Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 5046 ggr
Simonass
2009-02-26 20:44
0

Ostara :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ostara är typ det Häxfirandet som är minst tid kvar till…

och jag undrar hur man firar det… Tänkte fira det för första gången :) tacksam för svar

// Simona Skrattande

Ganna
2009-02-26 20:49
0

Nej, Ostara är den wiccanska högtid det är minst tid kvar till. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Simonass
2009-02-26 20:52
0

Oki men firar *häxor* det ? + menade minst tid ^^P

Rovanja
2009-02-26 20:55
0

Jag firar ostara! åh underbara ostara!

Ostara är verkligen den högtid jag ser mest fram emot till…Glad

*längtar*

Simonass
2009-02-26 20:59
0

Okeej:D ska fira den ( ellerjag vill för jag tror på *moder natur* ) och sånt :D . Men hur firar man den vet ej ifall det är rätt men ska man typ säga/göra så här

1. Tänd det Gula ljuset och hälsa elementet Luft genom att säga:

Var hälsad
Fader Luft,
Som är förknippad
Med Våren,
Dofterna
Och Östanvinden.
Jag kallar Dig
Till mig…

2. Ställ Växten på altaret och se intensivt på den samtidigt som Du säger:

Mäktiga Skapelse;
Du är nu fri
Från Vinterns kalla fängelse.
Grönskan är här,
blommornas doft
Virvlar i vinden;
Det här är bara början.
Livet förnyar sig själv
Genom Din kraft
O Himmelske Far.
Skapelsen sträcker på sig
Och träder fram
Med ett löfte om Sommar

3. Rör vid plantan och känn dess energier, och genom den all natur; gör en [inre resa](http://haxor.ifokus.se/search/alternatives.tt?run=topic_search_published&talias=inre resa) genom visualisering av bladen och stjälken, från Ditt inre centrum via armen och handen, och in i plantan

4. Utforska dess inre natur och känn den mirakulösa processen som arbetar inuti plantan, och med fortsatt kontakt säger Du:

Jag vandrar på Jorden
I vänskap,
inte i dominans.
Himmelens
Och Jordens
Skapare,
Väck mig inombords
Genom denna växt,
Så att jag kan känna
Värme för allt levande.
Låt mig vörda Jorden
Och alla dess skatter;
Låt mig aldrig glömma…

Meditera över årstidernas skiftande och förändringar; känn energierna som väcks omkring Dig i Jorden.

5. Innan Du släcker ljuset säger Du:

Jag tackar Dig
Fader Luft
För Din närvaro

Ganna
2009-02-26 21:04
0

#2 Nej, häxor firar inte Ostara; möjligen gör "nyhäxor" det om de är wiccanskt influerade.

Om du inte vet varför du ska fira Ostara, så ta inte i så det knakar från tårna utan börja i andra änden och ta reda på mer om olika årstidsbundna firanden, vilka som firar dem samt varför.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Simonass
2009-02-26 21:05
0

Okejmen vad firar Häxor då ? :P

Coturnix
2009-02-26 21:08
0

Jag brukar "göra" en "vårfest" när jag känner i kroppen att det är dags för det! ;)

Påsken och påsklovet tycker jag också att det är roligt att göra något extra.

Haren och äggen!;)Haren.jpg

Ganna
2009-02-26 21:13
0

#6 Vad häxor firar är i det här sammanhanget antagligen inte relevant, eftersom det du nog egentligen frågar efter är vad "nyhäxor" firar, vilket jag antar kan vara allt från något de kallar Ostara till någon mer generell vårhögtid, detta i ett naturandligt, årstidsbundet sammanhang.

Men även i det fallet bör du lära dig mer enligt vad jag skrev i #5, annars blir det bara ett mekaniskt upprepande av någon annans ord/gärningar.

Simonass
2009-02-26 21:19
0

Okej :) men vad menare du med nyhäxor ?? :P

Vekka
2009-02-26 21:21
0

hm….Ganna, jag firar årets skiftningar, jag firar således även vårdagjämningen-Ostara, jag är inte wiccan och jag lovar att jag inte är "nyhäxa", absolut tvärtom :) vad är jag då?

ps. Ganna-inget negativt från min sida, blev bara väldigt fundersam efter vad du skrev.

Simonass
2009-02-26 21:27
0

Jag fattar inte :P vad ärnyhäxa?? Är jag det bara förjag vill fira Ostara ?? :S ( Förvirad)     ^u^

Ganna
2009-02-26 21:36
0

#9 Jo, eftersom det finns en stark tendens bland folk att kalla sig "häxa" fast de inte omfattar häxbegreppet (titta gärna i tråden "Wicca?" för att läsa mer om den diskussionen) så har jag för min egen skull myntat termen "nyhäxa" som varandes en utövare av "nyhäxkonst". Jag har följande definition på "nyhäxkonst":

Naturandlighet, ofta med inslag av folkmagi, örtkunskap/magi samt olika former av spådom; starka influenser från nyhedniska rörelser som t.ex. wicca, gudinnedyrkan och druidism.

Det är s.a.s. mitt försök till en sammanställning.

#10 Jag vet inte. :)

Mina resonemang är sällan definierande men desto oftare exkluderande, dvs det är lättare att tala om vad folk inte är än vad de är. Särskilt som så många själva inte kan tala om vad de är eller ge en rimligt koncis beskrivning av det (och jag menar det generellt, inte just i ditt fall, jag har ingen aning om huruvida du vet var du gör eller inte. ;)

Vekka
2009-02-26 21:36
0

Nejdå! Simonass. Jag tycker att du ska fira ostara om du vill det, och du kan göra det precis som du planerat :) du måste börja någonstans och med tiden så lär du dig mer.
Det är lite skillnad på  Häxa och Nyhäxa, nyhäxor brukar vara mkt influerade av new age.
Jag rekommenderar dig att fortsätta läsa, söka efter kunskap, kanske du kan finna en läromästare att följa. Men kunskapen kommer i den takt som är lämpligt, det går inte att skynda på den, en häxa lär under hela sitt liv. :)

spindelfot
2009-02-26 21:39
0

Jag firar också gärna våren.. valborg brukar jag fira!

inte särskilt häxigt, snarare traditionellt svenskt, skulle jag säga, jag lagar olika slags maträtter och så äter vi hela dagen..

Men vid tillfälle är eld och offer något som funkar året runt! Vid tillfälle, om man kan fira och festa ordentligt och göra ceremoni så är det underbart att samla vänner, laga mycket mat, göra rökelser och kransar att slänga i elden som offer i olika syften - kan inte bli fel! (kanske om någon offrar något riktigt vämjeligt som drar till sig elaka andars ilska, lol)

så tycker jag själv att man inte ska fira eller hylla något man inte tror på. Tror man inte på Hel, och ska till att fira valborg så är det ingen ide att göra ett stort firande i Hels ära. Man ska känna efter i sig själv och vara sann i det man tror på. Men festa kan man alltid!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

KlaraStjarnljus
2009-02-26 22:00
0

Fira de högtider du känner är rätt för dig, vårdagjämningen har jag uppmärksammat sen långt innan jag fick ett wiccanskt namn på den…

Gamla svenska högtider är ju klassiker som funkar vad man än kallar sig, men se till att du förstår VARFÖR du firar högtiden, vad den betyder för DIG.

Vill du hålla dig till en traditionsenlig mall (eller lösa ramar) med riter och sådär, så läs på om vad Ostara står för och varför man firar det inom Wicca.

Vill du fira vårdagjämningen med dina egna hyllningar till naturen så går det lika bra!

Du behöver ingen mall för att visa glädje över våren, men vill du ha det så finns det, se bara till att ta reda på vad det är du är ute efter och varför.

Simonass
2009-02-26 22:42
0

Okej :) tack förtipsen :D