Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 1981 ggr
isnornin
0

Jobba med ben?

Är det någon som kan ge tips när man ska jobba med ben och horn, vilka verktyg  som är bäst, borrar, knivar mm.

MVH Isnornin

Ganna
0

Det beror ju på vad du ska göra, men huvudsaken är att vertygen är vassa, att du har ett bra och stadigt underlag samt att knivarna har rejäla parerskydd, eftersom ben och horn är så hårt och glatt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
0

Jo. Ska du ta bort stora bitar rekomenderar jag hammare och huggmejsel. Det går att få in fin teknik med dem så att resultatetet blir som med kniv bara att de är lättare att arbeta med.

isnornin
0

men om man ska borra hål, som i tänder?

MVH Isnornin

Ganna
0

#3 Tandläkarborrar eller borrar med diamantpartiklar.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
0

Jo de är bäst. Men är man försiktig så går det med en vanlig också. Självklart beror det på vad det är för tand. Är den liten så lär du nog ha som Ganna säger en tandläkarborr eller en med diamanthuvud

isnornin
0

Jag tänkte på smyckena spm BiGavia fick med älgtänder, de är så himlafina! Jag vill inte riskera att jag borrar i mina älgtänder och att de går sönder!

Hur gör man rent horn, av får? Hur får man bort det som är inut i hornet?

MVH Isnornin

Blodeuwedd
0

#6 koka koka koka.. och skrapa..:)

isnornin
0

ok, då fåt jag prova med det!

MVH Isnornin

marinelady
0

Du kan testa att låta det vila i vatten under tiden du skrapar och har det i vatten efter kokningen, för då behöver du inte göra allt på en gång. Låter du det torka imellan så blir det bara mer jobb…

marinelady
0

Tror vi sitter med samma dilemma Isnornin, jag funderar också på hur jag ska bearbeta mina tänder som jag fick hem..men ska testa mig fram så får vi se..

Ganna
0

#8 Kom dock ihåg att kokade ben blir skörare. Jag kokar aldrig mina ben (inte de som har mina fötter i längst ned heller ;) utan låter myrorna göra jobbet.

spindelfot
0

hm.. men nu är det vinter, borde det inte finnas något sätt att låta vädret göra jobbet, typ dumpa dem i snön. iof finns risken att alla skogens asätardjur kommer och har rejv på ens tomt..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

isnornin
0

#10 har du testat?

MVH Isnornin

marinelady
0

#13 Nej har haft så mycket så jag är helt snurrig just nu, en av dem ska få bli en knapp åt en renskinnsväska var tanken (fäster den med en rem plus lite klister runt)  och resten har jag inte gett mig in på ännu :)

isnornin
0

#14 ok…

MVH Isnornin