Häxa eller vis kvinna
Bara undrar - är det egentligen någon större skilnad mellan de två begreppen?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Ja, absolut. Även om man får hoppas att de flesta häxor varit/är visa, behöver det inte vara så.
De flesta visa kvinnor är inte häxor.
Häxbegreppet innefattar 5 punkter:
* Djävulspakt, pakt/förbund med makter som av kyrkans sågs som onda.
* Metamorfos, förmågan att förvandla sig till ett djur.
* Häxritt, förmågan att i människo- eller djurhamn kunna flyga genom luften eller i drömmen på en stav, kvast, annat lämpligt redskap, djur eller människa.
* Häxsabbat, djävulsbolande, att ha sex kultiskt med onda makter.
*Ond trolldom, vilket all trolldom var under häxprocesserna (tidigare hade endast skadlig magi setts som brottslig).
Det finns en mängd trådar om ämnet, se t.ex. [Vad är egentligen en häxa?](../?ThreadId=082097fc-db1f-4d53-9acb-ceeaa834df00&mDate=2008-11-03 13:10:18&gid=38ec12f6-1e0d-4009-b074-c5d8810a234f&rcount=1187)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

.. de flesta häxor är inte visa
nä förlåt jag ville bara skoja, själv är jag skit-vis.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#2 på alla vis ;)
en vis kvinna bhöver inte nödvändigtvis vara häxa, även om så ofta är fallet :)

Envis

..för vis so..

#1 Det är häxbegreppet enligt dig och det tycker jag måste belysas. För det är inte den generella iden om häxbegreppet.
Detta är Nationalencyklopedins definiering.
häxa, en person - man eller kvinna- som antas eller bedöms skyldig till att skada andra genom häxeri. Sådana personer är inte nödvändigtvis ondskefulla utan får etiketten häxa på grund av någon form av socialt avvikande beteende. En manlig häxa kan även kallas trollkarl eller trollgubbe.
Här är länken till wikipedia
Men den faktan kan man ju ta med en nypa salt, men definitionen av ordet häxa är mycket omdiskuterat och alla verkar ha lite olika varianter. Vad som sen är rätt och fel definition det återstår för de vise att gräla om..
#7 Ett häxbegrepp du kan finna i akademiska böcker, inte bara hos Ganna :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Allt är som bekant relativt, men större delen i problematiken med "vad är en häxa"-debatten bottnar nog i att många VILL kalla sig häxor på olika grunder och tycker de har rätt till det eftersom man är fri att kalla sig vad sjutton man vill.
Jag tycker att det är så konstigt. Om man nu vill kalla sig häxa, vill man då inte veta häxans historia? Eller är det helt ointressant?
Men vems är den historien? Vad är det som säger att den historien bär på sanningen om häxor?
Blir jag en bättre häxa om jag läser historia?
Jag är förvånad över att man på ett häxforum inte är mer öppen för oliktänkande. För det trodde jag var en av definitionerna på en riktigt häxa (ja inte enligt nationalecyklopedin då) att man har en förmåga att se bortom…

#10 Håller fullständigt med dig. Väninna och jag surrade om detta, om att det verkar det råda en slags, jag citerar henne: "politisk häxkorrekthet" som innebär att alla som vill får kalla sig häxor.
MEN - om man byter ut ordet "häxor" i föregående mening mot "muslimer", "kristna", "buddhister", "satanister" - så får det en helt annan klang.
För alla som vill får INTE kalla sig buddhister, att man exempelvis gillar att klä sig i orange gör en inte per automatik till buddhist. Lika lite som att man per automatik är en häxa för att man gillar att vistas i naturen.

#11 En nyfiken fråga - varför måste häxor vara öppna för oliktänkande? Och vad är att "se bortom…"?
Häxor kan, enligt min uppfattning, ha sämre sidor och vara trångsynta, fördomsfulla, småaktiga, elaka och värna om sitt och sina egna sanningar, precis som vilken annan människa som helst oavsett religion.
"Häxor kan, enligt min uppfattning, ha sämre sidor och vara trångsynta, fördomsfulla, småaktiga, elaka och värna om sitt och sina egna sanningar, precis som vilken annan människa som helst oavsett religion."
Isf tror jag inte de är riktiga häxor…

#11 Hehehe, nej, häxor ÄR ju som ALLA vet, ALLTID dygdiga, snälla, osjälviska, öppensinnade och goda.
Precis som vilken annan människa som helst oavsett religion.
Allvarligt talat, VAD är det som säger att häxor ska vara så himla goda och öppensinnade?
#15 För mig, helt utan definitioner från någon annan, är en häxa en vis kvinna, en klok kvinna som visst kan ha alla de sidor du räknar upp som dåliga, men, hon vill göra det som är bra, hon vill utveckling, hon vill bota och Moder Jords bästa.
Den som bara kör sitt häxeri för egen vinnings skull det är de som är låtsashäxorna…I min värld.
Men för tydlighetens skull detta är MIN definition och inget annat. Att slänga ondska omkring sig bara för att det går och att man vill, det gör ingen till häxa. Det är bara ovishet.

Men gör man inte det mesta för egen vinning, exempelvis utvecklas?
För en tid sedan fanns en tråd som jag tror hette "Några tankar om egot", som utvecklades till en riktigt intressant diskussion om att det mesta man gör är rent egoistiskt, för egen vinning. Så att göra saker för egen vinnings skull är inte så himla dumt alls. Därmed inte sagt att det innebär att man kör över andra hur som helst.
# 17
Ja då hamnar vi ju i hårklyverier om även det ordet och det är inte något jag orkar ge mig djupare in på. Jag tror nog du förstår mina ord utan att väga in annat i dem. Och utvecklas kan man kanske göra för egen vinning eller för det gemensamma bästa och då går man nog olika stigar där med…

#18 Synd, jag tycker att vi fick igång en givande diskussion om olika synsätt, men allt är som bekant relativt.
Att man utvecklas för det gemensamma bästa tycker jag är en fin tanke och det vore toppen om det vore så, men i praktiken tror jag det är ogenomförbart om man inte är Moder Teresa eller Dalai Lama.
Finns det då någonting som säger vad en häxa är? Nu menar jag inte djävulspakt etc eftersom det är en felaktigthet då de bara dyrkade naturen. Annars blir ju själva ordet häxa någonting som kyrkan annsåg fanns som var onda etc,etc. Har någon här då rätt att kalla sig häxa? Tror inte det är så många här inne som skapat en pakt med djävulen :P
#11 Tycker du att historia alltid är ointressant eller bara i det här ämnet?
Jag vet inte om du skulle bli en bättre häxa, jag kan bara svara för mig själv. För mig är det en självklarhet att studera häxkonsten från alla plan precis som jag gör med allt annat som är en viktig del av mitt liv.
Jag vet inte på vilket sätt det här forumet inte skulle vara öppet för oliktänkande. Vi är ju alla här, fria att uttrycka våra åsikter. Du dina och jag mina.

#20 nja, det är faktist ganska vanligt,
#20 Som jag har skrivit i minst två äldre trådar så måste man se bortom det kristna "filter" som ligger över häxbegreppet.
En pakt med någon annan makt än den kristne guden sågs helt naturligt som en pakt med djävulska makter och även idag förfäktar ju vissa kristna inriktningar fortfarande den uppfattningen. Enligt dem har t.ex. jag en pakt med djävulska makter då jag har Frigga som min fulltrogna.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#20 Om du läser tråden som länkas till i inlägg #1 så klarnar bilden kanske på vad som kan menas med djävulspakt :)
#23 ok då e jag me :)
#18 Det handlar väl inte så mycket om att vara Moder Teresa som att bestämma sig för att vilja gott. Det är ju en viljeakt och inte så mycket annat.
#21 Jag tror inte jag sagt att jag tycker historia är ointressant. Men att basera min tro på något som är någon annas tyck och tänk som t ex nedskriven historia eller kristendomens filter det är något jag försöker låta bli.
Läser jag dina 5 punkter för att definiera en häxa är de i mina ögon djupt färgade av just kristendomen.
Men att sälja in på "ondska" är säkert en bra affärsidé i sig.
Jag skulle nog inte bli en bättre häxa eftersom jag inte kallar mig det. Som jag skrev i en annan tråd så är jag inte beroende av den etiketten.
#26 Det är inte mina 5 punkter och det var inte heller jag som skrev ner dem i den här tråden ;-D
#26 Det är jag som presenterade de 5 punkterna och som jag sagt förut (någon får gärna skicka mig 50 öre varje gång jag säger det), är de sedda genom ett kristet "filter".
Om du inte "tror" eller praktiserar inom häxbegreppet (minus filtret) är du heller inte häxa, så enkelt är det, vilket ju enligt dig inte heller är ett problem då du inte kallar dig häxa.
Skulle man kunna använda sig av orden nyhäxa, modern häxa eller liknande? :)
#29 Nyhäxa är vad jag brukar använda, fast det är någon form av eftergift till "allmänheten" då jag egentligen tycker att de innehåll olika individer ger till sitt nya häxbegrepp är tillräckligt besläktade med häxbegreppet.
Vidare ser jag begreppet nyhäxa som synnerligen paraplyartat och innehållsmässigt luddigt, men det är å andra sidan inte "mitt fel". :)
Sorry, det blev fel siffror, det var absolut inte meningen att tillskriva någon något som de inte sagt/skrivit.
#30 ska det förstås stå:
…fast det är någon form av eftergift till "allmänheten" då jag egentligen inte tycker att de innehåll olika individer ger till sitt nya häxbegrepp är tillräckligt besläktade med häxbegreppet.
#32 Tänk, jag läste ditt inlägg om och om igen och funderade ;)
#33 Skulle jag någon gång verkligen göra en sådan kovändning: ring ambulansen. Då har jag troligvis fått mitt datorskåp i huvudet. ;)