Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 13295 ggr
spindelfot
0

OT: Stinkande läder

Jag köpte en galet billig och otroligt fin läderväska idag.

Men den luktar! Frityrolja närmare bestämt… Min gissning är att den förra ägaren ville vara snäll mot skinnet och smorde in den i helt fel olja..

Hur kan man få väck lukten? Vågar man tvätta den i handfatet?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Coturnix
0

Man kanske kan smörja den med exempelvis Wilmas tjärsmorning el. likn.? Det täcker nog de flesta dofter:)

spindelfot
0

funderade på att smörja med något annat men jag vill helst inte att den ska stinka ännu mer.. antagligen lukta både tjära och frityr.. det blir för mycket lukt! Vill inte att allt man lägger i den ska bli kontaminerat av lukten!

Vekka
0

Försök att rengöra den med grönsåpa och sen smörj in den med läderolja, grönsåpan gör den mjuk och fin så du kanske inte behöver smörja den efter rengöring.

spindelfot
0

#3 tar det väck lukt? bara grönsåpa och inget vatten?

Zoraye
2

Lägg den i frysen några dagar och kolla om det hjälper?

Vekka
0

ja det tar lukten bra, kanske inte 100% men bra, löser upp (frityr)oljan skonsamt.
Detta är ett knep att ta bort mögel och bevara gammalt läder :)
Ta en svamp, blöt den och krama ur så den bara är lite blöt, på med grönsåpan och gnid in överallt, låt det verka någon timme.
Tvätta av såpan ytligt med svampen, inte för mkt vatten.

spindelfot
0

det låter bra, ska testa det!

och frysen.. det förstör inte skinnet då?

Ganna
0

Det kan även vara värt att lägga den i en låda (lufttät) med en skål ättika bredvid (i lådan). Ättika fungerar bra för att ta bort sålig lukt i rum, det kanske funkar på väskan också?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Zoraye
0

Tror inte det, jag lade in en finfin väska som jag ställt på ett tuggummi i ett par dagar och det förstörde inte skinnet. Men testa Vekkas knep först, det låter klokt.

spindelfot
0

ska testa järnet, tack för tipsen, keep em coming, ifall nån har något mer att bjuda på.. ska testa dem ett och ett..

den luktar verkligen frityr.. såpass att jag inte vågar använda den än pga att jag är rädd att den matiga flott-lukten ska fastna i kläder och grejer..

spindelfot
0

nu har jag testat grönsåpan, tyckte det funkade bra men det är fortfarande lite lukt kvar! Inte stinkande lukt iallafall!

Vad smörjer man läder med? Tjärsmorning låter ganska stinkande.. (god lukt men jag vill inte att jag ska börja lukta garveri:))Kan man använda någon slags skokräm, min man smörjer ju in sina skinnskor i olika krämer med jämna mellanrum..

Vekka
0

va bra :) du kan upprepa såprengöringen en gång till, har du balkong eller plats ute som är skyddat för regn, så häng ut den för vädring ett par dagar, när du tar in den så kan du smörja den med läderbalsam.
Kan fungera med smörj för läderskor. Annars är ett tips att köpa en liten burk i hästaffären, el. granngården osv. Det finns många mkt bra produkter till läder där.
När man smörjer selar odyl. är det höga krav på bra produkter, dessa slår "med hästlängder" :) produkter som finns till skor.
Du ska bara se att du väljer rätt smörja, läs på innehåll, vissa mörkfärgar ljust läder, andra djupar svart läder osv.
Denna smörja går utmärkt att använda till skor o stövlar senare, som sagt, mkt bättre produkt än man finner i skoaffären. :)

spindelfot
0

ja jag har en balkong! ska göra om såp-proceduren och kolla efter hästaffärer då!

såpan tog bort mkt lukt.. känner mig nöjd :)

Bappho
0

Jag är en gammal hästtjej och använder alltid Ekol skinn- och lädertvål och sedan smörjer jag med Ekol-olja. Brukar gå att köpa på Granngården :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Blodeuwedd
0

Ekol-olja använde man när jag var ung (för inte så länge sen) En kompis till mej är sadelmakare och hon förbjöd mej att använda Ekol-Olja för den löser upp sömmarna.. Hm… rönen ändras.

Bappho
0

#15 Oj då, och jag som använder det jämnt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Blodeuwedd
0

#16.. ja jag använde det oxå jämt förr.. jag brukade lägga nytt läder i oljan för att få det mjukt, men se det fick jag allt sluta med..

Vekka
0

Ekol är en superbra produkt, men den kan tyvärr vara tråkig på sömmar, har en tendens att äta upp tråden, men användning av den en gång ska gå fint tycker jag. Detta är en tendens dom flesta rena läderoljorna har.
Rekomenderar en läderbalsam istället. Då det är en väska som ant. är av tunnare skinn än kraftigt läder.
Men det finns många andra alternativ i hästaffären el. granngården.

Vekka
0

Spindeln! Jag kan skicka dig en liten burk, läderbalsam med bivax, om du vill.
Jag har stora byttor så jag kan bara sleva över lite! :)

spindelfot
0

JAA det skulle vara guld!!!

Har du min adress?

Vekka
0

Då gör jag det :) men kan inte skicka förräns imorgon, så du har inte smörjan förräns måndag. Jag tror jag har ett pm med din adress kvar. :)
Skoj att man kan vara till hjälp! :)

spindelfot
0

jättekul! kommer bli spännande.. 'väntar ivrigt'

Sebastian
0

Om det inte fungerar så ta med den på nästa träff. Jag har läderbalsam hemma som man smetar på. Blir skitbra!