LJUS
Jag undrar vad olika färger på LJUS
STÅR FÖR !!!
Vildängel
Vit - nihilism
Röd - skog
Blå - civilkurage
Svart - mod
Orange - abstrakt tänkande
Lila - bofasthet
Rosa - anarkism
Violett - karate
Biege - sexuell exstas
Indigo - umbargo
Kastanjegul - frivillighet
Grön - rädslor inför framtiden
Grått - frioganism
Magenta - blodsoffer
Kobolt - andehjälp
Abralin - konstnärlig frihet
Det beror väl på vad du själv lägger för innebörd i de olika färgerna! För mig betyder t ex inte violett karate.
#2 Ja sirru, det var exakt det jag menade med min post.
Mvh, T
Jag anade detta, men var inte riktigt säker. Det finns ju annars en uppsjö av listor på vad olika färger anses stå för, vad olika blombuketter har för budskap etc. Och jag gillar inte sånt, fritänkare som jag är!
Egentligen så kan vi i vår kultur ta de färger vi själva bestämmer att de betyder….om man inte kan det funkar alltid vita ljus/svarta ljus som innehåller alla de andra färgerna. Men vedertaget i vårt samhäller är väl t.ex…finns naturligtvis undantag
rött för kärlek blått för kyla grönt för naturen gul för solen, sedan kan man ju själv skapa en ceremoni efter det….
tror inte att det är så viktigt faktiskt…beror ju på vem man är själv.

Vill man ha kraftfulla ljus till en ceremoni, så skulle jag föreslå att köpa ljus i bivax/vax eller talg - gärna göra ljusen själv och smälta in passande saker, offer, i dem.
Ska du absolut ha ljus men inte orkar göra detta, köp ljus som är färgade helt igenom och gärna i vax.
men vad vet jag, min idiot, jag vet inget om färger och sånt. Jag tror det har betydelse, men vill inte hålla på och gissa.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Tack för alla svar, men det första känner jag mig lite skeptisk till…. Hmmm…. färgerna stod för "knepiga" saker.
Tänkte mer på vad man ka hylla tex solen och månen med. läste någonstans att silver var för månen - ska guld då vara för solen ???
Ja jag kan tänka mig en FRI TOLKNING av vilken färg man använder till vad.
Till Mabon tex - var det rött, orange, och gult - som "HÖSTEN" jag använde mig av. Gick på känsla där. Har ännu kvar de ljusen för det är ju höst, vintern har ju inte kommit ÄN.
Bivax är underbart - luktar så gott !
Ska djupdyka lite i en av affärerna här hemma =)
MEN TACKSAM FÖR ALLA SVAR !!!!
Gärna vad NI SJÄLVA använder.

"Abralin"! Den färgen verkar intressant.
Rulla egna ljus av bivax är fina ljus. På sikt, om det är äkta bivax, så lär det ju också gynna bihållningen.

OT - absolut bör man gynna bihållningen så mkt man kan - och köp gärna svensk honung för de svenska biodlarna har det rätt svårt.
…nu när den falska honungen säljs i affärena..(gjord av honungsaromer och fruktossirap, vilken stor sorg eller hur?)
#11 Möbelfixaraffärer, eller färgaffärer FTW!
Jag spelar ju didjeridu och köper alltid bivax, rent och BILLIGT, från färgaffär eller möbelrenoveringsaffärer. Best deal. Ockerbolag som sysslar med hantverk säljer en billig produkt svindyrt.
Mvh, T
#14 SKIT I PANDURO, DE OCKRAR SINA PRISET.
JAG HAR SPELAT DIDJERIDU I MÅNGA ÅR OCH ANVÄNDER DÅ BIVAX TILL MUNSTYCKET. SÅ NATURLIGT BIVAX KÖPER JAG HELST I FÄRGBUTIKER ELLER MÖBELRENOVERINGSAFFÄRER.
KOSTAR NÄSTAN INGENTING OCH TILL LJUS REKOMENDERAR JAG LÅDAN MED PRESSADE (MED VACKERTS OKTAGONMÖNSTER) TUNNA VAXKAKOR.
I FÄRGHANDELN KAN MAN KÖPA VAXET I SMÅ PLASTMUGGAR TEX.
MVH, T
Jag gillar att använda mig av färgade vaxkakor. Delvis för att jag tycker om att använda mig av färg och att kakorna är bra om man vill rulla in örter eller något annat i ljusen.
Jag köper oftast bara en kaka i taget och delar den så det blir två ljus. Det blir ca 6 kr per ljus. Inte så dyrt tycker jag om man nu inte sitter och trollar med ljus hela dagarna :-)
Det går att färga vax själv om man nu vill lägga ner tid på det. Undrar om man inte kan använda sig av någon av färgerna från crearome?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

ja just det, med bivaxkakor så är det väl bara att lägga veken i mitten och rulla ihop? de behöver ju inte vara jättetjocka heller.
Och inte så långa heller :-) Ibland vill man ju att ljuset ska hinna brinna ner på en kortare tid, beroende på vad man gör förstås.

hittade en sida här som har lite vax, för den som är nyfiken.
(ljussidan blir långsamt till bivax-sidan)
att göra ett vackert ljus till offer och bränna, enkom för det tillfället kan jag tänka mig är effektivt. Ha lite örter och annat inuti som du skrev, blod, hår, pengar mm kan man ju också vira in.. sålänge det inte blir proppfullt med grejer, så att ljuset bara fräser.. haha
lite ljus…
Ja det var min tanke ochså.. och sen känns det mer naturligt och mysigare när man gjort det själv. Såg små ljus o bivaks fägrade i lila o blått som såldes 3 st i ett pack gjorde för speciella högtider.. Det var på solkristallen på gotland det var där ifrån jag fick iden. har en vaxkaka hemma men vill gärna få tag på färgade. Kram

#22 Vilken härlig, mysig, hemtrevlig, magisk bild! En jättevacker duk också. :)
#24 Hemma hos LailaBaba för ett år sedan ganska precis.
#21 Det kan faktiskt bli lite brandfara när man stoppat in för mycket. Jag brukar ibland linda en pappersbit med trollord eller namn och så runt själva veken innan jag lindar på vaxet. Men då brinner ljuset rätt kraftigt och högt sedan. Men jag bränner ofta sådana ljus i min gjutjärnskittel och den är ju ganska eldsäker.

Vilken vacker fårg på vaxet!
MVH Isnornin