Hårgasägnen och Hårgalåten
Skickar en länk till en sida om den spännande sägnen om Hårgadansen….
http://lenaz.net/hargasaga.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rgas%C3%A4gnen
Här är också två versioner av Hårgalåten som jag lyssnat till…..Hårgaberget ligger i mina och Lailababas trakter i Hälsingland….. dit vill och ska jag åka :)

Hårgalåten ÄR medryckande. Det är svårt att sitta still och låta bli att tralla med. :)
Förr åkte jag ofta till Delsbostämman som alltid hölls första helgen i juli. Nu vet jag inte ens om de anordnar den längre.
Vet du?
Varma hälsningar/Perla

Intressant! Håller med om att den är medryckande. Kul att lära sig lite om ens egna trakter också. Det är nästan så jag längtar hem en aning 

Underbart skön låt, jag har min Farmor i Gränsen Hälsingland, Jämtland och när vi är där ibland så är det fest och mycket dragspel och fiol och sån här typ av musik, underbart underbart.
Inca, Hårgalåten brukade vi sjunga på skolan när man gick där.
#1 Delsbostämman är varje år.
Jag gillar folkmusik man dras verkligen med i stämningen.
Ja vi sjöng den också i skolan och jag tycker sägnen är så spännande måste åka och titta om ringen de dansade i är kvar :)
Helt otroligt att man aldrig varit dit fast man bara bor några mil därifrån
men det ska bli ändring på det, jajamän.

Härligt härligt. 
Gillar sådana här folkliga saker.
Svenska legender om bockfotad djävul ser jag som ett minne av tiden då en behornad gud vördades här i norden. Hin Håle spelandes på sin fiol - firandet av den behornade guden under vilda och glada tillställningar. Kanske den förklädda spelmannen axlade rollen som överstepräst?

jag har den bara med inflame hårdrocks gruppen:)
låten alltså:)
#7 den versionen är också bra, min dotter har också den 

Vore ju ett trevligt ställe att träffas på i sommar för dom som vill.
Lärde mig sägnen och hörde låten första gången när jag var på stort scoutläger i trakten 1983 tror jag det var, Hårgalägret hette tillställningen i alla fall!
Det är en väldigt medryckande sång även om jag har svårt för fiol och sånt.
(ljudet är för vasst för mina öron)

Som lokalpatriot finns också åsikten att hårgalåten inte har sitt ursprung i Hälsingland. Den påstås ha tillkommit i Dalarna (förståss) och introducerats i Delsbo. Jag har inte kunskap att bedömma sanningshalten i den åsikten, men jag vet att den finns.
Mycket av Bingsjömusiken har sitt ursprung i Hälsingland genom arbetsvandringar i Hälsingland. Däremot har inte Rättviksmusiken så stor gemensamhet med Hälsingland, då deras arbetsvandringar har gått söderut.
1# Där har jag varit och spelat denna låt ett par gånger :) Blir inte av numera då jag har svårt att hålla fiolen. Men den är kul att spela :)
Så vackert! Jag är helt forlorad…. :)

Underbar låt! 

Älskar folkmusik!