Beroende
Jag behöver en formel till syfte att bryta en väns alkohol beroende. Kan du hjälpa mig?

Det är nog svårt att hjälpa en som är beroende! Din vän måste vilja sluta själv det är vad jag tror!
MVH Isnornin

Bästa formeln är nog att börja med att kontakta AA.
Uppmuntra din vän att, precis som Z säger, ta kontakt med AA. Enda sättet.

Den fria viljan måste få råda… Du kan sända kraft och styrka - men din vän måste söka proffesionell hjälp - precis som alla andra här säger…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Har du talat om för din vän att du är orolig för honom/henne. Det är ett viktigt steg i er vänskapsrelation, både nu och efter personens tillnyktring. Jag vet mycket väl vad jag pratar om här. Han/hon kanhända blir arg och irriterad på dig, men den risken måste du ta.
Jag håller med er alla men till historien hör att det är en släktgård och man kan tydligt se att historien upprepar sig i denna familjen så som föregående. ( jag tror dock inte att det är ett socialt arv) Jag förstår att beroendet måste brytas av personen själv, men kan det delvis vara platsbundet, kan mentaliteten sitta i gården?

Från svensk folklig tradition finns två metoder jag läst om. Man tar en huggorm och dränker den i en flaska brännvin och bjuder personen på.
Eller så tar man och häller brännvin i munnen på ett lik, tömmer ur det och ger till personen.
I båda fallen sägs det att personen efteråt tappar all lust att dricka.
Men det kanske inte är något man vill pröva.
Rommarna gjorde glas och dryckskärl av stenen ametist för att främja nykterhet och måttligt drickande. Stenens namn betyder faktiskt "nykter". Kan tänka mig att man skulle kunna tillverka någon form av amulett med ametist för att hjälpa en person ur ett alkoholmissbruk, det är dock inget jag provat.
Jo du Bodvar alla sätt är ju bra utom de dåliga …
Tack Casiopeia!