Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 5315 ggr
Vekka
0

Bok. Det gamla husapoteket.

Min pojkvän kom hem med en liten bok till mig, när han varit och botaniserat på ett antikvariat.
Det var en liten, enkelt samansatt bok, som handlar om Kisa-mor, innehåller hennes recept, brygder och huskurer.
Denna är helt underbar, men jag behöver lite hjälp med gamla mått, lite ingredienser och så, så jag tänkte att ni kanske sitter inne med lite kunskap :) som ni gärna får dela med er.
Vissa vet jag nog, men är inte helt säker.

Vilken kvinna! :)
Häxa?, kanske inte, men säkert är väl att hade hon varit född och verkat tidigare, hade hon med all sannolikhet blivit dömd för att vara häxa.

Jag puttar in en länk där ni kan läsa om Kisa-mor om ni vill.

http://www.edu.linkoping.se/lokalhistoria/oden/2002/maria_jaenson_kisamor.htm

Gamla måttangivelser: Hur mkt är dom idag?
Skrupel
Gran
Kvarter
Lod
Kvintin
Stop
Skålpund

Ingredienser: vad.. ?
Bärnstensolja
Jalapperot
Vörtsirap
Baggesöta
Dyvelsträck
Bävergäll
Brödvatten
Beck
Fårsalva
Teriak
Svalbogröt
Fårpärlor

Exempel på kisa-mors brygder :)

Svenskt Té:
Tag lika mkt av vardera melica, krusmynta, isop och salvia. Blandas och brukas som té med socker och mjölk. Tjänligare än det utländska allenast bladen hämtas späda och torkas i skuggan, eller som bättre är, stekas färska under ständig omrörning i väl polerad järnpanna till dess de blir ganska väl torra.
Dessa kan också brukas var för sig.
Téet dricks mot hosta och gikt.
Det vore väl om någon åtoge sig att göra tillräkligtmycket av detta té till avsalu. Det förvaras, som utländska, bäst i buteljer.

Denna lilla bok är tryckt 1975, och innehåller Kisa-mors egna anteckningar. (kopierat :)

Hoppas ni finner Tråden lite rolig :)

KlaraStjarnljus
0

Intressant! Det är en bok jag hade velat läsa!

Fårpärlor är nog precis vad det låter som :/

Teriak är en gammal medicin, sammansatt av ormfett, opium, enbär och allsköns skrot, jag känner det inte närmare än så.

Dyvelsträck är en växtsaft, men jag vet inte ifrån vad.

Baggsöta är en gentiana purpurea

Jalaparot heter Exogonium purga på latin

Beck är vad som blir i botten när man destillerar tjära

Bärnstensolja är något som framställs genom torrdestillering av bärnsten

Fårsalva är antagligen salva på fårfett

Vörtsirap är en smaktillsats tror jag

Brödvatten tror jag är vad det låter som, bröd upplöst i vatten eller vatten silat genom bröd. Det förekommer ju en dryck på sprit silad genom bröd, så varför inte?

Ett stop är ett gammalt rymdmått som motsvarar = 4 kvarter = 1/2 kanna ˜ 1,3 liter.

Här hittade jag en bra måttabell! http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktmått

Hoppas jag har kunnat vara till lite hjälp!

Vekka
0

Kisa-mors brygder:

Moderpiller:
Tag Aloextrakt, tre gran. Dyvelsträck fyra gran. Bävergäll sex gran. Kamfer två gran.
Teriak så mkt som behövs att blanda och arbeta blandningen till piller, större eller mindre behag.
Detta utgör en dos och tages således allt på en gång, antingen afton eller morgon, för kolik, moderpassion och väderplågor utan feber.
Lägger man till dessa piller, tre gran saffran, så driver de bätte på reningen om de tagas varannan afton hela den vecka reningen bör komma.

Hjärnes Testamente:
Baggesöta, dyvelsträck eller myrra, kamfer, bävergäll, torra pomeransskal och aloeextrakt av vardera ett kvintin, grovt sönderhackade.
En skrupel saffran. Ett kvarter brännvin eller två kvarter portvin.
Blanda, låt stå sex eller sju dagar.
Skaka om någon gång var dag, sila sedan av och tag en matsked av det, som är gjort av brännvin men två matskedar av det som är gjort med vin var morgon i ett glas vatten mot reningens avstannande, för trög stolgång, kolik av köld, vårfrossa, den goda dagen, moderpassion och väderplågor, flusshosta utan feber och maskar.
Vill man göra det starkare tages dubbel mängd aloeextrakt.

Vekka
0

Tack! :) klarastjärn, boken är dödens rolig, kan rekomendera att läsa den :)

Jag tror också fårpärlor är just det…huja :/

KlaraStjarnljus
0

Och här hittade jag en artikel om bävergäll!

Vekka
0

Höhö!…uuusscchh! Tack :) är liiite tveksam… om man vill testa hennes brygder… :)

Bappho
0

Dyvelsträck är örten Ferula assafoetida, vilken jag hade tänkt så i år.

Jalaparot är inte det Galangal, roten man kan finna i snabbköpet bredvid ingefäran?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Astraea
0

Åh vilken dyrgrip! Vad roligt att sitta och läsa den..

Bjornen
0

De gamla måttet är välkända äldre mått utom skrupel.

Brödvatten är nog troligen det vatten som man penslar matbrödet med, när det kommer direkt ur ugnen. Det vanlgaste var ju förr att man stänkte brödet med skäfte och jag tror att man tog tillvara överskottet och använde det i magiska syften.

spindelfot
0

Det finns ju det härliga i folkmedicin - lika för lika regeln… hu.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bjornen
0

# 9 Menar du signaturläran som uppkom i Frankrike på 1600- och 1700-talet, som dock uppkom i starkt kristna kretsar. Det var Guds anvisning.

Sebastian
0

Hu?

Bodvar
0

Signaturläran uppstod inte under 1600-talet utan den har sina rötter i antiken. Den bygger alltså ursprungligen inte på kristna idéer.  Den kom att systematiseras under medeltiden i Europa. Paracelsus (1493-1541) var en av de mer kända personer som ägnade stor tid åt detta.

För övrigt är brännvin kryddat med bävergäll en sann delikatess!

Bjornen
0

Signaturläran hade sin höjdpunkt i Frankrikes kristna kretsar under 1600-talet och även litet av den kan man skönja också i Linnes arbeten, men då var den inte i ropet. 

Det finns även inslag av signaturläran hos de gamla Egyptierna.

xDumlee
0