delen i bibeln som togs bort
på något möte en 350 år e.kr? vad var det den hette? och vilka var det som tog bort den?
Har helt glömt bort hur det var och skulle beskriva det för sonen härom kvällen när han pratade om att det bara var män då när jesus föddes.
Och hur var det med dödahavsrullarna? Känns som om jag blandade ihop massa olika saker jag hört.
Kanske fel forum för frågan, men det finns ju en massa kunnigt folk här så jag chansar.

De akokryfiska böcker togs bort ur Bibeln.

Ah, var det så de hette! får googla lite och kolla så jag kan räta ut saken med sonen då. Han kom ju på att vi har ju firat hans födelse nyligen och så dog han vid påsk - då vart han ju inte gammal! Och var var hans mamma? Det var så vi kom in på att han trodde att det inte fanns några kvinnor på den tiden, men hur föddes då jesus?
:) Det är roligt med barns funderingar, och jag vill ju kunna diskutera dem också! Tack Bjornen!

Apokryfiska, var det visst…

Jag har för mig att Jesus var ca 30-32 år gammal när han dog?
Det finns många skrifter som inte fick stå med i bibeln, bibeln är ju massvis med hopfogade stumpar och stycken, både gamla och nya testamentet.. Förenade gubb-rådet hade ett möte och bestämde vad som skulle få stå med och inte. Böcker som inte fick räknas till bibelns samlade verk kallas apokryfiska skrifter, om jag inte minns fel :)
Dödahavsrullarna hittades 1947 (enligt wikipedia, men jag undrar om det inte var mycket tidigare, tvivlar på den faktan) och var evangelium som inte hade upptäckts tidigare. Det finns mycket intressanta texter att hitta där, fragment som är ca 1000 år gamla.. Och mycket tyder på en helt annan kvinnobild, som fick finnas inom Jesus församling - dvs, här figurerar maria magdalena, maria, som jämlika männen - åtminstone till anden. Huvudbudskapet i dessa evangelium, som sägs vara så nära Jesus egna ord man nu kan komma - är att det är anden som spelar roll, och kroppen är bara kött och ingenting. Anden är sig lik och via medvetandet av anden och dess helighet, möter vi himmelriket.
Kan skriva mycket om detta då jag har en soft spot för kristna myter osv, men jag märker nu attjag är rätt rostig och är rädd för att droppa rena faktafel.. och så är det mitt i natten. Men för all del, dra en vända på google, sök på dödahavsrullarna, naq hammadi, thomasevangeliet, gnostiska evangelierna osv.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Runt år 300 samanställdes i princip det som vi idag kallar nya testamentet. Den ser dock lite olika ut beroende på vilken kyrka man tillhör. Rådet sammanställdes av Constantine och de hade en enorm mängd böcker att gå igenom och de skulle passa vissa specifika kriterier. Det är den mest historiskt korrekta som var intressant för dessa herrar utan att de var spirituellt korrekta. Vilket givetvis de bestämde.
En sak som dock var positivt med detta var att de hade en lista över alla de böcker som de gick igenom. Det är bland annat genom denna lista vi ens visste att det fanns ett Judas evangelie.
Appropå dödahavsrullarna så kan vi också i dem se att saker som blodoffer inte alls var speciellt ovanligt. Man offrade djur i ganska stora mängder förr och hade de mest konstiga ideer för sig. En del av dödahavsrullarna beskriver hum man bygger en stad med ett tempel i centrum av staden. De ritualer som skulle göras då får de medeltida grimoires att verka som rena barnböckerna. Bland annat skulle taket på templet dekoreras med långa vassa pålar så att inga sk orena djur skulle kunna landa på det och på så sätt förstöra heligheten i templet.
Överlag skulle jag rekomendera att läsa en del av de böcker som inte kom med i biblen. Även de böcker som inte kom med i gamla testamentet. Den rensning som gjordes på 300 talet gällde ju enbart det nya testamentet. Böcker som Enoks bok, både den etiopiska och slaviska är extremt intressant läsning för de som arbetar magiskt med demoner och änglar.

Ursäkta att en bokstav slant.
I boken Biblia Det är all den Heliga Skrift med förklaringar från 1868 skriver man "En samling af sådana falska skrifter är ännu i behåll och har äfwen blifwit tryckt på Swenska, kallad: Det Apocryfiska Nya Testamentet".

Tack Mr-K och Spindelfossing för mer info, skall söka på internet så får jag se vad jag hittar mer. Döda havsrullarna har jag för mig att det skall finnas en pocket bok om, är det om dessa rullar eller är det en roman bara?