Riktigt fet salva
Dottern på dryga året har en massa ustlag och torra fläckar. Jag har smort med ringblomsolja, men det har inte hjälpt. Läkaren sa idag att det mest troligt inte är någon allergisk reaktion utan beror på att hon har torr hud/känslig hud och då är mer mottaglig för att få utslag. Hennes tips var att smörja med en riktigt fet salva typ decubal.
Har ni något tips på en riktigt fet salva, antingen som man kan köpa eller göra själv, som är mer naturlig än apotekets salvor? De får gärna vara lite läkande och lugnande för huden.
Jag har haft eksem och känslig hud sedan jag var bara några månader gammal.
Jag har två tips.
Det jag använder nu och har använt länge är en salva baserad på bivax, olivolja, ringblomolja och salvia. Dessa är de enda ingredienserna… naturligt va? :)
Det fungerar otroligt bra och verkar väldigt lugnande mot irriterad hud och även dämpar kliandet.
Den är hemgjord. Dock inte av mig.
Sen hade jag en creme när jag var liten. Jag har fortfarande kvar den då den är extremt dryg.
Penaten-creme:
tysk creme tror jag då texten står på tyska.
Har översatt lite vad som står.
det är gjord av från ull (?) (wollfett)
Fri från färgämnen
antiinflammatorisk
inga konserveringsmedel
den är specialutformad för just barns känsliga hud och annan överkänslig hud.

Bada inte ofta, det torkar ut, men när ni väl badar - lägg en bit kokosfett i badkaret, det ska funka har jag hört..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jag har, särskilt vintertid, problem med eksem och torra händer. Jag rekommenderar Munkens bisalva! Den är fet och dryg, innehåller inga kemiska tillsatser och finns att köpa i hälsokostaffärer.

Hej!
På babybutiken brukar det finnas en salva som innehåller Lanolin (från ullfettet, väldigt bra, naturligt och har använts av generationer i min familj)
Vet inte vad själva produkten heter nuförtiden, men fråga. Finns bla på Babyproffsen.
Lycka till och hoppas det hjälper.
=)

Jag använder Propyless Emulsion efter varje bad/dusch samt Locobase Repair till torra fläckar, armbågar osv. Det viktigaste är att smörja regelbundet, känns i alla fall som att huden bygger upp en större motståndskraft då. Om de är sådär jättenyttiga och välgörande törs jag inte svara på, men det fungerar för mig. Min hud blir hemskt torr av alla mediciner jag äter. Båda finns på Apoteket.
Jag skulle rekomendera dig att gå till en hudläkare och om det konstateras att det beror på torr och känslig hy så be att få, till exempel Propyless, på recept även om det är receptfritt. På så sätt blir det billigare och man får större förpackningar. Själv hämtar jag ut Propyless i halvlitersflaskor.
(Locobase Repair är även underbar till att smörja läpparna med på kvällarna innan sängdags. Mjukare läppar går inte att få dagen efter!)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

kolla in produkter från NONI. 
näringsgivande och bakteriedödande + mycket mer.
finns många olika produkter, man vet aldrig vad man kan hitta :P

Jag använder Repair från apoteket när inget annat hjälper, men hur naturlig den är vet jag inte. Känns skönt iallafall. 
Någon som har recept på ringblomssalva?
Jag gjorde detta förr i tiden men kommer inte ihåg proportionerna.
Jag gjorde då en speciell fotsalva med lite lavendel i, den var mycket skön.
Hejsan, Om du vill kan jag sända dig ett prov på vår salva Magmar Hudsalva som är ett gammalt recept sedan början av 1700-talet, som vi nu har fått produktanmält på Läkemedelsverket. Vi började då min man hade svåra kontakteksem på händer i 11 år, fick ha vantar varje dag som vi fick klippa loss och bada på sjukhus 1 g/veckan. Han har nu varit felfri i snart 9 år. Det är nu många läkare som rekomenderar den då de har egna barn med eksem, då de ej vill använda kortison.
Kolla hemsida www.magmar.se så kan du kontakta mig om det är intressant
Mvh Magmar
# 8
Det är lätt att göra egen salva och roligt dessutom
Jag brukar använda en bas av 80 ml rapsolja och 20 gram bivax. Eterisk olja av lavendel är bra till mycket
Det blir en bra konsistens, tycker jag. I ditt fall skulle jag göra ett eget olje utdrag av torkade ringblommor och gärna en tinktur för att få ut alla verksamma ämnen. Vill man inte ha rapsolja, så går det ju bra med olivolja eller någon annan vegetabilisk olja som känns bra.
Finn Andersen har skrivit många böcker om kosmetik/hudvård. En bibel är "skapa din egen naturkosmetika" Där finns recept och massor med nyttig information. Det är även där som salvbasen är hämtad. Tips och recept kan man även få på www.crearome.se