Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 918 ggr
CarolineO
0

Tvål med aloe?

Hej!
Inne på pysselsajten föreslog ngn att man kunde göra tvål med aloe vera… Jag har fått för mig att aloen endast kan användas som "färskvara" och kletas på direkt.  Hon som skrev det var inte riktigt säker, så jag tänkte kolla om ngn här vet?
Skulle ju vara super om man kan använda den i tvål, jag har 2 stora plantor som jag kunde använda i så fall…
Googlade lite & hittade bara recept där man använder aloe-pulver…
Vet ngn i så fall hur man "pulveriserar" aloen? hehe…
Fast egentligen är det väl mest meningen att man ska köpa detta pulver som antagligen inte innehåller särskilt mkt aloe…

Ngn som vet?

spindelfot
0

när jag har forskat i konsten att göra tvål så har jag förstått, att aloens verksamma substanser, dör i tillverkningen. Antingen så äter luten opp den ifall man har den i sista momentet i kallrörd tvål, eller så försvinner den i värmen när man smälter om tvålen.

Vill du göra något med dina plantor skulle jag snarare rekommendera att du rör ihop kanske en peeling, eller har saften direkt på huden! Vill du inte ha saften direkt på huden kan du röra ut den i lite neutral hudkräm också, funkar bra!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

CarolineO
0

#1   Då har vi förstått det likadant…  =0(
Blev ju lite glad när jag trodde att det skulle gå att använda den till tvål oxå…   =0(   hehe