Jag önskar att jag hade på min gård.
Kastanj, Kungsljus, Tall, En, Kattmynta, Humle, Havtorn, malört, lager mm…
MVH Isnornin
Då ska jag skriva upp att jag ska ha med mig kattmynta och kungsljus till dig nästa gång jag kommer till Mora :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Tack Bafo!:)
MVH Isnornin
Jag önskar jag hade en gård :)

#3 b-lol :(
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Malört har jag, Isnornin, bara att hacka en bit i vår!
En gärsgård.. och humle..

Kom på att jag har ju Humle också. Bara att hacka av en rotbit, Isnornin.
Du kan få hur många små tallar du vill av mig; jag kan kasta med en gran eller två också.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#8 du råkar inte ha en säck spindlar någonstans, jag har snart slut.
Jag vill också ha en gård …….
#9 Du får komma och snacka källarspindlarna, fast de flesta sover.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Å vad snälla ni är!! :)
MVH Isnornin

Jag kan med mig havtornsskott. Har lite svårt att könsbestämma dem men jag vet vem vi kan fråga! ;)
Spindlarna blir värre. De som bor här är fredade.

Tack!
MVH Isnornin
#9 Jag har en jordkällare fulla med såna här. Ibland kommer de in på våren för att de irrar sig vilse. Mutar då sonen med pengar för att han ska komma och rädda mig. Han brukar få 100:- per spindel. De är dina Spindelfot om du kommer hit och hämtar dom själv :)

Ursäkta mig nu spindelfot och alla andra som tar illa vid sig. Men fy F-N Vilken äcklig rackare!
#15 Hur stora är de? Den där såg ut som en syster till Shelob. :)
Om man ändå hade trädgård… eller iaf en lite plätt att så på. Men icke. Här gäller balkonglåda!
#18 Det går att fixa en liten plätt _på_ balkongen också, lite beroende på vädersträcksläge.

100 per spindel, det var inte illa! hur stora är de egentligen 4x3 meter?
Bilden är tagen med macro antagligen, men obehagligt stora är de ändå. Själv har jag inte sett större.
På vinden där vi sover har vi snedtak nästan över ansiktena och där brukar de kila fram. Det värsta är att de uppträder så smarta på något vis. När man väl är ute efter att ha död på dem så blir det katt och råtta lek, de ser när man kommer och gömmer sig snabbt, för att sedan kila fram när man går där ifrån.
Sonen gillar inte att ha ihjäl dom för att de är så hårda och han gör det inte för mindre :-)

#21 och katterna vill inte jaga fatt dem heller?
Alltså 100 per spindel! då skulle jag, spindeltanten själv, komma och mörda dem! 100 kronor, det är ju fem lådor after eight.
#19 Har söderläge!
#21 Den gamla filmen "Arachnophobia" är antagligen bannlyst hemma hos er? ;)
#22 Är det inte mer lukrativt att fånga dem, gå iväg med dem en bit under förevändningen att du ska dränka dem, för att sedan släppa ut dem och fånga dem igen?
#22 Jag har läst på någon engelsk sajt att de ska vara giftiga och kan ha ihjäl en hundvalp. Jag tvivlar på att det kan vara sant eftersom vi inte ska ha så giftiga spindlar i sverige, men det var samma latinska namn.
Därför försöker jag hålla bort katterna när de här spindlarna är på gång, utifall..
I övrigt är jag inte speciellt rädd för spindlar, bara de här. Men minstingen i familjen lider av stor fobi sedan hon fick en lockespindel på stöveln som inte gick att ruska bort. Ända sedan dess så får jag ruska på hennes stövlar innan hon sätter på sig dem.

Uhuu.. Jäklar Bafo vilka stora.. Det går inte att sätta koppel på dem istället?

#25 jag kan antagligen aldrig hälsa på er då, det skulle väl svämma över av spindlar, de skulle komma in med mig, för att jävlas endast, det är ett typiskt drag hos dem.
Jag minns när jag flyttade till internat, och med mig flyttade en flock spindlar in också, och det var roligt när de skrämde alla jobbiga tjejer jag bodde granne med. (bodde granne med flera jobbiga killar också men de blev tyvär inte lika rädda)

Isnornin, har du fruktträd i din trädgård? då vill du inte plantera någon EN.
Jag har en stor ståtlig En, gammal, den pryder sin plats uppe i örtgården och den har växt så att den är ihåligt rund på baksidan där har jag planerat ett underbart utealtare.
Men den gör så att mina äppelträd inte kan bära frisk frukt :( Enen sprider en sorts svamp, och gör det över en stor radie, som tillfogar röta på speciellt äpplen, likadant är det med mina päronträd :( kan tillägga att mina grannar som har fruktträd inte tittar med blida ögon på min vackra EN.
Jag slåss med ett val, hugga ner den fina enen och ha frisk frukt, behålla Enen (som är en av mina ögonstenar) skita i frukten? ja inte lätt inte, den ståtar fortfarande i örtgården, och blir bara vackrare ju mer jag tittar på den. :)
vad jag inte vet är om den påverkar mina örter och bär? någon som vet får gärna berätta :)

#28 vad gör Enen mot fruktträden?
MVH Isnornin
#28 Intressant, jag har både enar och äppelträd och de senare tycks inte vara angripen av någon en-buren svamp. Kan det vara så att svampens utbredningsområde är begränsat till vissa delar av Sverige?
F.ö. lägger jag min röst på din en, det finns bra mycket mer fruktträd än fina gamla (stora) enar eftersom den ängsmark de gärna växer på är mer sällsynt.
Ingen aning om örterna och bären påverkas, har du sett något "misstänkt" själv?

Bafo, vet du vad de heter, dina monsterspindlar? Jag lyckas inte riktigt räkna ut vilka de är via bilden.
#31 Det ser ut som en vargspindel tycker jag?
Vargspindel. Finns nog flera arter, men mina är storlek större.

Acanthalycosa eller Trochosa? Vet du det? *nyfiken*
#34 Kan inte svara på rak arm, kan inte hitta min insektsbok och jag har inte lagt det latinska namnet på minnet. Får återkomma.