Rökelse
Använder ni olika rökelser för olika tillfällen eller orsaker som renings ritualer eller liknande eller spelar detta ingen roll?
Det beror på om man tillhör någon kult el. dyl. som använder rökelse som redskap.
Lite elakt brukar det skämtas om att alla wiccaner och de som håller på med ceremoniell magi på äldre dagar utvecklar astma och värre än så. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Någon kult tillhör jag ju inte så astma blir nog inget problem…*L* Men ibland hör jag talas om att rökelse används vid renande "ritualer" och det var då frågan dök upp om det finns någon speciell rökelse för något speciellt tillfälle eller om man bara kan bränna av lite enris…
#2 Kult är benämningen på en religiös utövelse/yttre form, även om många tycks missuppfatta ordet. Så återigen, det beror på vilken kult eller annan metafysisk praktik som använder rökelse du avser.
Som exempel så använder wiccaner rökelse bl.a. som rening.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Den jag tänker på är ju iof Wiccan… så vi kan ju ta dom.

Salvia funkar till rening.

#1 LOL men det kan nog stämma, tyvärr, mina luftrör är inte särskilt förtjusta i någon rök öht, så jag arbetar faktiskt inte så mycket med rökelse, även om jag är wiccan och allt ^^
#0 Salvia till rening brukar vara vanligt, ja. Vit Salvia har jag hört ska vara bra, men min salviakruka från willys duger gott och väl för mig ^^

Sandelträ är lätt att få tag på och funkar bra som allrounddoft i brist på annat…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Sandelträ och salvia skall inköpas *L*
Jag har dålig fantasi så jag tänkte ge bort detta som present och att komma på något till någon som redan har allt är svårt men detta kommer alltid till användning.
Tack för tipsen så hoppas jag att jag inte ger henne astma…*L*
Som andra har sagt så beror det väldigt mycket på vilken tradition man tillhör. I både grimoire magi och santeria som jag sysslar med så används många olika typer av rökelse för olika ändamål. Vissa demoner har specifika rökelser som ska användas för dem. Samma gäller för helgon och olika gudaformer i santeria.
All rökelse i dessa traditioner har också egna attribut som kan användas i magiska sammanhang. För kontroll av demoner så är t ex klassisk katolsk rökelse mycket använd och många beställer direkt från tillverkarna i Vatikan staten. I de flesta fall använder man dock inte färdiga lösningar utan bygger sin rökelse själv.
En teori inom evokering är ju att anden tar form i röken från själva rökelsen och då är det bra att elda på en hel del. Jag fick en utmärkt rökelse för detta område av en vän inom den ryska ortodoxa kyrkan som de använder vid begravningar som framkallar en hel del rök. Man kan se en hel del skumma saker ta form i rök.
Jag bränner du rökelser jag tycker luktar gott.
Nu har jag vanilj.
Brukar ha kokos eller apelsinblom.
Gott ska det lukta.
Apelsin har jag just nu ett helgon som jag ska arbeta lite med som gillar.