Brygder?
har ni några resept på brygder? Jag behöver lite hjälp med det! :)

Vad är det för brygder du söker? vad ska du använda dom till?
Jag ska ut bilda mej till häxa så alla brygder går bra

jag tänkte skriva ngt för att ge dig en hint om hur det kan se ut och vad du ber om, men jag kan ju bara massa as-kontroversiella grejer.
Men med brygd kom jag att tänka på ngt intressant.. Vad är en brygd då, vad är en brygd för dig?Vad vill du uppnå, vilken fakta letar du?
-Ett offer.
-Medicinskt - något du dricker för att krya på dig.
-Magiskt - Något du dricker för att avancera (ta in ande, få ut ande)
-Utvärtes, smörja bort sjukdom, drogbaserade oljor och salvor som ska tas utvärtes, mm.
(egna teorier baserade på folkmagi)
det var inget recept men kanske stoff för vidare diskussion.. själv har jag aldrig varit någon brygd-typ, har gjort röror och drickor vid behov och det har varit mindre än tio gånger, under mina 22 år..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Magiskt och Medicinskt. 
//MileyLoverXx
#4 Om du vill lära dig att göra läkande brygder och tinkturer så finns det en massa litteratur i ämnet att läsa. Finns säkert en massa kurser att gå också. Det krävs nog en hel del studerande och praktiserande innan man blir bra på det.
Själv arbetar jag bara magiskt och använder mig så gott som aldrig av brygder. Någon extra krydda i något drickbart man bjuder möjligtvis ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

du, fråga gärna mig, jag vet faktiskt en massor av det ocskå, bara att ringa och fråga
#6 men du svarar ju aldrig! 

ojj, såg att du hade ringt! förlåt, ska se till att svara mer :P

Här är en sida med brygder.
#9 Tack :D

Jag tror på den den animistiska tron i att allt är besjälat.. så när man dricker ett avkok av en ört tar du in anden av örten i kroppen, gör man det under rätt omständigheter så hjälper den dig.. Men jag är mer en rökelsetjej än en brygd-tjej, gillar när det fräser och pyr, mer högtidligt.. lol. Lär du känna olika växter, lär dig göra anderesor osv för att tala med växterna, på det sättet blir det som bäst. tycker jag iallafall..
min favoritbrygd är att skära ett sår i kroppen, inte i låren för där blöder det dåligt - gärna fingrarna, sedan spottar du i såret, så att blodet hindras koagulera och det blir din brygd, spott och blod, det bästa offret, din namnteckning i de andra världarna och ultimat när det verkligen gäller.. sedan kan jag andra grejor men de är hemliga, den här bjuder jag på som spex. Denna gör jag en gång i månaden.
gå inte och stympa järnet nu för att jag skrivit detta, klokare än så hoppas jag folk är. eller?
jag blev mest ltie nyfis nu på vad ni andra kokar..
Man kan koka en vit orm som man hittat bland rötterna av ett visst träd och smakar man sedan av spadet så kan man kommunicera med växter, djur och stenar. Man blir också synsk och klok och lär sig att hela.
#12 En riktig orm????? 
Ja, den får absolut inte vara i plast eller gummi 
#14 oki!!! 

Har hört att det är viktigt att man fångar den vita ormen med händerna..
..och gärna precis då den byter skinn..

Man kan också fånga en vanlig orm och låta den ligga i klorin över natten. Man ska aldrig fånga någonting med bara händerna!
Jag tycker mycket om att koka soppa. Man tager vad man haver, sa Kasja Varg.
Nu tyckte jag att mitt kokande av tallbarr för att göra skogsull, och mitt kokande av pappersmassa var en fantastisk brygd. Idag tillsatte jag ett lavendelknippe som jag bytt till mig på en märklig träff. Vilken underbar doft! Vilka fantastiska magiska papper!