Guldtupparna
Jag brukar ställa fram en guldfärgad tupp på köksbordet. Som en del av Er känner till så är jag väldigt förtjust i fåglar. Just idag när jag ska plocka fram guldtuppen blir det en dag i tuppens tecken. Därför har jag läst lite extra om tuppen idag. Och vill dela lite text med Er. Och gärna om det finns mer kunskap om just tuppen och eller tankar!
I underjorden gal solröd hane i Hels salar
"Långt innan de gamla grekerna hade lyft upp tuppen som sina solgudars attribut, hade egyptierna gjort honom till en viktig religiös symbol. Han var den tappre försvararen av det goda mot det onda. Den eldröda tuppen ansågs vara en reflex av solen. Han förkroppsligade uppvaknandet och ljuset. i fornegyptiska gravar fanns han tillsammans med magiska formler, som skulle skydda den döde"
Citat ur boken Kuckeliku/ Eric Rasmusson/ Bra böcker 1990

mums.. solero- tuppen
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Solkraft! ;)

Jag hoppas han fäller några vackra fjädrar som du kan göra blompinnar av som jag kan få.. han är som en tiger på halsen och en solero-glass på resten av kroppen.. Härligt med exotiska djur hemma.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jaaa glassgodis.. vad vacker han är.. en sån soltupp önskar jag mej i hönsgården i vår.

Så vacker!
MVH Isnornin
Magisk är denna underbara fågel, som tagit över mitt hjärta.
Vandra i Ljus å Skönhet
..och riktigt magisk med två huvuden.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Vad snygg :)