Fågel!
Det finns en fågelart här i umeå som jag inte känner till alls.
De finns i stora mängder och man hittar dem ofta i buskar och träd där de sitter och äter bär som frusit och torkat.
De är lite "rosalätta", nästan beige. De har tofsar på huvudet och har även sett väldigt färglada ränder längst ut på vingarna.mest blå.
Blir frustrerad när jag inte hittar vad den heter.
Någon som känner igen fågeln?

Hur stor är den?
Spontant låter det som det skulle kunna vara Sidensvans.
Är det inte nötskrikor?

Hmm, ser du någon huvudtofs på den, trumman?
Tror inte det kan vara något annat än sidensvans. De är också alltid i flock. Här kan du se bild, läsa lite och lyssna till hur de låter: http://wildlifegarden.se/fagelsidor/sidensvans.html
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#2 Fyra nötskrikor ska tydligen vara lagom för en delikat förrätt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#2 De har den färgen men huvudet ser annorlunda ut…
#3 Nä, men ser inga färgglada blå ränder på sidensvansens vingar heller :)
"I gamla skrifter kallas sidensvansen för en "omättlig" fågel och den ansågs vara "en lat och trög sälle som åstadkommer något stort endast i ätandets konst". Han äter dagligen lika mycket som han själv väger.Många gånger kan detta bli sidensvansens stora olycka då en del av rönnbären den äter, med tiden blivit jästa. Detta resulterar i onyktra fåglar som på vingliga vingar lätt förolyckas eller faller offer för hökar eller katter."
Jag inser just att jag är en sidensvans O_O
#8 haha, härligt ;)
Låter som den fågeln jag sett. De bar äter äter äter så fort man ser dem. just rönnbär dessutom!
#10 Ja, det är sidensvans, helt klart. Bombycilla garrulus på latin.
De är fina fåglar som hänger i rönnarna häromkring också. Tack och lov har de inte fylleflugit in i några fönster än, men hökarna vi har här kanske har hunnit före. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Tack så mycket!
#10 Vackra blå ränder på vingarna! *surar… fast mest på skoj ;)*
#13 visst är de snygga!! 
Undras vart jag såg dem med blå ränder… det kan inte bero på vilket kön de tillhör?
#14 Kanske det fanns en Nötskrika bland alla Sidensvansarna ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Han kanske satt där och mumsade. Men nötskrikor är väl ändå större än dessa fåglar?
Han kanske var småväxt…:P
Åh, både sidensvansar och nötskrikor är så vackra :D
Och min barndoms Ångermanland ligger en ort med det vackra namnet Sidensjö. När jag var barn och hörde det namnet tänkte jag mig en by, vid en sjö och överallt - sidensvansar.