

BiGavia
0

möglar har du nog för blött..prova att ha sand överst! lagom fukt prova med sprutflaska!

och rätt värme å det beror på fröna du ska gro!

Hadina
0

Bigavia! klart jag gör det:):)

lightseeker
0

#14, sand, sprutflaska, Okej! då gör jag ett nytt försök, tack!

BiGavia
0

De finns jättebra råd på trädgård i fukus om frö sådd..rekomenderas!

Nikolaus
0

Jag har börjat med mina tomater för att få tidiga sen kör jag en vända till om en dryg månad så har jag tomater hela sommaren,

Hwinya
0

Börjat så lite chili och tomater. Och var igår och köpte lite nya krukor och bra jord för omplantering av dom små när dom kommer upp:) Annara blir det väldigt lätt att dom små får stå i sia små krukor med såjord vääldigt länge här tyvärr. Så i år ska det bli riktigt gjort.

BiGavia
0

Hmm, va det börjar klia i det gröna på mina fingrar.

Sebastian
0

Kanske borde tvätta dem? Tungan ute *Trumvirvel*

BiGavia
0

Mitt gröna sitter under huden, haha.

E bara sån, å går inte tvätta bort.

Sebastian
0

Jag vet! Bara skojjade;)

BiGavia
0

Vill du ha lite grönt under huden! SebSkrattande Eller e du bara avundsjuk i grön färg..

Sebastian
0

Har faktiskt lite gröna fingrar själv. Men lite mer skulle inte skada:)

BiGavia
0

Jag hjälper dej gärna, min andebroder!

Hadina
0

Utan mina gröna fingrar.. skulle jag inte funka:)
Glad att jag har dom!!

Hadina
0

Funderade på en sak?Jag tog fram mina pumpor som jag har haft som prydnad sedan i höstas.. tog ur kärnorna..
Måste väl gå och så???

Ingreid
0

#28 Har du gott om frö är det väl bara att testa grobarheten dvs lägga några dom i något fuktigt, typ hushållspapper (eller sätta dem i jord naturligtvis) och räkna hur många av dina frön som gror.Det bör funka bra. Jag har sparat frön från de pumpor jag odlade i somras för att se om det blir ok i år. Funderar över om pumpor korspollineras. Någon som vet?

Blodeuwedd
0

Gröna fingrar?? Nää mina är rosa.. eller hudfärgade kanske..och just nu utan valkar dessutom.. Hm..

Glashyllorna beställda.. Ska hämta dem i morgon.
Sen ska de sättas upp och DÅ kan jag börja så om nån vecka..
Vill ju inte börja för tidigt då det inte är vare sej sol ute eller varmt nog inne.

Isatis
0

Jag har sått drakblomma och kardon. Nu är det dags att skola om dem. Åhustobak och bondtobak är däremot inte ovan jord ännu.

Coturnix
0

#31 Kardon ;) där sade du något!;) Den kanske man skulle pröva!;)

Rovanja
0

idag har  jag varit och köpt jord! äntligen!

Bjornen
0

Ett vanligt fel många gör när de sår är att det blir för fuktigt som är en bra grogrund för mögel.

Använd vanlig planteringsjord och blanda med sand. Platta till jorden försiktigt och så fröna glest. Täck med sand sand eller sandblandad jord så fröna kommer 3-5 ggr fröets diameter under jorden. Vattna försiktigt med stänkflaska. Låt sedan sådden torka någon timme innan platsen läggs över så ytan inte är blöt. Vattna aldrig på kvällen och det gäller även första gången. Vattningen ska göras på morgonen och det bör torka lite i ytan innan plasten sätts på igen.  Om det blir mycket kondensvatten på plasten kan det behövas luftning någon stund. Ljust och varmt förhindrar mögelbildningen och långvarig period med mulet väder är inte bra i början.

Idun
0

har inte sått nått än men planerar. vill gärna ha både tomat och lite kryddörter. har ju äntligen balkong, så i år ska det odlas! ska bara komma ihåg att köpa krukor och jord. något speciellt märke på jorden som ni tycker är bra? vet nån föresten om man kan ha chiliplanta ute?

BiGavia
0

Tomatplant frön ska i jord snarast, chile vill ha varmt. så de beror var du bor Idun…

Idun
0

bigavia: ok, så det kanske är bäst att låta chilin vara kvar inne? bor i västmanland (i närheten av västerås)

BiGavia
0

Du bor varmt till jämfört med mej Haha. en varm balkong i kruka kanske, mina huserar i  växthus.

bettin65
0

jag har beställt fröer och ska försöka mig på att odla lite

jag beställde ringblomma, Malört, Äkta jo hannesört, kryddsalvia ska även försöka mig på en eller Två Al runor.

Jag börjar med dessa då jag inte har någon större erfarenhet Så blir det inte så mycket pengar som försvinner upp i rök om jag misslyckas……………Obestämd

Men om man inte Försöker så kan man ju inte gå framåt eller………

Idun
0

ok, då ska jag flytta ut dem när det blir varmare! Tack så mycket för dina svar. =)

BiGavia
0

Så lite så, när det gäller örter , står jag mer än gärna till tjänst.

Hadina
0

#30.. kan du inte vara gullig å lägga in ett foto när du fått upp de??

Jag provade att så mina pumafrö
det tog 6 veckor för dom att gro.. men det gick!!!:)

Här är en bra frölänk med allt möjligt
En hel del läkeväxtfrö!!

www.impecta.se

bettin65
0

Nu har jag fått mina frön i jorden får se hur de lyckas…….