Duvan i kyrkogården
Jag har märkt att i Sallas kyrkogård kryllar av spöken och annat konstigt. :S När jag ska till farfars begravningsplats så vill jag inte gå dit ensam. Men jag säger aldrig till någon eftersom dom ser inte det som jag ser.
En gång såg jag en vit duva. Det var som en hägring fast jag hördeflaxande ljud. När jag skulle titta uppe i träden så såg jag inte endaste fågel. När jag frågar någon att om någon har set en vit duva så har dom aldrig set det.
Sånna händelser händer ofta bara när jag går ensam där. Därför har jag alltid varit rädd för den kyrkogården eftersom det är alltid mörkt och kallt där.
Salla eller Guollejávri som det hette förut har det alltid hänt något förfärligt. Guollejávri var en gammal sameby på 1700-talet så det har varit dödstraff där. Sen kom hungersnöden, kriget och stora bränder. På dom flesta platser så finns det även maskgravar.

Jag har aldrig hört talas om en ort vid namn "Salla", det måste vara väääälidgt långt upp, eftersom det en gång i tiden var en sameby.
Inte heller har jag hört talas om mask-gravar förut, jag trodde ju att det fanns maskar i de flesta gravar.
Duvor, för mig, är väääääldigt vanliga på kyrkogårdar och alls inget övernaturligt fenomen.
Sedan kommentaren om att det är mörkt och kallt på kyrkogården….nej, jag vet inte hur jag skall ta din tråd, det är mörkt och kallt på "alla" kyrkogårdar som jag har besökt, i synnerhet efter mörkrets inbrott.
Då till huvudfrågan….är detta en plats för övernaturliga händelser? (för det är väl en fråga du ställer? eller är det ett påstående?) njaeee, det verkar vara en kyrkogård.
Själv är jag uppväxt på en och såg aldrig något övernaturligt på den, förutom mina lekkamrater då, men det var nog inte det som den här tråden handlade om.
Vad e en maskgrav?
Vandra i Ljus å Skönhet
Salla ligger i Lappi altså i norra finland. jo den duvan som jag såg var faktisgt inte levande. Det kan vara en hägring också eftersom hjärna vill spela en spratt. Eftersom jag tänker så mycket på spöken när jag är där. Det har jag alltid gjort. Salla är faktisgt alltid kall och mörk eftersom hela byn är täkt av skog. Altså så har det bott skogsamer på den tiden som pratade skoltsamiska.
Maskgrav är en grav som man lägger alla döda människor i en samma stor grav. Det är faktisgt vanligt där borta.
Det var någon som sa en gång att en duva betyder "jag mår bra"
Men det fanns ju inga duvor i salla. Har aldrig sett det allafal.

Ah! Du menar massgrav! Duvor finns i princip över hela jorden. Utom på Arktis och Antarktis. Jag tycker kyrkogårdar är perfekta "batteriladdningsstationer"
Ahaa är det därför dom kommer dit. Tack för svaret 
Men fortfarande undrar om den där duvan eftersom den försvan så spökligt och den var helt vit.
Noja jag tror inte att spöken är så farliga eftersom dom kan inte skada någon levande. Har aldrig hört talas om dom kan för alla blir ju bara rädda för dom.

Jag blir lite förvirrad här… Salla ligger i Finska Lappland men Guollejávri ligger ju i Norge… Salla hette tidigare Kuolajärvi, enligt Wikipedia, men jag hittar inget någonstans om att det skulle hetat Guollejávri.
Guollejávri i Norge ligger dock i Kautokeinos Kommun, lite lustigt kanske med tanke på en film som rekommenderats här på sajten nyligen :)
Nu är det ju fullt möjligt att Guollejávri och Kuolajärvi betyder precis samma sak, det ena kanske är samiska och det andra finska?, det är ju inte ovanligt i dessa trakter att det finns många ortsnamn för en o samma plats, eller att två platser heter likadant. Du kanske vet hur det förhåller sig, Misa? Bor du i Salla?
Och jag tror inte du behöver vara rädd för vare sig spöken eller duvor. Båda sorterna brukar vara ganska harmlösa :)
Att det är mörkt i skogarna i Norra Norden, på kyrkogårdar och annorstädes, får vi nog leva med. Åtminstone så här års. Det blir bättre till sommaren :)

Nja, det är jag som tycker att de är bra. vad duvorna tycker vet jag inte.
Hej!
Duvan som du såg kanske kom med ett budskap.
Duvans budskap;Ta hand om ditt hus/hem eller din familj.Min gåva till dig är att skapa en trygg omgivning.Ägna dig åt konktera saker för att få en fasst grund att stå på.
Kram och ljus Catarina