Riktningar inom magi
Det här med höger/vänsterhet inom t.ex. wicca..
Då antar man att man har ord ett för vänster och höger men det finns ju språk som inte har ord för vänster och höger t.ex. urbefolkningen i Australien.
Med det sagt… Vad har riktningar för vikt… egentligen inom magi främst men också inom wicca?
gudinnan hör till vänster… Varför det? Guden hör till höger.. Varför det? Söder (om man har ett ord för söder) är associerat med eld.. Varför?
För att de som kom på detta såg söder som ett varmare tillhåll? Det fungerar ju inte riktigt om man bor söder om ekvatorn precis…
Finns det några böcker/artiklar/hemsidor om det här med riktningar inom magi?
För jag ser det som att öster och väster är mer internationella riktningar än norr och söder med tanke på att en beskrivning av öster och väster är enklare om man skulle förklara ordet för någon som inte har det ordet i sitt språk.
Där solen går upp, där solen går ner.
Varför är riktning viktigt inom vissa typer av magi?
Människan försöker beskriva sin värld, var hon själv befinner sig och vem hon är och hur alla andra makter förhåller sig och verkar. Människan kan beskriva detta på olika sätt eftersom hon ser på världen med olika ögon. Det kan vara vetenskapligt, med konstens öga, religiöst eller magiskt.
Det du nämner här tillhör den magiska och möjligtvis den religiösa sfären. Miljön och klimatet har stor roll för dessa beskrivningar och det är därför t ex solen har "andra magiska egenskaper" här i norden än vad den skulle ha haft för ett folk boendes mitt under ekvatorn. Detsamma är det med riktningarna. Det finns olikheter och det har absolut ingen betydelse, huvudsaken är att man följer och håller sig till en tradition (om man nu vill det överhuvudtaget förstås). Och vill man "trampa där man står" så håller man sig till ett system som talar samma språk som den mark man står på.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Vad jag förstått av det jag hitils fått fram av wicca så är det den symbolik du själv ger den och känner är rätt som är viktig. Tror det viktigaste är elementen och att riktningarna är till för att allt ska ha en symbolisk platts i världen.
#2 Då får du nog läsa mer; inom (initiatorisk) wicca är symboliken tämligen konstant, även om de panteon olika traditioner vänder sig till varierar.
Vad gäller riktningarna finns det vissa traditioner och/eller coven som bytt plats på vissa av riktningarna och i en del fall även högtidernas tidpunkter för att inrätta sin symboliska värld mer efter den materiella. Men det har enligt vad jag vet inte varit ögonblicksbeslut "för att det känns rätt just nu", utan det har varit frukten av arbete och eftertanke.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#4 Det är sällan någon bok tar upp varför; men ska jag spekulera informerat i det så räknas vänster sida traditionellt som den kvinnliga, måhända som en spegling av att svärdet svingades i höger hand.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#4 En gissning kan vara att det kommer från Golden Dawn, kabbalah. Jämför med tarot, the empress/emperor och the high priestess/priest.
#6 Precis, och jämför vidare med det sammanhängande västerländska esoteriska arvet där höger sida är det medvetna, kontrollerade och den vänstra är den intuitiva, extatiska (för att bara nämna några egenskaper).
#0 Om du är intresserad av wicca och dess historia och ursprung, varifrån influenserna kom så rekommenderar jag Ronald Huttons The Triumph of the Moon.
#6,7 Jo det var väl den uppfattningen jag själv var inne på.. Hade väl hoppats att det hade någon mystisk underliggande sanning som jag ännu inte hört om^^
Det är väl hela saken att jag personligen INTE ser det så, alltså att guden har vissa specifika egenskaper eller att gudinnan har vissa specifika egenskaper så hela "ställ det till vänster o d till höger" känns onaturlig för mig och jag ville väl forska lite i ämnet om just varför det höger/vänsterheten är så pass etablerad.
Om den är nypåfunnen av wicca eller om det går längre tillbaka än så, och då pratar jag främst om altaret och hur man i wiccamagi ställer upp guden /gudinnan. Eller om dualiteten inom wicca fått dem att också dela upp altaret i två delar.
#8 tack för tipset, jag ska beställa den pronto.