Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2742 ggr
spindelfot
0

Blanda traditioner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser ni på det?

Ett tag funderade jag på att ställa altare för santisima de la muerte, dels för att jag tror det skulle ge mig god hjälp, och dels för att lära mig mer om den traditionen, via praktiserandet av den.

Men jag tvekade, jag är inte svuren till någon särskild lära egentligen men vanligtvis så gör jag ju annat, jag har inte ens något altare vanligtvis, lite prylar och så har jag som jag förvarar på olika sätt. Min oro är att det skulle vara - en guddom eller ingen, en ande eller ingen alls, och jag skulle förlora samarbetet med de andra andarna jag har..om jag satte upp ett altare för ett helgon ur en helt annan tradition - Eller att helgonet inte alls vill jobba med mig, utan ger mig otur och skräp istället.. pga mitt samarbete med annat.

Jag vet inte alls mycket om traditionen inom helgon och trolldom.. Vet inte hur de beter sig eller väntar sig.

Och om det skulle gå åt pipan.. Kan man helt sonika plocka ner altaret, måste man rena det speciellt,  gräva ner rubbet?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mr-K
0

Jag blandar villt på mitt altare som jag använder dagligen. Du hittar Buddha, Kali, Bast, Jesus, Maria Magdalena, Solomon, Tor, Odin, Elegba och Oshun på mitt altare. Tillsammans med verktyg och prylar från många olika traditioner. Har aldrig känt något preblem med det alls.

Sen när jag gör en speciell magisk operation så river jag det altaret och bygger ett nytt som passar för operationen. Kanke respektlöst vad vet jag men jag har inte plats att ha altaren över hela hemmet heller.

spindelfot
0

Min största rädsla är att förlora bra samarbete med de jag upplever har god kontakt med…Kanske blandandet av traditioner funkar för vissa, men inte skulle funka så bra för mig? Det finns ju svartsjuka gudar och andar.. Kanske är det bra att be om tillåtelse först, eller göra de uppmärksamma på vad jag tänker ta mig för.

men jag är förskräckligt nyfiken på santeria, och speciellt av det kontinuerliga uppvaktandet av altaret/helgonet för att nå resultat.Att låta ljus brinna ständigt, ställa fram nytt, ja det ständiga uppföljandet.

Speciellt santisima dlm, holy death, skall ju gärna placeras högt i centrum, passar bra för mig med ett litet barn som ska riva och slita i allt, ett helgon som vill vara högt uppe på en skyddad hylla, lol.

Inom nordisk tradition som jag främst följer, då söker man ju snarare upp altaret/blotplatsen ute i naturen.

BabyDragon
0

#2 Kanske du kan ta kontakt med dem du har nu och fråga hur de skulle ställa sig om du gjorde detta? Man måste väll kunna få fråga? Kanske vill de veta att du kommer tillbaka till dem eller alltid finns för dem också. Hoppas att du finner svaret på detta. Glad Krama

maximiljana
0

Mina Gudar var uppblåsta egotrippade väsen som bara ville styra och mästra och som krävde att bli tillbedjade och offrade till.Jag hade fullt upp med att hålla dem på gott humör tills jag till slut tröttnade och slängde ut altaret och hela middevippet.

Ja jisses,

Ja jag har inget råd att ge dig Spindelfot men låt ingen försöka mästra dig. Du är gudinna själv så det är väl bara å ösa på

Vi här kan ju tillbedja Spindelfot……….jaaa……

Vad vill du att vi skall ställa på Spindelfotaltaret…….offra osv.

Den där tavlan……du minns Spindelfot din Avatar som de trodde va från en tavla…..det är ju gudinnebilden

Härmed tillber jag gudinnan Spindelfot

Mr-K
0

Helrätt attityd! De ska ju vara glada över att det finns nån som orkar bry sig om dem:)

Ganna
0

Jag tror ju inte på att blanda traditioner hej vilt, samt att, om man är osäker, ta reda på så mycket man kan om en tradition innan man dyker in i den.

Jag är ju också stark polyteist och förstår inte alls folks lättsinniga, eklektiska "blanda och ge"-attityd. Men det är väl en typisk post-modernistisk attityd, att ta det man vill ha, använda det så länge det "funkar" eller "känns rätt" för att sedan byta. Jag kan inte annat i än undra i mitt stilla sinne om mix-människor verkligen mött en gudom (eller för den delen andra väsen) någon gång.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
0

Men man borde ju ändå kunna blanda lite? Om man inte är rent ut svuren för livet till någon guddom så borde man ju kunna få kontakt och utbyte av andra traditioner, sålänge man förstår dem och uppskattar dem..

Jag skulle inte kontakta ökenandar i den svenska granskogen, men helgon arbetar ju över gränserna och överallt i världen?

Jag tror att olika gudar finns, är inte svuren på någon men tror på lokalbundna andar och gudar, och icke lokalt bundna andar och gudar, det är väl upp till mig att ropa och pröva och sedan upp till dem om de vill svara och hjälpa mig, ta emot offer.. osv.

Jag har ju en erfarenhet av att arbeta med olika kristna traditioner, om man säger så, har besökt en del kyrkor och tagit del av deras läror..

skälet till att jag främst sysslar med nordisk tradition är ju för att det snarare är tvärtom, de kontaktar mig :)

spindelfot
0

Mitt altare förresten - ställ på det cigaretter, vin, arabiska sliskiga bakverk, parfymer i vackra flaskor och en silverfingerborg med blod och spott! Gärna något benigt och glittrit ovanpå det - en glänsande knota i äta ben-folie kanske.

mina avbilder skapas helst av fingrar från människoben, men har man inte tillgång till det så använd fågelben.. ett sånt altare funkar garanterat som uppvaktning, tänk om ens dejter fattat det. Jag skulle släppt till direkt! Jag är inte så himla 'svår' som folk tror, hur många unga kvinnor kan skriva en sån här 'garanterad framgångslista' på rak arm?

Den som vill ha drömbesök av santerina spindelfotia smörjer helt enkelt in sina ljumskar i människoblod och spott, och avkok av spikklubba, så dyker jag upp direkt!

Mr-K
0

Vissa traditioner funkar bättre än andra att blanda. Root magic är t ex relativt lika oavsett var det kommer ifrån och där har jag märkt att blandingar fungerar.

Grimoire Magic är en helt annan femma. Vissa saker kan blandas med andra ska man definitivt inte blanda. Att ta från olika stilar inom en evokation t ex kan få extrema effekter om man inte vet exakt vad man gör.

Ganna
0

#7 Tja, för det första är jag inte katolik, så jag tror inte på helgonen. För det andra tillhör ju helgonen en monoteistisk religion och de har ju en annan syn på gudomlighet än jag har.

Man kan säkert ha utbyte av andra traditioner, om man dels vet var man själv står, dels åtminstone förstår det djup en sann tradition innehåller. Dessutom finns det traditionsbärare, de som är så stor del av traditionen att de bär den, inom sig och vidare. Om inget annat så bör man iaf ha respekt för dem och deras åsikter, annars är det bara rent egoistiskt utnyttjande. Ett tydligt och extremt tråkigt exempel på det är ju hur européer/vita amerikaner utnyttjar indiansk tro.

Så, kontentan av det hela är väl (som vanligt) att man ska ta reda på mer på de sätt man kan innan man börjar utöva något, och göra det med respekt och integritet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

maximiljana
0

Skall ställa iordning ditt altare, det skall bli så spännande Jag är lika uppspelt som du är  inför din "satisima de la muerte"

Jag undrar lite som så. vad skall vi kallas?  Vi anhängare  ?

Spindelfötter…eller???Förslag  !

lightseeker
0

till #7,

"Men man borde ju ändå kunna blanda lite? Om man inte är rent ut svuren för livet till någon guddom så borde man ju kunna få kontakt och utbyte av andra traditioner, sålänge man förstår dem och uppskattar dem.."

Det verkar som om du vill att man skall svara ja, på det här!? eller är det en frågeställning?

Visst, jag har själv upplevt att jag har "fått kontakt" med energier, från andra traditioner, men då vid besök hos människor från andra världsdelar, jag tolkar det dock som att energierna har följt mina bekanta och inte att det är "mina traditionella" energier.

Dom följer mig, och uppenbarar sig när jag är som minst beredd på det, eller förbereder mig medvetet för att söka en kontakt.

Altare har jag inget behov av att ha, inomhus, men utomhus kan jag ställa upp ett vid alla vändningar i naturen.

Jag skulle önska att det fanns fler vägledare för oss nordbor, kanske hade vi inte snurrat runt så mycket i flum-träsket då, just nu känns det ibland inte som om det är så mycket annat som står till buds, tyvärr.

Sebastian
0

Hej på er. Kikar in och hittar den här intressanta tråden.

Det är som så att var plats har sina rådare och de svarar på olika traditioner. Visst går det att arbeta med dem med just din tradition men ibland måste man smöra och då krävs en inblick i traditionen som regerar på den platsen. Vad som är brukligt att offra eller be om, vad de kallas och vad de gör.

Visst kan man svära sig till en gudom eller traditon men man får sällan det perfekta resultatet om man inte samarbetar med dem man vill arbeta med. 

Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att man borde ha ett krusifix jämte ett pentagram och trolltrumma men flexibilitet är av godo i många fall.

Ha det gött / Sebastian

spindelfot
0

#12 om jag bara ville ha ett ja skulle jag struntat i att starta en tråd om det, och bara kört på förstås, självhycklande är jag inte.. Däremot väger jag mer åt ett håll än ett annat. Jag uppmuntrar en frågeställning med för och nackdelar.

Iram
0

Själv är jag FÖR att kunna känna friheten att blanda traditioner och ta de bitar man vill ha. Tycker samtidigt att man även ska ge sig tid att studera det man håller på med lite närmare, och inte blanda hur som helst.

Men som sagt, friheten är viktig för mig. Viktigast av alltihop faktiskt. Jag har väldigt svårt för de traditionella stora religionerna och deras regler och lagar. Jag vägrar att befatta mig med dem och värjer mig kraftigt mot allt översitteri och förtryck. Därför är jag också känsligt inför sådana drag hos hedendomen, som jag ju ser som en fristad. Kanske låter "New-ageigt", men jag är verkligen av den åsikten att ens religion ska vara något positivt och skönt och fylla en med välbefinnande. En frihet att närma sig det gudomliga på det sätt man själv vill även om man tar inspiration från lite olika håll.

maximiljana
0

Jag tror att det kan vara som du skrev från början.De kan bli avundsjuka och svartsjuka.

Gudar är inget annat än väsen och det är ju vi också.Fast vi verkar ju i ytterligare en dimenssion då vi dessutom kan verka i materien.

Så igentligen så skulle de tillbe oss istället.Vi har större makt att skapa än de har.Men eftersom vi är ovetade så utnyttjar de oss och tar åt sig äran när vi skapar och de växer på så sätt.

Varför gå i deras ledband och ge dem kredit när det är vi som skapar.Vi som lever i en kropp är evolutionens och framåtskridandets innersta väsen,

Naturligtvis är denna insikt skrämmande det stör det lugna och invanda,det som vi kallar tradition.

Hupp….vad fick jag nu allt detta ifrånSkäms

[trumman]
0

#16 Var du fick det ifrån vette tusan men vidare insiktsfullt var det inte :)

"(…) vi verkar ju i ytterligare en dimenssion då vi dessutom kan verka i materien."

Att verka i materien har gudarna gjort i alla tider. Det var ju just det som gjorde dem till gudar!

Nornorna styr tex över natt och dag, Regnbågsormen skapade landet, Gud haglade gräshoppor och eld över folket etc. Finns massvis med exempel på detta.

"Så igentligen så skulle de tillbe oss istället.Vi har större makt att skapa än de har."

Jasså? När skapade du sist ett berg? En ocean eller en levande varelse ur ingenting?

"Men eftersom vi är ovetade så utnyttjar de oss och tar åt sig äran när vi skapar och de växer på så sätt."

Tar gudarna åt sig äran när vi skapar.. vaddå? När jag skapar en teckning, vilken gud vill ta åt sig äran för det? Eller när en arkitekt skapar en ritning på ett shopping-mall, vem tar åt sig äran för det?

Växer, hur då?

Förstår ingenting av det där.

"Varför gå i deras ledband och ge dem kredit när det är vi som skapar."

Om du menar varför vi tillber och besöker och kommunicerar med dom antar jag att det är för att de lär oss så mycket, ger oss så mycket och gör det som inga andra väsen kan.

Att ge Skaparen kred tycker jag h*n verkligen förtjänar. Jag älskar livet!

"Vi som lever i en kropp är evolutionens och framåtskridandets innersta väsen."

Men du… utan gudarna hade du inte ens _haft_ ditt framåtskridande innersta väsen, och inget att frammåtskrida _i_ heller för den delen.

Vi är inte gudar, vi är människor. Djur är inte människor de är djur. lommor är inte insekter, de är blommor. Sniglar är inte stenar, de är sniglar. Men allt som lever har en ande, och en röst, om vi bara lyssnar.

Coturnix
0

Visten.jpg