Kultplats.
Onekligen mycket vackert.
Medeltids aktigt :) ja det var vackert ^^

Jag vill se minerna när någon ringer o frågar kyrkoförvaltningen om "Häxorna" får låna kyrkan o platsen för att hålla den årliga häxträffen! hehehe :)
De kan ju säga att de är kristna häxor ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Haha ja det vill jag också se ^^ "Vi är några hedningar som skulle villja låna er kyrka för ett häx möte."
Ha ha! Det hade varit nåt! :)

Äsch kan dom låna ut kyrkor till höger extremister så kan dom låna ut den till oss…

"Stenkyrkan byggdes i början av 1200-talet ovanpå resterna av en nedbrunnen äldre träkyrka från 1000-talet. Källa gamla kyrka helgades åt S:t Olof och ortnamnet Källa antyder att en offerkälla var ursprunget för kyrkans placering. Det är troligtvis denna källa som finns bevarad i kyrkogårdens nordvästra hörn."
Jag ska se om jag inte kan åka upp och rekognosera i helgen. Offerkällan hoppas jag mycket på.
Det stod också att kyrkan "avkristnades" när det nya stod klar.
Det 4 sept är det fullmåne så jag ska seriöst kolla om man kan vara där.
Här ett flygfotto över området.

Fin kyrka…varför vågar inte folk sej dit efter mörkrets inbrott??
Vandra i Ljus å Skönhet

Det är många berättelser. Men kontentan är att man hör röster. Ljussken är ofta inblandat på natten.
Dörren Var det en bonde såg dörren öppen, och låskolven ute. Han tryckte in låskolven stängde dörren. När han gått genom utgången och vände sig om var dörren öppen och låskolven ute.
Tusan heller, ingen tillfällighet.
Men allt detta har ägt rum efter det att man övergav kyrkan.
Törs vi dit?
Det lät ju inte som nått konsigt de int!
Men bor så långt bort…….
Vandra i Ljus å Skönhet

Ja BiGevia det är uppriktigt sakt mycket tråkigt detta med avståndet. Det skulle vara riktit kul att få träffa Dig.
Avstånd i kilometer e bara avstånd i kilometer!
Å, du skulle bli besviken, jag e bara en budbärare
Vandra i Ljus å Skönhet

Jo jag kan känna Din possitiva energi kompis! Den gör mig gott ska Du veta.
Det vore underbar att ha Dig med till Öland.
Tack, Airamya…läst en hel sen tråden kom upp, men inte hittat denna.
Vandra i Ljus å Skönhet

Nu har jag varti och kolat.
Ska säga att jag fick skaplig huvudvärk. Om det beror på att jag inte tog vägen över muren som "ofrälse" vet jag inte
Kanske inte välkommen alls.
Två telefonnummer till folk som har nycklana har jag i alla fall.