inga fler sömnlösa nätter
ja jag vet inte riktigt om det här kommer hjälpa mig.. men jag orkar inte fler sömnlösa nätter nu så detta känns som en sista utväg för att kanske få ett svar..
det är svårt att göra denna historia kort men ska göra ett gott försök..
För 6 månader sen dog min systerson.. han var sex år äldre än mig (är ett riktigt sladdbarn) och tog alltid hand om mig när jag var liten..han var med om en bilolycka,och jag beslutade mig för att vänta ett dygn innan jag skulle åka ner , men när jag var på väg fick jag veta att det var försent.. det har tyngt mig sen dess..men tror ändå inte att det är det som det beror på.. jag har valt att förtränga händelsen , och vill helst inte prata med honom med folk , inte ens min syster eller resten av mig familj.. och det är just det.. jag drömmer om att familjen vänder mig ryggen , att dom avskyr mig , och att min syster nästan hatar mig..och deras beteenden gör att jag vaknar med tårarna sprutandes och vågar inte somna om..
och det hela gör att jag drar mig undan , även under dagtid , på grund av att jag är rädd för att mina drömmar ska visa sig vara sanna..
att dom ska vänta ryggen till när jag kliver in genom dörren , ignorera mig under middagar , strunta i att bjuda in mig till diverse familjesammanhang.. bara för att jag inte vill prata om min systerson..
åh det hela känns helt stört och patetiskt.. och det kanske det är , men jag orkar inte tvinga mig själv till att vara vaken , men jag orkar inte vakna gråtandes fler gånger heller..
nån som vet vad som menas? det kanske kunde hjälpa mig en bit på väge iallafall..
Baklagar den hemska händelsen som du får lida för varje natt. Jag tror att du drömmer om din största farhågor och kan tänka mig att du inte vill drömma om det igen. Jag tror att du behöver någon att tala med. Kurator, psykolog, nån i kyrkan? Någon opartisk helt enkelt som lyssnar på dig. Som du kan berätta hur du känner.
Hoppas att du får sova bättre snart. Kram

Vad ledsamt att höra om det som hänt *håller om*.
Min korta tolkning av din dröm är att du bearbetar det värsta som kan hända dig, att din familj vänder dig ryggen.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att prata med någon om dina känslor inför det som hänt, kanske med någon utomstående som kan bära din sorg utan att själv vara drabbad av den också. Har du någon bra vän som familjen inte känner så bra, eller kanske du kan söka dig till vårdcentralen och få tillgång till deras kurator/psykolog?
Kyrkan är också ett alternativ, diakonen (i sv. kyrkan) är som en kurator och kan vara alternativ till prästen (om det känns för högtidligt att tala med en sådan). Man behöver inte vara aktiv medlem, det är bara att kolla på nätet så hittar du den som finns närmast dig.
Varför jag tror att du behöver prata med någon är för att du skriver att det tynger dig och att du förtränger händelsen och jag kan tänka att det är nog därför du drömmer så här. Din hjärna kanske säger att "gör något åt det här annars kanske det går så här och så målar hjärnan upp ett av de värsta scenarion"… Eller vad tror du?
Jag vill också säg att det är ok att vara ledsen, det är ok att gråta, kanske du inte har tillåtit dig att sörja?
Vad tror du skulle hända om du berättade om din dröm för någon i din familj? Den personen skulle säkert säga till dig att det inte kommer att hända. Och vad skulle kunna hända om du sa till någon familjemedlem att du inte vill prata om detta men att du är ledsen för det som hänt och för att du inte hann ta farväl som du hade velat?
Det är lite tankar från mig.
Kram

Jätte tråkigt att höra om vad som hänt!
Jag håller helt med vad BabyD och Fridelfina säjer! Men kanske skulle du ändå behöva prata med nån i din familj oxå? En sak som kan vara till hjälp då är att skriva, för ibland är det lättare att bara sätta sig ner i lugn och ro och skriva av sig allting så att man vet vad det är man vill säja/ berätta/ få ur sig. Och att prata om svåra och tyngande saker är verkligen inte det lättaste och då kan det hjälpa att skriva ett brev istället, för då slipper man även blir avbruten. :)
Hoppas att allting löser sig för dig och att du kan få lugn och ro i ditt liv.
Blessed be

Håller med de tidigare inläggen…
Det ska ut - inte tryckas undan… Det kommer drömvägen för att du håller det tillbaka…
sök hjälp, en kurator att prata ut med… Det behöver du!
Lycka till och kram
"There is nothing more despicable than respect based on fear."