Wiccan?
Jag är troende innom allt vad som har med wiccanism att göra.. bortsett från guden och gudinnan… innebär detta att jag mer eller mindre inte kan kalla mig för wiccan? känns så difust men skulle gärna vilja ha lite åsikter, ja nej och varför… 
BB // Mimmi
undrar också om jag kan få, lite lättare förklaringar till sabbaterna speciellt dom 4 större till att börja med 
och ideer på att fira dem innomhus. just nu bor jag på internat där brandvarnaren är riktigt kännslig (innan kunde man knapt använda hårspray). funderar på om jag kan tända ett ljus iaf eller en liten rökelse då och då iaf 
så hur får man stämmning utan ljus och rökelser liksom? det är ju det samt musik och stenar jag brukar använda mig av…
Det som slår mig är att du säger att du är troende inom allt som har med wicca att göra - men du saknar kunskaper om sabbaterna, grundläggande trossatser osv. Hur kan du tro på något du inte vet särskilt mycket om?
Om du googlar på wicca borde du få en hel del svenska resultat som kan ge mer upplysningar.
Sist men inte minst finns det, även bland wiccanerna själva, flera olika uppfattningar om vem som kan kalla sig wiccan eller inte, varav den traditionella är att man måste vara initierad för att kunna kalla sig wiccan.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
ena stunden känns det som att jag förstår sabbarherna precis, nästa gång inte alls. är tyvärr inte hemma just nu så jag kan inte kolla upp i böckerna men hur dom har förklarat det är en aning förvirrande. Lughnasad firade jag just för att prova på, jag gick ut på en prommenad och uppmärksammade ärlden och naturen runt mig. hur den såg ut men det var först några veckor senare som jag förstod vad som verkligen menades med Lughnasad och halvvägs mellan sommar och höst. vet inte om jag aknske ska prova på alla för att förstå mig på dme helt.
vad jag letar efter och vill ha är en lättare förklaring på helgerna, fast jag tror jag just hittade det på nätete XD.
jag har inte kallat mig för wiccan utan snarare häxa/naturhäxa men vet inte riktigt vem som är wiccan böckerna och internetsidorna säger alla så olika. nu låter det som att jag inte vet något om wicca och det stämmer väl inte heller riktigt men det känns ibland en aning difust.
och jag känner att detta brev blev VÄLDIGT förvirrande, och jag ber om ursäkt för det…
#3 Om du ser på min presentation så ser du vad jag anser ingår i häxbegreppet, så någon häxa är du enligt mig inte.
Det känns som om många "nybörjare" börjar i fel ända, dvs letar upp en religion (wicca i det här fallet) och sedan försöker få den att passa in i något som känns rätt. Fundera på vad du tror på och varför du tror på det istället.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
nej jag har absolut inte börjar med att leta upp en religion. jag vet vad jag tror på, tycker tänker och känner men försöker snarare ta reda på om hur mycket jag har gemensamt med wiccaner. allt? inget? mycket?
bara för att man kan vara wiccan utan att tro på guden och gudinnan skulle jag inte kalla mig för wiccan för det.

Jag håller med Ganna i det hon skriver, absolut det där med att börja i fel ända, det är väldigt träffande för många nybörjare man möter på nätet.
Läs på mer om wicca och andra riktningar, tänk som sagt igenom vad du tror och inte tror och varför, så kanske din väg uppenbarar sig. Kanske är det wicca, kanske är det något helt annat. :)
#5 Ok, då stämmer m.a.o. inte det du skrev i ditt första inlägg om att du tror på allt "inom wicca"?
Återigen, en enkel googling ger dig relativt många sidor, även på svenska, med hyfsad information om wicca. Sedan är det bara att inse att det finns en mängd olika wiccanska traditioner samt att de kan skilja sig åt en hel del.
En bra början är ju att studera wicca kronologiskt, låna Ronald Huttons "Triumph of the Moon" på närmsta bibliotek för en bra genomgång av wiccas uppkomst och utveckling - som dessutom ger inblick i floran av traditioner.
#4 Vad gör dig till "häxa"? Vem sätter kriterierna för vad en häxa är och inte är? Kriterier = dogmer = inte häxa.
En häxa är fri och gör och tror på vad han/hon vill. Det finns inga rätt eller fel i vad som gör en till häxa. De som sätter kriterier/regler/dogmer för vad en häxa är har i grunden inte fattat någonting och lever sitt liv i en illusion.
Det är lätt att vara en bokhäxa = läser sig till i böcker hur saker och ting är och borde vara. Man fastnar i intellektet = illusion om verkligheten.
Wicca är en annan sak. En religion fylld av kriterier och dogmer. Utövaren är inte helt fri i hjärtat.

Om du känner att wicca kan vara rätt för dig så tycker jag du ska läsa boken Solitary witch, the ultimate book of shadows av Silver Ravenwolf. Den förklarar otroligt mycket och är bra både för nybörjare och icke nybörjare. Jag håller just nu på att läsa den, och den går över olika synvinklar på saker. Dock är den på engelska.
Lycka till!

#8 Jag förstår vad du menar men.. Kastar du inte själv sten i glashus nu, när du hävdar att Ganna inte har rätt att säga vad som är häxa och inte, men du vet det och specificerar det själv? Du skriver.. Vem sätter kriterierna för vad en häxa är.. Och i nästa stycke börjar du själv skriva.. En häxa är..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#8 Titta gärna på min presentation för att se de punkter som utgör häxbegreppet. Sen finns det en uppsjö äldre trådar som behandlar ämnet; hittar du inte dem själv, så hojta.
F.ö. så gör din "förklaring" av vad en häxa är, att begreppet helt blir utan betydelse.
#8 Jo det finns en risk att jag kastar sten i glashuset. fast å andra sidan kanske det är bra att kasta sten i glashuset så att glaset/speglarna går sönder. Vad blir det av glashuset och inget glas blir kvar? 
Angående vad jag skrev så skrev jag att en häxa är fri och gör och tror på vad han/hon vill. Genom att vara fri finns det inga begränsningar, inga regler, dogmer, kriterier, rätt eller fel. Man är den man är och gör vad man vill utan att någon står med pekpinnar om vad man borde göra som häxa och hänvisar till allehanda böcker m.m.
Jag försöker bara uppmuntra till att tänka och se bortom. Att inte fastna i begränsade tankar.
Så nu ska vi se hur många glas jag krossade i glashuset… 

#12 Om man kastar sten i glashus så åstadkommer man en himla massa glassplitter och en hel del oreda att rensa upp.
Men är inte alla, gemene man alltså, fria att göra som de vill och tro på vad de vill? Blir inte beteckningen häxa ganska så överflödig då?
#12 Så blaskigt som du beskriver vad en häxa är så kastar du snarare vatten än sten.

Häxa är ett begrepp som skiljer sig i betydelse från person till person. Gannas definition har vi väl alla fått höra tusen gånger och det är många som håller med om den.
Jag gör det inte.
Men det är ganska oviktigt tycker jag, vad en häxa är i olika personers ögon. Och väldigt viktigt för andra har jag förstått.
Men kan vi lämna den diskussionen därhän? Det går ju nästan inte att skriva i det här forumet utan att allt börjar handla om definitionen runt detta ord. Kan vi hålla oss till wicca i den här tråden?
#15 Fast det är just det att det inte är ett ord som skiljer sig i betydelse, hur mycket vissa än vill det.
Wiccadelen av den här diskussionen verkar ha tagit en paus just nu, men jag lovar att det nog finns ord kvar om den vaknar igen. ;)

Det är svårt att ge ett annat råd än det som många redan gett; läs på, Googla, sök böcker, läs, läs, läs.
#7, nej jag lade fram det gansak fel, ber om usräkt. vad jag menade var att jag håller med i mycket, kanske det mästa.
det är en intressant religion helt enkelt som också skiljer sig en hel del från andra religioner.

#18 Jag tror något som även skulle vara nyttigt om man ville utforska wicca skulle vara att ta kontakt med ett coven och fira sabbats osv med..
tror väl knappast dom skulle låta mig vara med? eller? 
och vart får man i så fall tag på dem?

Google är som sagt ett väldigt användbart verktyg.
Om inte annat kan du säkert hitta forum för wiccaner där du kan ställa frågor.

#20 Vad har du gjort mot världens wicca-coven för att hamna på deras svarta lista då ;) Nä nu är du fånig, ut och leta upp en grupp som verkar öppen och intressant, finns säkert någon trevlig grupp någonstans som vill ha in fler.
Wicca är vad jag förstått, någonting som bör utövas tillsammans för bästa resultat, därav att man anser att intiering är av så stor vikt, skulle jag tro?
Dessutom är det, även om du inte skulle sluta som wicca i en förening, en jättebra och viktig erfarenhet att få komma ut och utöva tillsammans med andra. Man får skinn på näsan och förhoppningsvis även en del insikt.
Hittar du inget coven, hitta andra utövande solitära.. Ärligt talat så har jag ingen koll på covens, men det bör nog finnas någon wicca här på hif som kan ge bra tips.
#20 Det finns ju covens som har s.k. pratgrupper där man är med utan andra förpliktelser att dyka upp samt vara intresserad. De brukar dessutom vara ett måste om man vill fortsätta och bli initierad.
Åtminstone i Sthlm och Gbg brukar man på de pubmoot som anordnas där kunna träffa på erfarna wiccaner.
Öppna ritualer är desto mer sällsynta här i Sverige, det finns ju inte så många coven.
#21 jo, ska googla lite senare då jag kollat på Merlin som börjar strax.
#22 haha jadu ;P
nej men jag får väl se om jag får tag på någon eller om inte. känns dock inet som att dom vill ha en massa nyfiket folk med. men men :)
#23 ah okej låter intressant tack så mkt får googla efter sådant då.

Glömde skriva lycka till tidigare, hoppas du hittar det du söker!
Hmm… som novis i ämnet så blir jag lite betänksam…
Måste man sluta pakt med djälulen för att vara häxa????
Då ska jag genast sluta lyssna på mina övernaturliga förmågor!

#27 Ja, så är det. Tyvär.

#27 Ehm… näe. Det behöver du verkligen inte göra!
#27 Låter underligt… i min uppfattning så finns inte ens någon sådan "djävul". Svårt att sluta pakt med honom då.
Man får inte heller glömma att läsa fader vår baklänges tre gånger ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#31 Ja, den är oerhört viktig. ;)

hm…var hittar ni den här djävulen? det finns inget djävulens helvete och ingen guds himmel där jag bor….hm. Jag bor kanske i fel värld, fast och andra sidan så är min värld väldigt trivsam, med både ljus och mörker, negativitet och positivitet, kärlek och hat, rikedommar och fattigdommar osv. :) Så min slutsats blir att jag stannar i min värld, trivs rätt bra här. :)
Bollar ut en fråga här:
Om man nu tror att djävulen finns, måste man inte tro på den kristna guden då? (eller annan religion som har djävulen som motpol)
Intressant!
Någon som vet får gärna klargöra för mig hur man kan välja att bara tro på en av dessa, då dom kommer från samma ursprung och från samma trosuppfattning.
För mig är det lite konstigt i allt detta återkommande prat om djävulen.
Och frågeställningen i denna tråd handlade om wiccaner och deras tro, vad jag tror jag vet, så tror inte dom på den kristna guden och djävulen, rätta mig om jag har fel :)
hm…Mimmi89 om jag inte tar helt fel så bor du inte så långt från mig :) och runt om dig så finns det en hel del både Häxor och Wiccaner, och där finns väl fortfarande pubmoots o träffar? fast jag vet inte om dom är aktuella längre, tyvärr, men du kanske ska söka dig lite runt och se om du får ett napp :)
Enligt den kristna synen (det kristna filtret) så är alla andra gudar och väsen än självaste Jahve, djävulen eller av djävulen.

Nehe, jag kollade din sida och jag blandade ihop dig med en annan tjej :) du kommer inte där ifrån som jag trodde, men inte jättelångt från mig nu heller, en bit :)
Du har en bit från dig fortfarande aktiva, både pubmoots, träffar, ett mkt aktivt Coven, nu vet jag inte hur offentligt detta Coven är, tror tyvärr dom är rätt så tysta.
Men det är bara till att söka dig framåt på din väg :)

#34 Vaa!! då är jag en djävulsdyrkare!!
Hehe, nej då Bafo, skojade bara lite :)
Men, jo den kristna synen känner jag till.
Men menar du att allt prat om djävulen är genom det sk filtret?
jag tror inte gemena man förstår det (filtret), utanför "Häxkretsar", även jag som häxa har en del funderingar på häxbegreppets punkter. :)
Jag måste erkänna att jag gjorde en pakt med djävulen när jag var 12-14 år. Det var innan internets tid och wicca och allt det där.
Undrar om han kommer och snor min själ när jag dör…
När det gäller detta med djävulsdyrjare..
Är det inte så att många/vissa använder det mer som en symbål att dom tror på sig själva.
Alltså inte att det finns en gud utan mer gör det som faller dig in så länge det inte skadar andra…
Har för mig jag läst det någonstans?
#36 Om pratet är i samband med häxor, så ja. Gemene man förstår säkert inte skillnaden, men å andra sidan är Sverige så sekulariserat att de som inte är utövande kristna snarare fortfarande anser att man är lite naiv/knäpp om man är häxa, inte djävulsdyrkare.
För de som sedan kikar närmare på häxbegreppet är det desto viktigare att folkbilda om innebörden.
#38 Det finns båda sorterna och säkert fler varianter.

Intressant hur diskussioner som denna dyker upp titt som tätt.
Men vad det gäller wicca borde det väl inte vara så svårt. En wicca, eller wiccan som det ofta skrivs på svenska, är en anhängare till den religion som Gerald Gardner skapade på 1940-talet, och som nu finns i flera varianter eller traditioner.
En bok som finns på svenska och jag tycker är en bra introduktion för den nyfikne och okunnige är den som jag nämner HÄR.
Vad gäller häxa blir det väl betydligt mer komplicerat. Där verkar vem som helst av all möjliga olika anledningar kunna kalla sig häxa. Har inte det ordet egentligen förlorat sin betydelse? Häxa är man för att man känner för det och man gör det man känner för.
Men sedan är det lite gulligt att läsa i en och annan presentation något i stil med: "Hej! Jag heter Lina och jag är 13 år och häxa."
Den boken har jag läst. Finns mycket vettg info för den som är vetgirig där!

Hela den här långa diskussionen i sammanfattatade drag handlar om en nyfiken men förvirrad tjej som sägs vara wiccan, kanske också naturhäxa, men hon tror inte på Guden eller Gudinnan, vilket kanske inte är så väsentligt. Begreppet naturhäxa eller bara häxa läggs ut på silverfat och alla hopar sig kring den som svarta korpar. Likt en hop med egensinniga besserwissrar med sorgliga utfall.
Dock ett snällare avslut.
Tack för mig och god kväll!
#42 Om man läser Mimmi89's inlägg så kan du också se att hon ber om våra åsikter :)

#43 Självfallet, men på någonlunda snällare sätt. För vad jag tycker är att den här Ganna som leder denna diskussion, behöver komma till verkligheten lite - behöver inse att häxans roll idag inte utspelar sig i den medeltida värld med den urkristna djävulsrollen, om vi nu ska se det från hennes presentation.
Men lite roligt på samma gång också, se det från hennes perspektiv i ironins stora mening.

På ett snällare sätt? Vad är det som inte är snällt? Måste man linda in sina åsikter i lull-lull och rosa fluff? Är det inte bättre att vara så tydlig som möjligt?
Trist när det börjar gå åt personangreppshållet, det är inte särskilt snällt.
#44 ..och gång på gång har hon också upprepat att punkterna ska ses genom ett kristet filter. Men ingen verkar uppfatta det av någon underlig anledning.

#44 Kanske bör hon då poängtera det på ett också tydligt sätt, så budskapet går fram till alla? Rätt luddigt, om du frågar mig.

Dessvärre är nackdelen med skriven kommunikation att man missar alla nyanser. Därav smileys och liknande.
Eftersom vi alla är väldigt olika så kommer det nog dessvärre alltid vara omöjligt att uttrycka sig så att alla förstår vad man menar. Det kommer alltid vara en del som förstår, några som inte förstår och även en del som inte vill förstå.
#47 Luddigt och luddigt, det har diskuterats i oänderligt många trådar, om och om igen. :)

#43 Alla har vi ju våra egna åsikter, men det betyder inte att man behöver vara snorkig på något sätt eller vara den som "vet bäst", men en del har ju tendens att lägga sin åsikt på det viset vilket leder till en massa onödiga missförstånd. Att linda in sina åsiter i lull-lull och rosa fluff är inte det som är meningen heller, utan att man på ett schysst sätt kan föra en diskussion oavsett vad det gäller.
Man får räkna med en del törntaggar vad gäller åsikter som grundar sig till att veta bäst, när det finns så mycket annat att ta tag i.

Rättelse: # 45
Alla har vi ju våra egna åsikter, men det betyder inte att man behöver vara snorkig på något sätt eller vara den som "vet bäst", men en del har ju tendens att lägga sin åsikt på det viset vilket leder till en massa onödiga missförstånd. Att linda in sina åsiter i lull-lull och rosa fluff är inte det som är meningen heller, utan att man på ett schysst sätt kan föra en diskussion oavsett vad det gäller.
Man får räkna med en del törntaggar vad gäller åsikter som grundar sig till att veta bäst, när det finns så mycket annat att ta tag i.

Barfo gjorde en så enkel men fantastiskt bra grej för ett tag sedan, när hon 'översatte' Gannas punkter till ett språk utan det kristna filtret.
Jag tog mig friheten att leta fram det och postar det igen, så kan vi kanske släppa den debatten sedan? Jag tror att det är den kristna terminologin i punkterna som ofta är orsaken till alla upprörda känslor runt dem.
Här är Bafos 'översättning':
Att ha ett förbund med andra Gudar än den kristna.
Att i trans eller liknande förvandla sig till ett djur.
Att resa i anden (eller vad man nu väljer att kalla det)
Använda sig av sex vid riter.
Använda sig av magi.
#50 Det är alltså på vilket sätt åsikterna presenteras som du är kritisk mot.
#44/47 Jag uppskattar inte att du skriver om mig i tredje person, nog borde du vara intelligent nog för att utläsa av tid- och datumstämplar att jag är i forumet dagligen?
Häxbegreppet är oförändrat och av de som envist hävdar motsatsen har jag än inte sett något lyckat försök till ett samlat begrepp som skulle kunna ersätta det rådande begreppet (varför det nu skulle behövas).
F.ö. beskriver jag häxbegreppet som jag gör för att det är så det beskrivs rent akademiskt; häxor är vana vid det och vet hur det de utövar sätts i samband med begreppet, kristet filter eller ej.
Sedan råkar det ha visat sig vara ett intressant sätt att se vilka som verkligen läser det jag skriver.

Det är märkligt tycker jag att så fort det är någon som visar tendens till djupare kunskap så anses denne bete sig tölpigt och buffligt. Min personliga uppfattning är att det sällan händer på det här forumet utan att det istället är högt i tak och hög toleranströskel, inte bara på ett sätt. Vari ligger felet när någon som är påläst påpekar felaktigheter? Förklara gärna för mig för jag hänger inte riktigt med..

Vilken intressant diskussion!
Ganna!
Jag uppskattar din definition.
Kör hårt!

Men ser ju en del namn flyter förbi då och då. Vad är det för skillnad på en Häxa en frihäxa en naturhäxa en solitär häxa?
Hä värka lissom som di rö te dä fö sä i onödan..
Men intressant diskussion… Svängningarna skull få Kenny Bräck att bli åksjuk.

Förut så var jag så jäkla trött på den här diskussionen, men nu har jag insett att jag tycker de är väldigt intressanta, sätter fart på forumet tycker jag, här vädras åsikter och kunskap minsann!
Och jag har även jag kunnat skönja ett mönster i diskussionen, att Gannas definition av en häxa ska sticka så svårt i ögonen på människor har jag verkligen jättesvårt att förstå. Varför är det något man måste bestrida å det strängaste? Nu tar jag inte ifrån någon rätten att bestrida förstås, men jag förstår inte varför den listan väcker så många ilskna rop. Den är ju en del av historian, historian som gjorde oss till det vi är idag.
Trolldomen vi bär med oss idag, den fick gamla haggor i örat som andeviskningar, från de döda, från Lucifer, från uråldriga gammelandar som strök på jorden tillsammans med jättarna.. När världen var blod, jord, sten och is, så var völvan den som mindes (om vi nu ska tro voluspa, men klart man vill tro det, den är ju så bra)
Jag uppfyller inte alla delar av den listan, har inte tänkt på det, jag har aldrig haft sex kultiskt, jag har inget förbund med någon gud, och jag är kass på metamorfos. Så jag är väl 'egentligen' ingen häxa då, men det har liksom inte gjort mig något, jag känner inte att min självkänsla rubbas i sina grundvalar, av en sådan lista.. förr eller senare lär jag väl fylla upp listan.. rom byggdes ju inte på en dag.Den listan visar dessutom rätt bra på vad jag rent traditionellt ser som någon som utövar trolldom aktivt, som völvan gjorde i gammeltiden.
#58 Jag tycker att den irriterar mig (inte personen utan teorin + reglerna), för att den utgår ifrån att Bibeln och kristendomen bestämmer vad en häxa är.
Jag tycker dessutom inte att en äldre definition ska vara rådande om folk vill förändra den.
Jag vet inte om jag är en häxa eller vill vara det, men även om jag skulle kalla mig häxa eller vilja lära mig mer om trolldom, magi osv. så tvivlar jag starkt på att jag skulle ha rituellt sex, t.ex. eller kalla de krafter jag tror på för satan/Lucifer/djävulen.
Det är kristna termer, varför skulle jag använda mig av deras språk när jag inte tror på deras gud?
Sen att kristna tycker att det jag sysslar med och intresserar mig för är Djävulens verk, det har inte med mig att göra.
Så jag förstår fortfarande inte varför den kristna eller den traditionella definitionen ska vara den rätta…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#59 Religion som religion, tänker jag - Om det är ok att välja afrodite, varför får man inte välja Lucifer?
Den kristna terminologin är såpass sammansmält med hela vårt samhälle och kultur så man kommer liksom inte undan ändå. Vad som är normalt för kvinnor och män, etik och moral, det ligger lika djupt som genusfrågorna, det kristna. Det är ju inget konstigt heller, vi har ju varit kristade i ca. 1000 år här uppe i norr.
Sedan tycker jag även att listan sammanfallet rätt väl med vad häxorna gjorde 'förr' alltså innan Jesus kom in i bilden. Utgått från gamla släktsagor och mytsagor så stämmer listan in rätt bra på vad völvor gjorde, tycker jag.
#59 Den har sin kristna ton för att de som myntade häxbegreppet var kristna, men klarar man inte att se bortom det, så har ju Bafo avfiltrerat begreppet. Eller är problemet att de flesta "nyhäxor" inte uppfyller de fem punkterna?
Återigen om man nu skulle ge begreppet en ny innebörd*, så väntar jag fortfarande på att få se ett konkret, distinkt förslag som tillräckligt många(?) "nyhäxor" kan anamma.
* Som jag sagt tidigare, det finns ingen anledning att ge det en ny innebörd, mitt resonemang är hypotetiskt.

61# Bafos avfiltrering tycker jag är ett första steg mot ett häxbegrepp för "nyhäxor". Den är för tillrättalagd för att kunna sägas vara en direkt tolkning av det klassiska häxbegreppet (som f.ö. tillkom i Tyskland som en följd av "Carolinas" utgivning 1532 för att underlätta för häxjägare och domare att identifiera häxor).
Det om döljer sig under punkterna (om alla kristna termer slopas)är:
1. En pakt eller ett edsförbund med de hedniska gudarna, folktrons alla väsen, andar av olika slag etc. etc.
2. (Astral-)Sex med ovanstående väsen. Både sex för nöjes skull och som ett rituellt inslag i kulten vid t.ex. häxsabbaterna.
3. Gandritt genom luften (astralt) i människo- eller djurhamn, ensam eller tillsammans med ovanstående väsen, på något redskap eller djur (även människor brukar finnas med i uppteckningarna).
4. Kultfester till ovanstående väsens ära.
5. Trolldom (både den goda [vidskepelse] och den onda [den verkliga s.k. trolldomen].
När häxförföljelserna nådde norden tillkom ytterligare en punkt och en försvann istället in i en annan (punkt 2 kom att ingå i punkt 4).
6. Hamnskifte, d.v.s. förmågan att förvandla sig till ett djur vid gandritter eller en mer "fysisk" variant som gör att man visuellt uppfattas ha tagit djurhamn.
#62 Tack, en bättre uppställning hade jag inte kunnat göra själv. :)
#60 Jag sa inte att man inte FICK tro på Lucifer, bara att jag inte tycker det är ett krav för att vara intresserad av trolldom, magi, eller vad det nu kan tänkas kallas för. Eller att kalla sig för häxa.
#61 #62 Jag ser t.ex. inte vitsen med att ha rituellt sex. Varför är det ett krav för att se sig själv som häxa? (inte för att jag nu ser mig själv som häxa men ändå) Jag ser inte logiken i det.
#62 En del handlar ju om hur långt man har kommit i lärandet också. Vet inte hur många som verkligen har lärt sig att byta hamn, att BLI ett djur… Det jag har hört och läst om shamanism så är det få shamaner som lyckats bli så duktiga. Där verkar det inte vara ett krav för att få kalla sig shaman utan snarare nåt som vissa lär sig och inte alla.
Om jag fortsätter att jämföra med shamanism och det jag läst om andra kulturer (obs, inte nyshamanism alltså) så verkar det som att man använder olika talanger beroende på vad man är bra på och vad man har lärt sig. Alla shamaner föds ju inte perfekta utan måste lära sig år efter år genom hela livet. VIssa är bättre på helande för att dom kanske har en medfödd gåva medans andra blivit bättre på det med tiden. Är de som måste träna mer sämre shamaner? Det verkar inte som att de kulturer där shamanism finns har den uppfattningen.
Fast jag ber om ursäkt, för denna tråd handlade ju egentligen om Wicca…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag tror (enligt min menign/åsikt/subjektivt) att det är dags för ett nytt ord. Om nu Begreppet häxa absolut måste innehålla dessa punkter för att det är akademiskt bestämt. Hitta på någonting eget. Ens egen tro är ju unik. Man måste inte rätta in sig efter de som finns. Skapa sig en egen schanger och bara är.
Men du Mimmi som kommit i skymundan nu. Jag har söt en del på nätet om Wicca och kommit underfull till lite om sabater och liknande. Resten måste man dock söka kunskap om i böcker och andra utövare. Men snöa inte in på att bli wicca bara för att utan se vad de tycker och tänker. Och när du vet vad du själv håller med om och var du står. Då kan du söka och se om det finns någon religion som du passar in i. Om inte, har du din egen och du har hittat din identitet. Det är väll ändå det viktigaste :)
Lycka till alla oss som söker :)
Älskar HiF^^
Hur gammalt är ordet hagazussa då? Och vad står det begreppet för?
#64 För att det är en del av det en häxa praktiserar. Är du inte bekväm med det (och då knappast praktiserar det) så är det så enkelt att du inte är häxa.
#66 Hagazussa är ett fornhögtyskt ord som kan översättas med "gärdsgårdsriderska". Om du söker ett ersättningsord "nyhäxor" skulle kalla sig, är det inte tillämpligt anser jag. ;)
#67 Nej, jag är inte alls ute efter något ersättningord utan något helt annat :)
Att det betyder gärdsgårdsriderska vet jag, hade hoppats på lite mer än det :D
#66 hehe det lät lite kul ändå :P hmm. Hur rider man en gärdsgård? *fantasi*
#69 Man gränslar den.
#68 Aha, jag satte det i för starkt samband med debatten. :)
#70 Ja men var det i ett sexuellt samanhang? Skulle den användas att flyga på? Meningen med det hela :P eller är det bara ett gammals skällsord?
#70 Jag tyckte att det kunde vara intressant att prata om det ordet också i samband med diskussionen kring häxbegreppet.

62# Sex med väsen är helt enkelt en del av häxbegreppet. Logiskt eller ej så är det så.
En häxa kommer naturligtvis inte ut ur moderlivet fullärd i häxkonst och naturligtvis är en del häxor kunnigare än andra, men häxkonstens kärna är gandritten och hamnskiftet och totalt utan talang för dessa är man ingen häxa.
#71/72 Ah. :)
Man kan väl kort säga som så att gärdgården utgör gränsen mellan den trygga, inhägnade, välordnade gården, där människorna råder, och det vilda utanför, skogen med inte bara vilda djur utan dessutom (de otämjda) makterna. Hagazussan är gränsvandrerskan med ett ben i varje värld.

68# Ska man vara riktigt petig bör man nog säga att det har tolkats som gärdsgårdsriderska. Att hag betyder gärdsgård är de lärde tämligen överens om, men zussa vet man inte betydelsen av.
72# Häxa kommer ju av hagazussa, så det hör verkligen ihop med häxbegreppet.
#75 I boken Witchcraft in Early Modern Germany av Anne Sophie Gunzel står det att zussa betyder kvinna.
#76 Har hon någon härledning till den förklaringen?

#76 Mycket intressant! I alla avhandlingar jag läst står det att man inte vet betydelsen av zussa. Den boken måste jag skaffa.
#77 Weiser Aall, Handwörterbuch des deutschen Aberglaubens, p 1838
#67 OK, om du säger det så är det nog så. Jag har inte och tänker inte ha rituellt sex med några väsen alls. 
Det är ju knappt jag har sex med människor, har varit singel i 5 år eller nåt.

#54 Jag ber om ursäkt för senast. Jag reagerade lite eftersom det hela kändes rätt absurt, men allt har sin gilla gång.
#74 Tack :)
#78 Det går också att läsa i boken Aspects of language s. 370
#54 Ursäkten godtagen; vad fick dig att ändra åsikt?
#79 Det verkar vara ett verk i flera band?
#83 Fast de svävar ju på målet och säger "…providing that -zussa could be translated to 'woman'". Jag får nog försöka hitta rätt band av Aall och fjärrlåna.
#84 Ja, läser du tyska så hittar du nog det du söker i ett nafs. (Surar över att jag själv inte minns ett ord).
#85 Jag lovar att delge mina eventuella fynd. Tyska går hyggligt att läsa fortfarande, men skriva eller tala - nä, där skulle jag behöva fräscha upp kunskaperna. :)

Tyska är jättesvårt, jag försöker plugga det på kvällarna, det går 'sådär'.
Som sagt så är det flera saker jag inte uppfyller på listan, jag har inte haft något rituellt sex (tillockmed i drömmen tackar jag nej, jag är helt sanslös)
Och jag är dålig på metamorfos - Men jag tolkar metamorfosen som att inte gå fullt ut och bli shapeshifter som i rena rama fantasyromanen - Utan att göra det på ett shamanskt vis där du ligger hemma medans din ande har formen av en fågel - fulländad metamorfos är enligt mig då att andra 'vanliga' människor ska se den här fågeln, som din ande har formen av. Ju starkare talang och kraft, desto tydligare djur. Det är på detta sättet de har gjort tidigare, av vad jag läst av nordisk medeltida litteratur.
Jag tror att det är något väldigt svårt och kräver stor övning. Sedan att rida på djur har jag gjort flera gånger, däremot har jag aldrig lyckats styra dem, de har åkt åt helvete, förbannade med mitt öga på ryggen, jag tror det fortfarande finns ett gäng skator med ett rep från mig på sig, som flyger omkring.. och har koll på er! hahahaha

Hahaha, faktiskt! Det var en som satte sig på mitt fönsterbleck en sväng, trevlig skata!

#89 Det kommer bli kul att komma hem till dig sen, och se hur väl min syn av ditt hem stämmer ;) om jag har fått rätt *info*

You bet!!!

#88 I drömmen handlar det väl knappast om rituellt sex utan om "sex för nöjes skull", alltså om sex med ett väsen man har en relation till. Eller att man blir uppraggad, men en sådan uppraggning gör man nog klokast i att tacka nej till.
Det finns ju shamaner och även häxor som säger att de fysiskt verkligen kan förändra sin kropp till ett djurs. Jag har visserligen väldigt högt i tak när det gäller vad som är möjligt eller inte, men inte ens jag tror att detta är möjligt. Inte förrän den dag jag får se det
.

#92 Ja iof, det är nog skillnad, men jag tänker mig att 'sexet med olika väsen' ibland handlar om annat än just, kanske fullbordandet av ett förbund, osv, det handlar om intima kontakter med väsen av andra slags världar, kontroll över sin kropp i olika 'astrala situationer' eller hur man nu säger..
Jo jag har blivit uppraggad! Ibland i drömmen har de varit riktigt jäkla fräcka, och kommit i gestalt av bekanta personer, men jag har sett att det inte är dem eller minnet av dem, utan det är ett sätt att 'lura mig'. Små märkliga detaljer, har talat om att det inte är en normal snuskig dröm. Jag skulle tro att man kanske av misstag, binder förbund med väsen genom att ligga med dem på detta sätt.
Föredrar människo-män som använder kondom! ;)