Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 808 ggr
Viper
0

Miljövänliga stenar/kristaller?

När jag var i tonåren höll jag på en del med stenar och kristaller. Efter flera års uppehåll känner jag ett sug att börja så smått igen. Samtidigt vill jag inte använda mig av stenar där det inneburit rovdrift på naturen för att få tag på dem.

Jag inser att det mest miljövänliga är att enbart använda sig av stenar som man plockat själv. Men om man nu skulle vilja köpa någon, finns det då sorter som är mer miljövänliga än andra? Och finns det sorter som man bör undvika helt av miljömässiga skäl eller för den delen av andra etiska skäl, om det t ex finns en överhängande risk att gruvarbetarna haft odrägliga arbetsförhållanden?

Ganna
0

Pröva med att kontakta lokala geologiska föreningar. Dels har de bra kunskaper i frågan, dels ger de sig ofta ut på expeditioner där man själv kan få möjlighet att samla även halvädelstenar.

Inte så långt härifrån finns det t.ex. fyndigheter av ametist.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Viper
0

Tack för tipset! Låter som en vettig idé.

Sebastian
0

Om du bor i närheten av borlänge i Dalarna kan du gå till geologiska museet där har de stenar för att mätta den girigaste häxa:) Det finns säkert på fler ställen men de är de jag vet på rak arm.

Mvh Sebastian

gryning
0

Du kanske kan kolla med Stenhyddan/Mossbo stenar.

Visserligen köper de in stenar från andra länder, men de har en egen rosenkvartsgruva i Härjedalen och då kan man ju tänka sig att kanske handla just sådant de hämtat i sin egen gruva. Har inte handlat från dem (ännu) men du skulle ju kunna ringa dem och ställa lite frågor om deras verksamhet, eller besöka dem.

Endroppeihavet
0

putt med tanke på aktuella trådar

Medarbetare på Häxor och Fantasy.