Häxor iFokus

Häxor

Etikett: off-topic
Läst 931 ggr
fridelfina
0

Helt OT/Kan man värdera människoliv i pengar?

Om en medicinsk behandling kostar 10 miljoner om året för en sällsynt sjukdom, hur ställer du dig då till att en person skall erhålla den vården?

Ponera att med behandling kan personen leva ett hyfsat liv, men utan så kommer personen att långsamt brytas ned och dö ung en del långt innan 30.

Att jag frågar här är för att det finns så många kloka som vill dela med sig av sina åsikter och jag vill ha många perspektiv nu. Sitter med en skoluppgift som jag fastnat lite med…känner mig lite ensidig då jag har en dotter som har ett livslångt handikapp som kostar en del. Inga 10 miljoner om året förstås :)

marinelady
0

Oj vilket perspektiv saknar du?

Man kan resoner efter ett samhällsperspektiv (annat du kunde ha gjort för pengarna), eller ur en individsperspektiv, ur hur livskvalitet versus pengar utlagda förhåller sig…evolutionärt..

fridelfina
0

jo jag har nog diskuterat lite ur samhälls men mest ur individ, men vi skall även diskutera i ett ekonomiskt perspektiv och jag känner att jag vill höra hur andra tänker…

marinelady
0

ekonomiskt för vem måste du ju fråga dig…för individen eller samhället…för det kommer ju ner till det i grunden..

fridelfina
0

mm det är där jag försöker argumentera ur båda, å ena sida å andra sidan… men nu ska jag packa ihop datan och åka till stan för å hämta maken på jobbet! Han fick jobba över idag så vi får mer inkomst! Flört

Suss gott!

BiGavia
0

Jag ger allt för att alla ska leva bra….de som har svårast halkar ändå efter… för de gör inte sina röster hörda.   hmmm, nog en del av hur jag mår idag…..min röst för de som behövde hördes int….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Mr-K
0

Spontant skulle jag ju svara att det inte går att värdera ett människoliv och att ingen kostnad borde vara för hög för att rädda ett.

Sen kommer ju alla andra tankar. Kommer säkerheten för andras vård påverkas av att man räddar just en person t ex. Det är en extremt komplex fråga om man tar bort den första känsloaspekten. Då måste man nog i alla fall sett ur ett samhällsperpektiv se till vad som kan göras för att säkra så många som möjligt istället för att se till individen.

Med det sagt så skulle jag om det gälde mig själv och en närstående inte dra mig för att bryta diverse lagar för att säkra vård som jag visste kunde rädda deras liv.

Ijin
0

Frågan är om man inte kan rädda fler liv med dom där 10 miljoner om året än ett liv… Det är väl lite så man får tänka med…

Zoraye
0

Fruktansvärt svårt dilemma, men väldigt nyttigt att tänka i dessa banor och fråga sig själv både en och två gånger.

Coturnix
0

Vad sätter priset på behandling/ medicin. Varför är det intressantare att ta fram mediciner till de som kan betala rejält?

Att alltid tänka hur man själv skulle vilja ha det istället för att se saker ur ekonomisk synvinkel.
Skulle du helst vilja fortsätta leva ditt liv med hjälp i ditt hem efter en svår olycka eller på institution?

Det går inte att sätta upp några gränser, utan att falla i oetiskt tänkande, var går gränsen? En bruten arm är okej men inte två?

Ijin
0

I mina ögon kan man bryta alla ben i hela kroppen och så vidare.. Men om någon behöver 10 miljoner om året för någon sjukdom och man har överflöd av perngar, visst, då är det lugnt..

Självklart ska man försöka rädda så många liv man bara kan, och kämpa för dom så länge man kan, men inte sålänge andra liv blir drabbade eller förlorade av det!

Så, då jag har jag sagt mitt:p

fridelfina
0

Åh, nu har jag lämnat in mitt arbete och jag är rätt nöjd med min diskussion. Det vart en diskussion ur flera perspektiv där jag har pekat på olika sätt att värdera eller inte värdera priset på mänskligt liv.

Och tack till er som uppmärksammat mitt rop på hjälp! Det var en smått desperat och trött Fridelfina som satt här i natt och inte såg något ljus i tunneln. Men jag hann leverera med typ två timmars marginal så nu är jag glad Skrattande

Det här fallet handlade det om och vi läser samhällsekonomi just nu

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_19574.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/patient-med-dodlig-sjukdom-for-dyr-1.738322

Coturnix
0

Hu. Tänk om vi bestämde oss för att ingen som inte klarar sig utan medicin och vård kan lägga sig att dö. Stänger sjukhusen helt enkelt.

Vad mycket pengar vi skulle spara!

Mr-K
0

"Ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

-Franz Kafka ur Fragment och lösa blad.

Ett av mina favorit citat appropå att du sa att du inte såg nåt ljus i tunneln:)

fridelfina
0

Mr-K) Japp, och då gäller det att hoppa på för en tur ut i världen apropå häxritt som kriterie för att vara häxatråden här på forumet. (har inte läst Kafka dock så min slutledning var helt egen uppfunnen)

Coturnix) Visst, en massa pengar… det var en av de svåra sakerna när jag skulle diskutera, min dotter är diabetiker och tänk om vi skulle betala det själva? Det handlar inte om 10 miljoner om året, men en insulinpumpsbehandling kostar runt en 100.000:- om året har jag för mig…och det är massor med pengar det med.

Coturnix
0

//Jag fick göra ett akut kejsarsnitt. Det var jävligt dyrt. >Frågan är om jag var värd det.//
Det är som om människan får stå sitt kast. Har hon hittat på saker som kan förlänga livet på sjuka människor så kan hon inte hålla på att sätta gränser efteråt. Vi måste liksom löpa linan ut.

Pengar finns det så det räcker iallafall i den här delen av jordklotet.

Jodrena
0

Det sjuka är väl att det över huvud taget ska kosta pengar att rädda liv, eller underlätta för någon som har besvär av något slag. Jag menar då inte att det bara ska vara gratis (eller billigt?) för individen och bekostas av samhället, jag menar att priset inte borde gå upp i såna höjder.

Om jag hade ett mirakelmedel som botade alla sjukdomar i världen, skulle inte jag lägga ett pris på medlet för egen vinnings skull. Det är ju sjukt.

Medlet skulle förstås bli populärt och jag skulle behöva ett stort företag och många anställda och säkert dotterbolag m.m. för att klara av det hela, och då krävs det ju att man kan bedriva det hela. Så ett pris måste det i längden få ha, men ett rimligt sådant…

Kanske är det svårt att hålla fokus på individen och behovet av så låga priser som möjligt när marknaden blir stor, då man bara ser den medicinska verksamheten, lönerna m.m. istället för konsumenten?

#15 oh ja, både du och ditt barn var nog värda det. Inte för jag har någon aning om vad det kan kosta men jag är mycket glad åt att du finns här :)