Bortgjord!
Eller hur? Kristdemokraten Else-Marie Lindgren föreslår att statsministern ska be Gud välsigna Sverige efter sina tal.
Madre de Dios, så dumt…. Aftonbladet
fasen va fånigt…

Oj….
Något påstående sa mig att Sverige är rätt fri-religiöst land, men hur det stämmer eller ej, vet jag inte. Men det där var då verkligen fånigt.

Sverige är frireligöst, så länge du är kristen, eller ingår i ett trosamfund som erkänner den enda guden. Som livets ord eller johovas.
Jag tycker att det bara blir värre och värre. Märks speciellt i skolorna. Jag har funderat om det beror på någon sorts islamskräck.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#4 Hur kom du fram till det? *nyfiken*
Ja, tycker också att det är ganska… vad het det… min hjärna står still idag. Respektlöst heter det. Har tänkt på det varje gång vi haft avslutning under högstadiet och gymnasiet då man tydligen var tvungen att ha den i kyrkan där de gav alla Guds välsignelse. Men de som inte tror på gud då? Det var ju uppe på tapeten för ett tag sedan då det fanns barn som inte var tillåtna att vara i kyrkan på grund av sin tro. De fick alltså inte vara med. Borde man inte använda mer neutrala samlingslokaler de gångerna? Man kan ju göra det högtidligt för det. Jag har ingenting emot att någon välsignar mig i någon annan guds namn än vad jag tror, personen är ju bara snäll ur sin synvinkel. Men eftersom Sverige ofentligt sett har så stor religionsfrihet, borde man inte ta det i beaktande när det gäller t.ex. avslutningar då man som elev inte har något annat val om man vill ha en avslutning?
Det bidde långt. Ursäkta. :P Kram
#5 En fundering och gissning bara.
"herregud"^^ så töntigt…
Vad tror den där tanten egentligen? Att vi alla ska återvända till kristendomen? Hon måste vara bästa kompis med de där killarna som försöker omvända Sverige till katolism.. hahahhaha
Har någon här sett filmen Religious? Om kristendomen i USA? I senaten var det en ganska stor andel som inte trodde på evolutionsteorin..
Och en ung kvinna utanför en abortklinik var helt hysteriskt rolig
"It's not that I hate them, JESUS HATES THEM!"
Jag blev arg när jag var yngre och två personer från kyrkan kom till skolan för att dela ut nya testamentet och prata om konfirmation…
Det handlar inte om att jag tycker att religion inte saka läras ut i skolan, det handlar om att fler än en religion måste få presenteras.
Ifall kristna får komma och predika på skoltid så tycker jag att man ska få besök av muslimer, buddhister, judar, asatroende också..
Jag har vägrat sen lågstadiet att delta i kyrkan under skolavslutningar o annat… En gång fick jag olovlig frånvaro… varför? För att jag var ju svensk.. Jag var ju inte ens jehovas vittne eller något sånt.. Då Var det väl töntigt att jag inte ville gå i kyrkan… HA!
Men det togs bort efter påtryckningar från mig och min mamma. SUCK
När min son gick i 3an/4an så hade svenska kyrkan tillsammans med ett antal frikyrkor ett projekt då de gick ut i skolorna, ca 2-3 timmar i veckan i några veckor för att lära ut gamla testamentet. Jag visste inte om det förränns min son kom hem upprörd en dag, då de hade visat en bild då Moses förnedrar de egyptiska gudarna (min son var då, på barns vis, troende på just de egyptiska gudarna).
Jag bestämde mig för att i fortsättningen vara med på alla de där timmarna för att ta reda på vad det handlade om. Det var rena hjärntvätten i mina ögon. För varje berättelse i gamla testamentet i kronologisk ordning så fick de lära sig stödord med tillhörande gester de fick göra med kroppen. Och för varje nytt stödord och gest så tog de hela raddan från början till slut ståendes bredvid bänkarna. Min son kan än idag delar av den ramsan.

Till Vitkaförbundet får vi emellanåt förfrågningar från lärare som undrar om någon kan komma och berätta om olika hedniska inriktningar för deras klass. Jag blir lika glad varje gång det händer och vi försöker tillmötesgå detta i den mån det är möjligt.
Jag tror att Naud på ModerJord-samfundet är ut till skolor ibland också.
Mer sånt vill vi ha :)

Jösses Bafo! Hur länge sedan är detta?

Jag tyckte mycket om att lära mig om evangeliet.. vi fick varsin barnens bibel, och jag lärde mig psalmer som jag sjöng, när jag grävde små gravar på tomten. Jag sov med en bibel under kudden för att hålla undan onda andar. Vi hade en vänlig präst som kunde alla barnens namn, som jag tyckte var en riktig hygglig typ. Jag rev sidor ur bibeln och knycklade dem, stoppade dem i trollflaskor som alla barnen fick spotta i, för att förbanna andra barn vi inte tyckte om - Överhuvudtaget fann jag evangeliet mycket användbart.
En gång samlade jag in kollekten i kyrkan, när jag var engagerad inom scouterna. Människor gav och gav, femhundralappar och tusenlappar, vad var det de köpte, kan man undra.
Jag har alltid sökt mig till kristen gemenskap och betat av dem en efter en, jag har försökt bli protestant, katolik, och även bett förbön inom pingstkyrkans kapell, framme vid 'altaret',
det var då jag såg att ingenting var fredat, att det var vi och inte gud som hade kraft, att även nån som jag kan gå i kyrkans lokaler någorlunda ostörd ser jag som - att det är inte hans kyrkor, det är människornas.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#11 Fem/sex år sedan. Det här projektet bjöds ut till alla skolor i Sverige, fast alla tackade väl kanske inte ja. Det var faktiskt kritiska diskussioner på radion ett tag.

#13 Det kan jag förstå, att det var kritiska diskussioner. Jag måste ha missat den debatten helt.
När min son gick i ettan kom prästen dit och delade ut 'Barnens bibel' till alla i klassen, utom Viktor (min son). Han fick ingen och när han frågade varför sa prästen 'Nej, du finns inte med på min lista, så jag har ingen bok till dig'. Viktor blev ledsen och kände sig utanför. När han kom hem och berättade detta så kontaktade jag kyrkan och fick veta att eftersom varken jag eller Viktor är medlemmar i Svenska kyrkan så har de inte hans namn. Däremot hade de namnen på klassens muslimska barn osv för de söker fram dem tydligen. Viktor fick en bok till slut och allt blev frid o fröjd. Han är dock lite sur på prästen sedan dess, men det gör ju inget :P Och jag tror inte han ens har öppnat boken, men det var inte det som var grejen, det var ju inte boken som var viktig, det var att inte bli utesluten. Jaja, det finns många sätt att klanta sig på. Något mer besök av kyrkan har det dock inte varit på hans skola och det är jag glad för.

#14 nejmen så knäppt! Jag kan tänka mig att han blev ledsen :(
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jag har alltid ställt mig tudelad till Bibeln och kristendomen. Som liten vägrade jag att hämta ut min barnens bibel. Jag var den enda som inte gjorde det och det var visst inte populärt. Jag hade fått en av en släkting till pappa och jag tyckte den var jättehemsk, grundat på vad minns jag inte. Mina föräldrar är långt ifrån kristna men jag var med i kyrkans barn- och ungdomsverksamhet samt scouterna. Slutade så fort det bibliska kom på tapeten, det var nog att "alla andra" var med som lockade mig. Jag tyckte Gud, Jesus, Biblen och allt det där andra var som ett stort plåster av ljusblå, grå och beige. Samtidigt dröjde det inte länge förrän jag själv började läsa Bibeln men då var det ju på mina premisser visserligen..
Som blivande lärare kan jag inte alls förstå hur vissa skolor och lärare resonerar. Ingen religion ska framhållas mer än de andra. Skolan skall finnas för alla, berika och inspirera till egen utveckling, ökat självförtroende och självkänsla, till att våga pröva sina egna vingar. I början av min utbildning fick jag höra att en förslag som går från beslut till genomförande och till gällande norm (typ) tar ungefär 2-3 år i samhället men ca 50-60 i skolan… Inte utan att det märks ibland..

#3 Jag är inte kristen då jag inte är döpt i Svenska kyrkan som barn, eller tillhör någon trossamfund som Jehovas eller liknande. Men hur kan Sverige vara frireligiöst enbart om man är kristen och vice versa? Det kanske vore enklare om man inte var kristen för att kalla Sverige ett frireligiöst land, om man tänker logiskt.

Kanske inte riktigt hör hit men jag blev lite sur när jag såg på 3an sent inatt. Ännu en smaskig dokumentär som ville visa på konstigheter. Handlade om ett gifta par där mannen eller kvinnan hade flera olika partners. Polyamoros eller nåt liknande. Jag kan inte se felet i det om alla inblandade verkligen trivs med det. Men det ser ju onekligen annorlunda ut mot den kristna synen på make och hustru punkt. Okej, homosexuella börjar bli accepterade också, det är ju fint.. Det gör mig lite ilsk faktiskt, att inte folk kan få leva sina liv ifred. Fast då har vi ju inget att sända på tv.. Hujamejja! :)
Finns det någonstanns man kan bli begravd om man inte tillhör kyrkan?

#19 Jag har inte så stor koll men jag tror knappast man kan bli begravd som lik däremot vet jag att man kan få sin aska strödd. En kvinna jag kände blev strödd över Vänern, en man vid sitt favoritträd. Jag tror det är länsstyrelsen som godkänner sådant. Någon annan som har bättre koll?

Min kompis tillhörde Jehovas vittnen det är väl OK att tro så starkt på bibeln, men det är nog lite jobbigt med. Han behövde följa vissa konstiga lagar som styrde hans liv starkt, som tex ej sex före äktenskap.
Tyvärr tog han livet av sig för några år sedan, men en konstig sak med det hela är att han är med mig som ett "spöke" just nu. Så vad hade han för att vara Jehova egentligen. Hans goda personlighet berodde inte på någon bok.

#21 Av egen erfarenhet så tror ju Jehovas Vittnen att en "vacker" dag ska Gud förinta hela jorden med ett krig mot djävulen Satan och den världsliga ondskan, och Gud ska skapa ett paradis för alla dem som tjänat endast honom. Det är ett av många svaren på varför människor väljer sin väg genom att döpas till Jehovas Vittnen. De ser det som en garanterad trygghet på att gräset är grönare på andra sidan. Men de människor som inte förstår detta kan det låta som en sekt (vilket det inte är) eller ett samfund med egna kristna väderingar.

…och för övringt tycker jag mycket bättre om den gamla formen av ordet, "välsigne"…

Höna av en fjäder… skulle jag få bestämma skulle statsministern säga "kärlek, fred och rock n roll" efter sina tal. Det tror jag på… Föga förvånande att hon tar upp något hon tror på. I hennes ögon är det ju för the greater good hon vill att han säger det.
Nu har jag verkligen börjat att fundera. Om jag vill gifta mig. Fast på ett icke kristet vis och inte borgligt. Kan man ha ett bröllop så att samma regler gäller sedan? Att man ses som gifta i ekonomi, lag, etc.
Kanske något att fundera över i alla hjärtans dag tider :P
#25 Det juridiska är en sak; där måste du endera vända dig till en borgerlig vigselförrättare eller till något samfund med vigselrätt.
Själva ceremonin, dvs att på något sätt välsigna sin vigsel, det är en annan sak. Viger du dig i ett samfund är det ju s.a.s. "inbakat", viger du dig borgerligt kan du ju efteråt vända dig till lämplig officiant för själva välsignelsen.
Det jag personligen hoppas på är att alla samfund fråntas vigselrätt, dvs att äktenskap i juridisk mening blir något man registrerar, t.ex. hos skattemyndigheten. Sedan står det var och en fritt att själva bestämma om- samt hur de vill ha sin union välsignad.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Man blir begravd på kyrkogården även om man inte är med i svenska kyrkan längre…den skatten drar farbror staten iallasfall…fast häxor, de slängs kanske utanför och de knyter ihop våra stortåar…så gjordes det förr…

#27 stämmer..min man var katolik och han begravdes på svensk kyrkogård,nu var det ju så att han inte var medlem,eller gick i nån kyrka så jag fick betala den katolska kyrkan en slant för att genomföra begravningen..allt för att stilla galna släktingar..sjärlv hade han inte brytt sig eller som han sa när vi diskuterade ämnet
-du kan begrava mig under gatan om så e..han brydde sig inte ett dugg om det..snacka om långa stortåar…hahaha..
jag har faktist skrivit ner att jag vill bli bränd haha..och askan ska spridas ut över en plats jag älskar i skogen..jag vill inte ha någon gravsten eller liknande,detta underlättar ochså för mina barn då dom inte behöver få dåligt samvete för att dom inte varit till graven,skötsel etc..tänd ett ljus hemma bara..

# 7
Du påstår att du inte är kristen och ändå börjar du inlägget med att tillbedja Gud.
Kristen är man om man är döpt eller på väg till dop. På väg till dop kan vara mycket lång.
Begravningsväsendet sköts av svenska kyrkan för begravningsavgiften som betalas genom skattsedeln. Begravningsavgiften är mycket noga anpassad efter de faktiska kostnader för begravning och gravplats.
Möjlighet finns att sprida askan på andra platser efter godkännande av länsstyrelsen. Det är ingen självklarhet att sprida askan på önskvärt ställe.
Det kristna budskapet med människors lika värde och kristen moral och etik är viktig. Men för det behöver man inte tro på Bibeln. Rätt tolkning av Bibeln ger däremot bra pekpinnar och bra riktlinjer för ett moraliskt och ärligt leverne. Bibeln är skriven i ett helt annat samhälle än dagens. Jag är övertygade att den inte ens när den skrevs var meningen att läsa den ordagrannt. Den är fylld av olika liknelser och anvisningar som vi har mycket svårt att tolka med dagens samhälle. Dessutom är Bibeln översatt från andra språk och även översättningen förlorar många viktiga ordbetydelser.
Rätt tolkning av Bibeln är mycket väl det samma som Lagbokens huvudmålsättningar.
Jag anser mig vara kristen, men långt ifrån aktivt kristen. Mina sympatier för svenska kyrkan är till stor del en sympati med bygdens och kulturens historia. Kyrkan och Kristendomen är en stor del av vår svenska kultur och historia. Dessutom finns rätt mycket Asatrosuppfattningar bevarad i Kristendomen fast det ibland kan vara svårt att upptäcka och att den har förändrats under tusen år. Några exempel är Trefaldighetskällor och de flesta högtider även språkliga uttryck som jordfästning har ett förkristet ursprung. Täckning av gravplatser med granris inför vintern är ett schamanistisk inslag, liksom även gravstenarna.
#29 Det finns ju andra herrar och gudar än Jahve 

Hm jag är ju blivande religions lärare för gymnasiet och är ute på praktik just nu, kan säga att det är kursmålen inom tex religion A som är hyper fokuserade på kristendomen, två av målen är riktade på kristendomen. Sen omnämns övriga religioner som " andra världsreligioner" så där får lärare välja ganska fritt men måste lära ut kristendomens grunder.. Jag svär lite över detta men det kanske kan ske någon utveckling…kanske
Jag ser på dotterns veckoblad att de ska till kyrkan på måndag också. De är nästan ditbjudna var och varannan vecka. Den här gången ska jag dock försöka att följa med så jag kan se vad kyrkan har att säga mitt barn.