Dagens glädjeämne 29/1 09
God morgon!!
Soluppgång!
Frukosten är god! Torkadfisk med smör!:P
Ha en underbar dag!
Kram
Isnornin
MVH Isnornin

God morgon! Bacon och ägg och rött te till alla skolbarn. Den här förmiddagen borde slå väl ut gällande koncentration och uthållighet.
Väntar på att det ska bli så pass ljust så att jag ser att mata fåglarna.
Ingen sol i sikte här. Mulet och dimmigt ändå tillräckligt kallt för isgata.

Godermorgon!
Här är det kallt igen, -16.
Frukosten lät mycket GI, Isnornin. Själv väntar jag på att kaffet ska bli klart.
Glädjeämne nr 1 är att internet funkar igen. Det gjorde det inte igår kväll. Kunde inte heller skicka sms, så det kanske var nåt med telia.
Glädjeämne nr 2 är att jag längtar tills imorgon då jag ska åka på IKEA med mina jobbarkompisar. För er som bor nära IKEA är det kanske svårt att förstå vilken jätterolig utflykt det är för oss lantisar. Jag är nog på IKEA max 1-2 ggr/år.

Godmorgon
grått och trist i Skåne med nån minus grad.
min frukost bestod av
en kaffe latte gjord på ägg mjölk en skiva finncrisp med smör
Dagen glädje ämne att den semla jag åt i lördags börjar försvinna från min kropp, vikt mässigt
ha en fin dag
#3 visst kan de va kul med Ikea allt små plock är himla kul att titta och handla.
#3 Nu blev jag nyfiken, hur gör du kaffe latte med ägg?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Sitter ensam hemma med bara en hund då sambon och den andra är iväg på en biltur. Lite ensamtid uppskattas när jag ändå bara är sjuk å tråkig. Snart komma posten ^^ hoppas mina tarot kort komma idag.
Ha en bra dag Kramiz
#4 hej
jag kör med Lchf så istället för mjölk vilket kan vara en del kolhydrater i så har jag börjat med detta.
2 dl bryggt eller kokt kaffe
25-50 gram smör riktigt smör
1 helt ägg
1 ägg gula
lite kanel
jag brukar smälta smöret hälla upp det i en stor kopp tillsätta äggen, kaffet, och lite kanel. Sen använder jag stavmixern och kör med tills allt är blandat.
faktiskt jätte gott

#6 Okej jag ska pröva igen. Den äggmjölk "drinken" jag gjorde i går kväll var ingen hit.
Prövar med kaffe då.;)
Glädjeämne?! Jag har fått fet hy av den här fettkosten det har jag aldrig haft i hela mitt liv.
Angående IKEA ett tips; Jag köpte ett sådant tårtfat på fot med kupa, allt av glas. Bra förvaring av föremål, som man vill se men förvara dammfritt!;)
# 7 ja det är ju inte alla som tycker om ägg mjölk men man kan ju ändra smaksättningen + att man kan ha kokos fett i stället för smör om man är känslig för den smaken.
#6 Jag kör också med LCHF men trodde att mjölk var helt okej, hmm.. Låter inte gott med smör i kaffet men man vet ju inte förränns man prövat :)
#7 Jag har också märkt skillnader i min hud, på ett positivt sätt. Och när man i vanliga fall går ner i vikt så brukar det synas på tuttarna först, men de verkar att ha behållit sin storlek 
# 8 mjölk är väl okej men eftersom man ska spara på kolhydraterna jag kör rätt strikt (har mycket att bli av med ).så vill jag gärna ha det till något annat som lite goa grönsaker eller så.
vad jag märker är att jag är mycket bättre i min mage inte så uppblåst etc…………
Äggmjölk.. hm.. jag tycker så mycket om vanlig mjölk och grädde att jag inte har vågat smaka äggmjölken än. Det slår fortfarande knut i min hjärna inför vissa grejor man ska äta. ;) Mjölken har jag slutat dricka förutom något enstaka glas gammeldags mjölk då och då.
Huden blir mjuk och kroppen drar ihop sej.. Vi blir små skinntorra gummor med stora tuttar.. hahaha.. mina kläder har slutat krympa snarare blivit större. Undrar om klimatet ändrat sej i gaderoben.
mina kläder har också slutat att krympa men det går långsamt
men det ska bli kul att bli en skinntorr gumma med stora tuttar ser fram emot de hi hi………

Uhhh, det där lät hemskt äckligt men var och en blir salig på sin fason. 
Själv har jag också strypt kollisarna men kör inte alls lika strikt. Klarar helt enkelt inte av den där alltför feta kosten i LCHF. Dels tycker jag det är äckligt och har svårt att få ner maten, dels börjar alltid både magsåret och gallan att krångla om jag käkar för mycket fett. Så LCHF är inte min grej riktigt, men den verkar funka bra på många andra.
Jag kör med GI istället. Inte riktigt lika hardcore kanske, men funkar bra. Har slopat mackor (utom en halv "skosula" till frukost så att jag har nåt att lägga all ost, kött och grönt på), har även slopat pasta, ris, potatis och naturligtvis allt vad kaffebröd och godis heter. Äter lite mörk choklad emellanåt.
Stoppar i mig massor av grönsaker och proteinrik mat, äter även osötade helfeta mjölkprodukter. En stor klick philadelfiaost inrullad i en skiva skinka eller kalkon…mums som godbit! Utöver detta blir det en del nötter och frön, baljväxter och även frukt och bär.
Den här varianten funkar utmärkt för mig. Jag blir mätt, tappar sötsuget och går ner i vikt.
Berätta gärna mer om LCHF-trick, det kan vara något jag har nytta av!!
Kram Iram

Ps, är finncrisp ok alltså? Hur många kollisar per skiva?
Fast när jag tänker efter lite närmare är det nog bäst att låta bli. Finncrisp skulle kunna funka som en ren trigger på mig, det är alltför vanebildande. Skulle väl äta upp hela paketet på en kväll.

//Råkade ut för ett fantastiskt skrattanfall, ni skriver så roligt, hahahaha…// Jag skrattar ännu. Måste åka iväg nu och greja. Ha det bra!
Jag har grädde i kaffet, jag har grädde i äggröran och i maten och jag tar grädde till godis… när jag blir alltför sugen på något gott.. smälta några bitar mörk choklad och blanda med vispad grädde några droppar kaffe och en tesked whiskey är mums fillibabba.;)
Finncrisp är okej, men inte för många. Jag vet inte riktigt hur många kolisar per skiva..runt två, tre kanske och ärligt talat så struntar jag i det för jag äter det jag vill ha när jag vill ha det. Det fina i kråksången är ju att jag är mätt för det mesta och alltså inte blir sugen på en massa farligheter. ;)
#14 4 gram per skiva och jag brukar dela den så att jag får äta bröd några gånger till på dan brukar äta 2 skivor fincrisp/dag.
om du fortfarande är intresserad
och inte käkar hela paket.
jag är nybörjare men jag delar gärna med mig efter hand som jag lär mig själv.
Sen kanske det finns andra som kan en del andra trix för det verkar vara några till här som håller på med det .
ha det bra/MARI

usch vad drygt med alla kurer hit o dit! Lagom av allt är bäst! jaja om man vet vad lagom är, jag har då ätit snickers i dag och punch pokal! Smaskens var det:) Rumpan växer och magen med. Frågar man min mor så säger hon "det är bara åldern;)" har man fyllt 30 och är kvinna säger det tydligen bara pang så blev det höfter och stans största rumpa! och magen…ojoj. Hur blir det när man fyller 40?
MVH Isnornin
Vi får lära oss av varandra och det fina i kråksången är ju att vi är alla olika och har olika förutsättningar men hälsovinsten är i det stora hela densamma.
Äggmjölken ska jag prova.. huwa.. *tar sats*

Hahaha, ja nog har man en benägenhet att lägga på sig lite med åldern. Fast jag har gått upp många kg på 2 år och jag vet varför. Det beror inte på att jag är två år äldre utan på att jag bytte jobb i den vevan, och det nya jobbet är så stressigt och krävande att jag helt enkelt har bedövat mig med tröstmat. Kolhydrater har liksom varit den stora tröstnappen när allt annat är påfrestande.
Men nu är det nog. Jag har vuxit in i mitt jobb, blivit van och klarar det bättre, och kan inte längre behöva någon sockernapp för den skull.
Hmm… Ja, för en normal person är finncrisp rena hälsomaten. För en smörgåstokig tjockis kan de däremot reta igång sockerbegäret och dessutom bråka med hjärnan så att "allt-eller-inget"-resonemanget vaknar till liv. "Åh, nej, jag åt en förbjuden finncrisp, allt är förstört, nu kan jag lika gärna köpa en 200 g marabou och en chipspåse också!" Typ. Jag är rätt duktig på att sabba för mig själv.
:-)

#20 jag vet hur det är… usch. jag träffade min stora sorg blev jag kompis med chokladen… jag försöker att låta bli men det är svårt ibland.
MVH Isnornin
#18 Min rumpa har då minskat med åldern vilket jag tycker är väldans tråkigt. Tycker att stora rumpor på kvinnor är vackert jag.

Ja, min rumpa har då minskat i takt med att magen har ökat. Jag är inte 30 än men det blir nog okej med åldern, bara vrida runt huvudet så fixar det sig, taadaa!

min rumpa blev stor och magen också efter att jag fick barn, men jag tycker det ser rätt snyggt ut, innan var man rena plank-spinkisen men nu ser man lite sexig ut! däremot.. fick jag a kupa efter att jag slutade amma, det är sant! jag gick från c till a!
när jag äter godis och kakor så blir magen stor.. det är tur att a - linje är modernt så man kan fläska på, i hemlighet..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

nu plockar trollo ut bullar ur frysen.. två år och redan fast. imorse skulle han ha bullar till frukost, vet ni vad, jag var så jäkla trött och arg så han fick faktist en bulle till frukost, jag kände.. 'jaja så länge du slutar tjata och skrika' och gav honom en.. han rullade ut den omsorgsfullt och bröt den bit för bit och åt.. och jag fick dricka kaffe i lugn och ro.

En bulle till frukost kan väl inte vara så farligt, någon gång ibland. :)

Resultat av bacon och ägg till frukost: Ett barn var fortfarande mätt och hade ingen lust att äta skollunchen alls. Ett barn berättade att förmiddagen förflutit helt utan molande värk i magen samt att lunchen var god.
Några här kom hem och satte igång ett kanelbullebak. Tre plåtar. det doftar förföriskt! Men jag gick inte på den lätta! Ha.

Så du kör också nån slags lowcarb-variant Coturnix?
Vi får ordna helstekt gris till häxfesten!
Men herregud, äter alla lågkolhydratkost helt plötsligt??
Jag som aldrig vågade säga nåt förut…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

hahaha ja helt plötsligt blev häxorifokus kolhydraterifokus ;)

Inte jag! Här fortsätter onyttigheterna i vanlig takt med lagom mycket ångest :) det är mitt glädjeämne

Lagom och välbalanserat. Men att matindustrin "lurar" oss att konsumera utspädda produkter för dyra pengar tycker jag är mer än skumt. Fanatism är aldrig bra.

den där torkade fisken förresten, isnornin vad är det för något? Torkad fisk har jag kanske aldrig ätit, är det ngt mystiskt från island?
åt torkad bläckfisk en gång, såldes som godis i en asiatisk affär, min man köpte en påse och gav mig, jag var jättegravid och tyckte att det luktade FRUKTANSVÄRT hahaha

tyckte att hela skafferiet stank när jag stoppade in påsen där.. fastän jag satt en påsklämma på..
ATT SKÄNKA EN GRAVID EN STINKANDE FISK det är något som bara en personlighet som min man, skulle kunna tänka sig..haha, men roligt att tänka på nu. så lång tid tog det innan det skämtet blev roligt 
Det var nog jag som triggade i gång det hela, men jag har provat så mycket så jag tänkte varför inte prova något naturligt i stället för piller och shaker. vill inte gå ner för skönhets skull utan mer för hälsan för jag gick upp massor när jag slutade röka för ett och ett halvt år sen ungefär.Men jag ska inte tråka ihjäl er
hi hi………..
Jag e lite nöjd med mig själv idag. Har kommit igång med skrivandet och det känns förjäkligt bra. Det e glädjeämne av h*vete.
Var tom. i skolan och flummade runt.
_"Jag vet inte vad som gömmer sig i dig
men låt mig hålla dina tankar.
_
Jag kan förvara dem, fatta dem ifrån dig och göra dem till ljus."

Jo Spindelfot jag bytte till mig en påse Harðfiskur (torkadfisk) mot en lavendelsalva;) Mycket bra byte tycker jag. Vi är bara 3 st i min familj som äter det, jag, älsta dottern och hunden;). Det är delikatess! Dyrt som fan. Men så jäkla gott!! Luktar tydligen inget vidare men efter en tugga kännar man inget:)
kolla länken gärna:)
På prat om att vara gravid… För 15 år sedan väntade jag mitt nr 1;) Min snälla moster tyckte att hon skulle göra värsta hälsodrycken till mig. Hon hade juciemaskin. Hon gick på salutorget i Norrköping, köpte gurka, morötter, rödbetor mm. Sen kom hon med en flaska till mig och jag fick en order att dricka den nyttiga drickan. FYbubblan vad jag kräktes!! blä vad det var inte gott! Tackar vet jag torkad fisk!:)
MVH Isnornin

Har smakat den där Isnornin-fisken. Den luktar kattmat men är jättegod tillsammans med smör! Fast jag var iof rätt full när jag provåt den….

#40 har jag bjudit på det?
MVH Isnornin

ojojoj. Vad roliga ni är.
Har varit ute och sandat alla halkiga gångar.
Men här fanns det glädjespridande dialoger!
#41 För mycket vin kanske, isnornin 

Oohh, det här är verkligen helt underbart! Vår bästa tråd inne på HiF, absolut!
Torkad fisk, låter onekligen som det behövs ett (stort) glas vin till det. Haha, vin och torkad fisk, inget till tv'n direkt..
Visst finns det sån där torkad fisk som ÄR kattmat?? *s* Eller är det gamla skinntorra tanter?

#39 haha ja det var ju snällt med hälsodrycken.. ha ha ha
Jag minns när jag var nyförlöst och precis hade börjat amma osv, då kom min moster och hennes vän och tutade i mig två glas vin, för vin, det var bra för mjölkproduktionen! Jag blev berusad förstås, ingen alkohol på 10 månader i min sköra kropp.. gott med vin.. bättre än hälsodryck. Jag har väl bättre släktingar än dig.. rent gastronomiskt.
jag vill äta fisken.. jag blev nyfiken nu.. var kan man köpa den, bara på island, är det något mkt exotiskt?=

#45, ja kattmats-torkad fisk, DET vet jag vad det är, enda skillnaden är att det tydligen bara är i nordiska länder som det anses vara kattmat.
I asien (och säkert i en massa andra länder) så ätet människor det (misstänker att vi har inte svultit tillräckligt i vår generation) man lägger det tex. i soppan, eller äter det knaprigt och gott som det är.
Apropå gravid och äta fisk, så är jag nog dummast av er allihopa!
För när jag var gravid så ÄLSKADE jag midsommarmaten (på midsommarafton så klart) så jag satte i mig 2 burkar med ansjovis, SJÄLV!
slutsaten blev: Ät aldrig för mycket av någonting, men i synnerhet av fisk, för då kanske du ALDRIG kan äta det igen.
Det tog mig i varje fall något år, suck!
Nu går det att äta igen, men så är jag ju knappast gravid heller och vräker i mig saker längre…..förutom: kokt torskrom, svamp, lutfisk, då finns det inget stopp i kistan.

Ja, ni mammor har säkerligen många härliga historier på lur. :)

#43 det måste nog ha varit det;)
#46 ja, den fisken som jag vill ha köper man på island:) Jag ska se if jag kan fixa före träffe och ha med mig!
MVH Isnornin