Att hålla lågan levande
Tänkte att vi i den här tråden kunde komma med tips om hur att hålla kärleken levande och blomstrande, både med och utan magins hjälp. En tråd som kan vara precis så varm, sjudande, passionerad, sensuell, ödmjuk, erotisk, vacker, sval, avslappnad och kärleksfull som vi vill.
Förslag när det kan behövas en nytändning, för att få igång hettan i älskogen, för att närma sig en ny partner, att nå varandra efter ett gräl, eller kanske råd hur att lyssna bättre till varandra, etc. etc. Jag har säkert glömt mycket men iaf, en tråd för kärleken och allt vad den kan innefatta.

Vilken vacker bild!
MVH Isnornin

Tid… Tror att mycket handlar om tid. Att ta sig tid istället för att stressa runt i vardagens alla måsten som tar kol på all erotik i världen…
Minns när barnen var små… vi hann aldrig med varandra… Då bokade vi en hotellnatt i samma stad där vi bor. Ordnade barnvakt och bara njöt av en middag där man verkligen fick prata och lyssna på varandra. Vi dog isäng somnade ifrån det som skulle vara finalen, för vi var ganska utpumpade båda två. På morgonen däremot, när vi för första gången på läääänge fått sova en hel ostörd natt ända tills vi vaknade - då…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Flytta! ha ha ha
tyvär är jag en bitter och tvär kvinna utan tips.Allt jag vet om kärlek till män har jag lärt mig i arbete och kompromisser.. Jag behöver kanske den här tråden.
Jag köpte en gång exklusiva röda band som jag hade tänkt knyta ihop förhållandet med, en knut att ha under madrassen. Det tror jag kan vara effektivt, om det görs rätt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Att åka bort tillsammans emellanåt, det är viktigt för mig och min man. Åtminstone 4-5 ggr per år bokar vi en hotellnatt, oftast i Stockholm, och så far vi ifrån "allt" för ett dygn. Det behöver inte alls vara något vräkigt och flott, utan bara att få sitta på en mysig krog i Gamla stan, äta och dela en flaska vin och sedan tillbringa natten på hotell. Ostörda. Det räcker för att man ska bli lite uppiggad igen.

Att ta egentid som föräldrar och göra något enbart som par tror jag är jätteviktigt. Vad härliga era berättelser låter. Känns som det är mycket minnen bakom orden.
Hemma i vardagen känner vi att det är viktigt för oss att inte hamna framför tvn varje kväll. Inget fel i sig på tevetittande men jag tror det är lätt hänt att teven kan ta överhanden och att man med tiden kanske glömmer bort att umgås med varandra. Vi tänder ljus och tar en kopp te. Ibland är det rika, långa och djupa samtal, ibland är det skönt att bara vara tyst. På en fredagkväll är det härligt med ett glas rött och karlavagnen.
Jag måste rekomendera spelet kamasuttra. Det blev en riktigt lyckad kväll med ljus och mycket "mys pys" 

Som förälder kan jag bara hålla med ovan, vuxentid är jätte viktigt så man inte glömmer bort varandra i blöjbyten och vakna nätter mm..Man kan lånabort barnen if man inte har råd med hotell osv, man kanske har mormor el en vän som vill ställa upp;) Att inte ta varandra förgivet, det är viktigt. Små saker kan vara stora, kramar, pussar, komplimanger;) Låter löjligt kanske men små saker som kan göra en glad, massage när man har haft en tuff dag. Att bara få prata med varandra.
Jag köpte en box i en häxbutik för lyckat äktenskap, har inte behövt använda den men den finns på hyllan i mitt magiska rum if det krisar sig;)
Kama sutra är aldrig fel (bra att vara akrobat kanske;) kama sutra
Som singel har jag ingen aning jag har varit mamma sen jag var 17 år, ni andra får stå för dem tipsen, det ska bli roligt att läsa dem.
MVH Isnornin

Där säger du något viktigt Isnornin, att inte ta varandra för givet. Kramar och pussar tycker jag nästan är viktigare än själva sexet. Små stunder av kel, en kyss i köket, hångel i hallen, en kram i förbifarten, det är liksom det som lyfter det hela på något vis.
Kan inget som har med magi och övernaturligt att göra, men att ha egen tid tillsammans iform av tex myskvällar, äta ute eller liknande stärker förhållandet (om man kan hålla sams dvs). Och en annan viktig NYCKEL till ett förhållande är komunikation, om man inte kan prata med varandra och reda ut saker kommer aldrig ett förhållande att fungera. Dessutom ska man kunna kompromissa om saker, och ibland får man offra sig lite.
Kanske dåliga råd, men ett förhållande som inte fungerar i grunden kommer inte heller fungera i sexlivet.
Jag tycker det är viktigt att vi kan skratta tillsammans.
Jag o min sambo turas om att överaska varandra, det är en oskriven flytande regel att det blir varannan vecka^^
Förra veckan kom jag hem från skolan och han hade hällt upp ett bubbelbad till mig med levande ljus och tom. satt på min favoritmusik (som han för övrigt inte alls gillar) och bara satt där inne i badrummet o pratade med mig..
Det uppskattade jag verkligen.
Små spontana gester håller iaf. våran kärlek vid liv. Ifall jag går upp tididgare än honom så brukar jag göra några goda smörgåsar som jag lägger i kylen, sen sätter jag upp en lapp någonstans där jag vet att han kommer se den. (Numera framför datorn för d e dit han går först.. haha)
Där d ibland bara står - d finns frukost i kylen o ibland lite mer välarbetade små texter om varför jag älskar honom så mycket. Och jag verkligen på kreativt humör får han dikter.
Så mina*tips* är beprövade gamla knep.
- Städa hemma utan att be om hjälp (Hur avkopplade är det inte att komma hem o d e rent o fint)
- Spontana genomtänkta presenter, blommor och choklad i all ära men hur personligt är det (Om inte personen älskar blommor o choklad då)
- Massage - Behöver man ens en förklaring^^
- Gemensamma intressen och utflykter - Om det bara är vardag hela tiden så är det ju lätt att man blir irriterade på varandra. Sen om "utflykten" bara blir en promenad eller fika spelar ju inte så stor roll.
Man ska ta vara på varandra
och inte glömma Lågan, låta den brinna och inte bli för upptagna av vardagens Bekymmer och inte glömma att PRATA MED VARANDRA……
Det finns inget värre än tystnad
men vad vet jag
nu var det ett tag sen jag kunde praktisera det men inte allt för länge till vem vet vad som väntar i framtiden.
Håller mig till att läsa denna tråd. Alltid bra med nya Lärdomar

#11 så mysigt:)
#10 skratt är värkligen bra!
MVH Isnornin

PS… är det bara jag som stör mig på reklamen mellan #8 och #9 ?
Jag menar "större bröst utan ingrepp" varför hör det hemma i den här tråden? 
Så inte den reklamen men nu är det reklam för romantiska helger och det kanske passar

Det är sant, att ha skrattet tillsammans är en spicy krydda. ;)
#11 Förstår att uppskattade hans gest. Mysigt!
Innan vi flyttade ihop gjorde jag ljus som jag tänkte överraska med och som vi kunde ha i sovrummet. Fyllde bivaxljus med kryddor och örter jag tyckte passade. Vi tände ett av dem tidigare i veckan. Och visst, det luktade gott men det rök om det så det var inte klokt. Vi fick öppna fönstret och det blev en procedur av alltihop. Kanske inte direkt den reaktionen jag hade hoppats på men skratta fick vi. Undrar om jag kanske skulle ha gjort allt till puder först? Hade kanske det blivit bättre? Någon som har mer erfarenhet av det?
Mitt bästa råd är min farmor och farfars framgångsrecept. De träffades i 20-årsåldern och levde lyckliga ihop tills de dog i åttioårsåldern. Deras motto var: "när det närmar sig en strid, kyss varann och tig"
Nu kanske jag och min gubbe är onormalt konflikträdda, men vi har varit tillsammans (och bott ihop) i över 5,5år och vi har aldrig grälat. Har farmor och farfars råd i bakhuvudet, och ofta när man känner sig irriterad eller arg så kan man lösa konflikten på ett mycket smidigare sätt och avstyra ett onödigt bråk. Det innebär inte att vi inte är osams över saker, men vi löser det på ett lungt och trevligt (och mer effektivt) sätt helt enkelt. Utan att höja rösten eller såra varandra.
En annan viktig sak är att aldrig sluta uppvakta varann som man gjorde när man var nykära. Köpa blommor, göra små enkla överaskningar, ge små kärleksbevis ofta och regelbundet. Inte så det blir krystat, man måste ha lite fantasi och det ska komma från hjärtat. Som min pappa som efter att ha varit tillsammans med min mor i 40 år köper blommor till henne nästan varje vecka, och har alltid gjort.
Visa alltid tacksamhet, även för saker som känns självklara, som när din partner städat eller lagat mat. Även om det var h*ns tur att göra det, så skadar det inte att säga "tack, vad fint du gjort!/vad gott det blev"
Sist men inte minst så ska man SLÖSA med ömhet! Man kan inte få för mycket gos, mys, kyssar, och kärlek tror jag :-) Kyss din parner i nacken när h*n står och diskar, krama h*ns hand när ni sitter och tittar på tv ihop, smek H*n över kinden när ni tser på varandra. Små saker gör stor skillnad.
#16 Det lär brinna även som puder. :) Enda sättet att möjligen fixa ljusen är att se till att vekens dimension är lite för liten för ljuset, så det blir ett "skal" av ljusmassa kvar längst ut och se till att örterna hamnar där. Men fel temperatur i rummet/drag kan spoliera även det. Är det väldoften du vill åt, är det bättre att tillsätta eteriska oljor, vid så låg temperatur som möjligt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

putt
En polare har haft mycket framgång med förebyggande par terapi varannan vecka. Kostar ju lite men de lever ju lyckligt med två barn och har gjort så i 10+ år nu.
Han gillar det faktum att på terapin talar de ut om saker innan de blir ett problem och guidas igenom allt.
Själv är jag verkligen fel person att ge råd inom sånt här då det längsta förhållande jag haft har legat på ett år. De flesta på under en vecka:)
Enda tips jag har är att katter är så mycket enklare än flickvänner om man känner sig ensam och vill gosa:)
Jamen visst är det så att katter är enklare än …. ja .. eh.. flickvänner?? hm.. pojkvänner ska det ju vara.. ;)
LOL jag det gäller från bådas perspektiv:)
Allt är ju i betraktarens öga..
#20 Sedan brors det väl på hur man är som person, kanske är det så att du ej har haft något längre seriöst förhållande för att du helt enkelt inte är förhållande typen, eller så kanskle du inte är redo att binda sig. Allt handlar ju om hur mycket tid och energi man vill lägga ner på en annan människa.

Jag kom att tänka på ett gammalt par som medverkade i tv eller fall det var radio. De blev tillfrågade hur de lyckats hålla kärleken vid liv i alla år. De svarade att de tog en promenad i parken varje dag men de gick olika vägar och därmed inte tillsammans. De menade att det var en trygghet att veta var den andre gick men även att kunna gå sin egen väg. En metafor för kärleken i stort tycker jag.
#25 Ja, det va ju ganska gulligt =P
Jag känner mig jätteredo att binda mig med rätt tjej. Problemet är ju att hitta rätt och att sen hon vill ha en annan med.
#27 Haha, ja, självklart. Förhållandet måste ju vara ömsesidigt =P
Såg också ett gammalt par på tv som fick samma fråga. De sade att de grälade en gång om dagen för att hålla det vid liv :P

#29 Det där med gräl tror jag det finns två sidor av. Jag tror att det finns konstruktiva och destruktiva gräl…
Med konstruktiva menar jag att man emellanåt måste få rensa luften, inget blir bättre om man inte kan säga ifrån om det är något man tycker är fel.
Det destruktiva är när man grälar på fel sätt, börjar kalla varandra för glåpord och liknande. Att såra varandra med elakheter löser inget. Ett bra gräl innebär att man pratar ut om problemen, man kanske höjer rösten - men man sårar inte varandra avsiktligt…
Får knottror ibland när jag hör min syster och hennes man… De kallar varandra för, feta kossa, idiot osv…. Detta kan väl ändå inte leda till något gott…
#30 Så länge man kan prata sansat och lösa problemet/de man gnabbar om tror jag bara att det är nyttigt, men som du säger, när glopord och liknande blir inblandade är det inte längre bra.