Mortlarna
Vi har bildtrådar på altare, kvastar…men mortlarna! En tråd med bilder och berättelser om mortlarna!!!!
Min första mortel var en pytteliten i vit marmor, en gåva…den andra lite större i gjutjärn, och den tredje en stor i sten. Den stod i någons hall och jag utbrast; - vilken underbar mortel!!! Då fick jag den, bara så där…och den har fått vara med om många dofter och idogt arbetande…
Våra älskade mortlar…

ja.. mortlarna.. jag får återkomma med en bild.
min första var en i trä.. korkat. nej inte i kork utan det var korkat. Finns absolut ingen tyngd i en sådan. Men jag hade den just för det ändamålet. Den skulle kunna bäras med på resor.
Den åt hunden upp.
Den andra är en i mässing och den tredje var i svart marmor. Skitsnygg. Den tredje morteln bytt jag bort av praktiska skäl. Då den i mässing är oftare i bruk vardagligt.
(sorry systr Lia.. jag byter tillbaka den en dag då. :) jag skal ha den tillbaka, bara hitta en annan att ge så jag kan ha den som det var tänkt. )

jag äger ingen mortel.. det har inte blivit av, jag saknar en jätteofta men jag har inte hittat någon än som jag velat ta med mig hem.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
ja.. hur d nu gick till så har jag fyra?? Jag tror jag besöker myrorna alldeles för ofta..
Den första fick jag av mormor.. i någon metall.. hm.. hrm.. inte mässing.. inte tenn.. tung e den iaf och den används inte speciellt mycket. Den kanske borde säljas vidare när jag tänker på det.
Den andra är en liten tjockis i vitt porslin och den används främst i ritualer.
Den tredje e i svart marmor and i löv it! Den används precis hela tiden!
Den fjärde e liten, kanske 6-7 cm hög.. i mässing med massa snirklar på.. den köpte jag för 15 kr på myrorna förra fredan och har bara fått en liten plats i fönstret.. kommer säkert aldrig använda den. Men den va söt så jag kunde inte låta bli!

Älskar mortlar… Det får mig att tänka på den härliga gamla haggan Baba Yaga. Hon sägs flyga i sin mortel!
Själv har jag en i marmor. För liten att flyga i men bra ändå, och använd senast idag till att krossa kardemumma i. Mmmm…..

Waara och Sovgott, vilka vackra mortlar ni har! Den i mässing var helt underbar…
Själv är jag en mortellös häxa för tillfället. Jag hade en i trä, men bottendelen lossnade oturligt nog. Nu när jag känner efter så saknar jag min mortel lite faktiskt… den var sådär söt och bullig i formen och hade varit med mig länge. Haha. Nästa gång blir det ett mer hållbart material!

Jag har för mig att Baba Yaga betyder något åt det håller, eller möjligtvis "gammal kvinna". :-)

vad fina Coturnix :D

OJ! hur liten är den minsta och hur stor är den största?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ja just det man ska ju lägga tändsticksaskar för storleks upplevelse på bilden…hm ---Den stora är arton hög och 21 vid :)

Hörru. Det heter Polack inte Polare XD
(Sorry För OT skämtet men kunde inte låta bli..)
Sebastian
Den stora… Vad säger man… schysst (duger det?)… Stabil så det räcker, ser jag.

Jag har en som på bild i inlägg #5, sen har jag en som jag har gjort i keramik….
MVH Isnornin

Jag använder en stor rund sten i en trä- eller plastskål till att mortla/mala med. =)

Jag skulle nog inte mortla ngt i aluminium för jag har för mig att det "fäller" ut en massa dynga i det man mortlar.
Stämmer det?
Mvh, T

#22 mmm…syror brukar vara otäcka på aluminuin vill jag minnas, så jag vill inte använda den på annat än torra och lättmosade saker
Marmor borde vara ett av dom bättre materialen, men hur är det med mässing?

Jag tror man får i sig mer aluminium genom deodoranterna än morteln. Var det inte så att när allt mjöl maldes med sten så blev det så mycket stenmjöl i brödet så att tänderna blev nedslipade…

#24 Så är det nog.
Jag har kollat morteln ordentligt nu och jag kan se att den är använd och att ytan ser ren och fin ut. Den är inte 100% aluminium för den är lite hårdare än så. Ska testa och se hur den reagerar på färska örter.
Idag borde jag tentaplugga. Alltså så har jag hittat massor av annat nödvändigt att ta itu med. T.ex. ta bild på mina mortlar som jag tänkte göra när den här tråden var ny… Det e ju jätteviktigt. Trumfar ju tentaplugg vilken dag som helst…
Den största är… oanvänd.. Iaf. av mig.. O jag vet inte riktigt vart jag ska gör av den…Fick den av mormor.. Jag kan inte säga nej.. Jag ler o säger tack.
Den andra i ordningen står i köket o används varenda vecka o den e superexklusiv o e från IKEA.
Den vita keramikmorteln är den som jag använder för att mosa ihop brygder, oljor o annat.. Jag använder den stora till det oxå men ibland har man ju i örter o annat som kanske man inte ska äta.. Då blir d den vita. (Alltså mortlas inget jag stoppar i munnen i den vita)
O den lilla.. .Ja.. Jag gick på loppis.. Den kostade 15 kr o va jättesöt.. jag kunde inte låta bli.. har aldrig använt den .. Så den är prydnad och bidrar till mitt organiserade kaos. = Som jag faktiskt älskar.

Jag har en mortel i svart marmor som jag har fått i arv av pappa.

Jag fick en i julklapp av min son, en jättestor, som väger flera kg.
Just nu har jag inget kort på den men jag ska försöka få till det. Snart.. sen.. nångång.

Å vilken fin! Vilken fantastisk mortelsamling vi får här!=:

Jag har en likandan som #5, har faktiskt också fått den av mamma…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."