Gul måne
I natt är månen riktigt orange-gul och jag har inte sett den i en sådan ton på många många år.
Någon som vet vad det beror på? Försökte googla det men fick inte fram något vettigt.
Önskar jag hade min kamera här så jag kunde dela med mig av den, men har inget som lyckas fånga den rätt. Får väl hålla tummarna för att Coturnix ska ha upptäckt den med sin magiska kamera!
Nåväl.
En god natt önskar jag er!
En riktigt varm måne då. Här är månen vit så länge det är så här kallt.
Tyvärr kan månens färg bero på hur mycket föroreningar det finns i luften också. Synd du inte hade nån kamera, men du får bevara bilden inom dej.
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag upptäkte en kväll att månen var väldigt gul. Men det var när den hängde lågt. Senare samma kväll då den stog som högst var den vit igen. Kanske kan det vara ljus ifrån städer eller luftföroreningar som BiGavia sade?

Ett varsel om blidväder skulle mor min sagt.

Här är månen alltid riktigt gul när den är nära/stooor och ligger lågt - nästan så man tror man ska kunna gå upp på kullen och ta tag i den…
Vit när den är mindre och upplevs som längre bort…
Vet inte - men jag har alltid tänkt att det har med avståndet att göra, men… who knows?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Jag läste att den kan bli gul i horisonten för att ljuset speglas annorlunda då, men den var inte vid horisonten, och dessutom borde den ju vara så gul oftare då. Förvirrad blir jag. Ska hålla utkik efter hur den ser ut i natt.