Nejlikemuffins
Fira våren med goda nejlikemuffins!
Apelsin- och nejlikemuffins på Wapnö färskost
Muffins
2 dl socker
100 g rumsvarmt smör
4 st ägg
1 apelsin
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald nejlika
125 g Wapnö färskost naturell
Glasyr
125 g Wapnö färskost naturell
2½ msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk apelsinsaft
(pressad från färsk apelsin)
Garnering
Tunna apelsinstrimlor
Silvriga sockerkulor
Rör socker och smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör i skal och saft från apelsinen. Blanda de torra ingredienserna separat i en skål innan de blandas snabbt ner i smeten. Fördela smeten i 12 stycken muffinsformar. Spritsa en klick färskost i varje form. Grädda i 12-15 min i 225°. Låt dem svalna. Blanda glasyren i en skål och stryk på muffinsen, garnera och njut!

Mmmm vad gott det låter, det måste jag pröva! 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Håller på att bakar dom nu:) Undra om det står fel angående mängden florsocker till glasyren? Jag har då lagt till lite mer. Jag tog keso, men jag vet inte om det är den färskosten som ska vara? Jag har hittat det här receptet på internet.
Jag sila bort osten från keson till glasyren, det såg ju inte lika fint ut som på bilden…hoppas det blir bra.
Jag hade inte tolv muffinsformar, minus tre, jag tog dom jag hade och då pöste några över.
Man får improvisera;)
Ha det gott!

Färskost är väl mer som cream cheese, alltså krämigare än Keso (cottage cheese) om jag inte har fått det helt om bakfoten…

#2 Hur gick baket?
Alltid kul & spännande med nya Recept
….
--------------------------------------------------------------
Först när vår hjärna ser ett mönster och en aha-upplevelse kommer ur det påstådda, sker en klang mot den egna erfarenheten och kunskap uppstår

Jo, det gick ganska bra ändå, populära av resten av familjen.:)
Men nästa gång jag gör dom vill jag nog ha den där cremigare varianten som som #3 skrev om, tack för att du berättade det, haha:) Jag tog helt fel som skaffade mig keso.
Dom blir ganska stora, men som sagt har man bara tillräckligt med många muffinsformer att lägga ner smeten i ska det nog inte vara några problem.