Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1822 ggr
Mr-K
0

Intresse för ämnet grimoire magi?

Jag inser att grimoire magi är ganska långt från vad de flesta sysslar med här inne och då speciellt traditionell sådan som är mitt största intresseområde.

Trots det har jag funderat på om jag skulle skriva en sorts artikelserie som handlar om just det. Gå igenom det hela på ett korrekt sätt traditionellt men ändå försöka få det förståeligt om man säger så.

Gå igenom lite om vad det är först och främst, förklara lite om de olika grimoires som finns, kolla på hur det går till rent praktiskt, verktygens användning osv.

Jag tror att många häxor kan känna igen vissa delar från sina egna traditioner.

Är detta något som skulle intressera några här?

BabyDragon
0

Jag vill veta allt om allt :) även om det inte går ;) Jag är intresserad i alla fall! Vet inte alls vad det är, grön som jag e.

Airamya
0

Ja men absolut! Alltid kul att lära sig något nytt :) Tack för att du vill dela med dig av din kunskap!

BiGavia
0

Javisst jag vill läsa . även om jag inte har en susning om va det är… kör!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Mr-K
0

Tack för intresset och tanken är ju inte att alla ska kunna eller ens veta vad det är från början. Lite därför jag skulle vilja göra det. För att öka medvetenheten om denna gamla och lite bortglömda form av magi.

Astraea
0

Kör på! :D

Zartha
0

Jo som alltid så är ju ingen fulllärdFörvånad och de blir man aldrigGlad…Så jag säger som #5 "Kör på"Skrattande

--------------------------------------------------------------

ObestämdFörst när vår hjärna ser ett mönster och en aha-upplevelse kommer ur det påstådda, sker en klang mot den egna erfarenheten och kunskap uppstårFörvånad

[lillajessi]
0

Mr-K, jag skulle vara ytterst tacksam om jag fick läsa dina alster så gärna gärna för mig! Skulle du isåfall ta upp det här med evokering? Läser just nu ett kapitel ur The Grimoire of Armadel - "concerning the devils and how they become visible" Här finner man både en och två varningar på vägen (dock inte tydliga sådana). Skulle du vilja utveckla det lite? De beskriver ett hån från demonens sida(?) Vet du hur de menar då?

Blodeuwedd
0

Låter som en bra idé.. :) Upplys oss okunniga..

spindelfot
0

Skulle vara väldigt intressant, kanske blir en studiecirkel i framtiden..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

fridelfina
0

Ja kör på du och upplys oss! Det här är en sida med högt i tak och låga trösklar… Skrattande

Vekka
0

Ja a då! Är intresserad av att läsa vad du vill skriva om, alltid intressant att läsa något nytt :) Skriv gärna :)

BiGavia
0

Kom igen då Mr-K…nu e vi nyfikna skriv artikel på artikel…..Cool

Trollvind
0

Absolut intressant!

Zoraye
0

Grymt intressant!

Mr-K
0

Kul att så många har svarat. Jag bestämde mig för att göra det redan efter de första 3 om jag ska vara ärlig:) Kommer nog börja i natt då jag slumrade till och sov bort hela kvällen:)

lillajessi

Demoner är definitivt inget att leka med så varningar är verkligen på sin plats när det gäller evokering. Ska gå att hämta boken så jag kan svara lite bättre.

Just ja, vad de syftar på i den är 2 saker. När det gäller de demoner som finns beskrivna i den så är det viktigt att du befaller dem i guds olika namn. Att inte ge efter för eventuella hot, hån, smicker osv som demonen kan tänkas använda sig av för att få över dig till dens sida och därmed börja bestämma över dig i stället.

När det gäller änglarna tas ju en annan del upp som faktiskt är viktigt även på demon sidan och det är renhet. Renhet i själ och kropp. Att man kommer till änglarna med ett rent hjärta så att säga. Dessa änglar är heller inte av den typen som olika New Age rörelser beskriver dem. Man kan inte räkna med att de är speciellt charmiga eller speciellt tillmötesgående. Du är dock guds favorit skapelse och en del av gud genom den sk gudomliga gnistan som alla människor ska ha i sig. Det gör att de kommer svara på dina frågor förutsatt att det är ett ämne som de känner till. Svaren kan ofta vara aningens svårtolkade (sant även för demoner) och enligt vad jag tror avsiktligen luddiga:)

Hånet kan utrycka sig i att de utmanar din tro på dig själv som magiker. Tänk dig att Belzebub står där och garvar åt dig och undrar om du tror att en cirkel ska kunna skydda dig mot honom. Lätt hänt att detta hån leder till tvivel som i sin tur kan användas mot dig.

Man kan inte tänka på dessa varelser som om de vore som oss. De har ett totalt annat tankesätt och att låtsas som att man förstår hur de fungerar är mest att lura sig själv.

Jag tar och PM'ar dig min mail adress så om du har MSN kan du lägga till mig där om fler frågor dyker upp när du läser.

Hehe, för er som tycker det är mycket snack om gud så vill jag bara säga att man inte alls behöver vara kristen eller ens vara i närheten av en kristen eller judisk tro. Det är helt enkelt bara lättast att förklara saker inom denna gren av magi genom judaism, kristendom och islam. Kommer ta upp det ordentligt i nån av artiklarna.

BiGavia
0

Rakt på sak alltså, de gillar jag

Zoraye
0

Jag med! Respect!

[lillajessi]
0

Detta ska bara bli så spännande, för hursomhelst så är det alltid mer tilltalande på ens eget språk. Svenska översättningar tycks nämligen inte existera, därmed fastar man ibland, hänger upp sig på ord man för länge sedan glömt. Fram med Engelska-Lexikonet! Dessutom är du mer rakt på sak, det uppskattas!

Mr-K
0

När det gäller traditionellt användande av grimoires tror jag inte något material existerar precis som du säger. När det gäller grupper som utnyttjar demonerna och sigillen i grimoires för att sen använda sin egen form av magi för att tillämpa den finns ju ett par stycken.

Mest känd är nog Thomas Karlsons Kabbalah, Qlippot och den goetiska magin samt Den andre Dragon Rouge killen som skrev Mörk Magi (kommer aldrig ihåg vad han heter) men de har extemt lite gemensamt med hur man traditionellt utövar magin. Sen utövar de det hela från ett LHP perspektiv som definitivt inte skulle rekomenderas av någon som arbetar med det hela traditionellt.

Att jag är mer rakt på sak är ju för att jag vet att de flesta här är nybörjare och Grimoires var definitivt inte skrivna för nybörjare utan för erfarna magiker och det förklarar det avancerade språkvalet.

Hehe om ni vill läsa något riktigt svårt att hänga med i ska ni läsa Eliphas Levis verk. Den nissen hintar mer än verkligen förklarar magi. Man får liksom stanna upp efter varje stycke och fundera på vad han igentligen har sagt. För det som står i klartext är verkligen inte alltid den läxa han vill att man ska lära sig. Mycket jobbigt att läsa helt enkelt.

[lillajessi]
0

Då ska jag verkligen inte läsa den ;)