Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1223 ggr
Misa
0

Häxa och wiccan?

Vad är det för skilnad mellan häxa och wiccan?

Som jag förståt så är en wiccan någon som tror på dom gamla gudar?

och häxa är någon som spår, håller på mycket med örter m.m. ?

Men jag är väldigt osäker?

marinelady
0

Oj finns massor av trådar om denna diskussion skulle vilja tipsa dig om att söka omkring på sajten helt enkelt

mayolica
0

Som jag har uppfattat det så är Wicca en religion och att man kan många viccaner är häxor,men man behöver inte vara häxa för att tillhöra wicca-religionen. Man kan altså vara både wiccan och häxa.

Innom wicca finns det oxå olika grader,präster och överstepräster mm. Det verkar oxå finnas delade meningar innom wicca,tex så anser vissa innom viccarörelsen att man måste bli initierad för att kalla sej wicca. Andra anser att man kan initiera sej själv eller att det räcker med att man håller på den tron. 

För att vara häxa kan man bekänna sej till vilken religion man vill,eller ingen religion alls. Ordet häxa förknippar jag med vis kvinna ,brukar offta ha kunskap om örter,naturens krafter,magi,mm,många häxor brukar kunna ha sk.övernaturliga förmågor.

~ mayolica ~

evrekaw
0

Titta i tidigare inlägg, vill minnas att denna diskussion varit uppe tidigare!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Misa
0

Tjo fast alla har olika uppfatningar. Ingen kan riktigt förklara van som skiljer mellan dom. Alla säger olika.

marinelady
0

Det är för att det finns inte riktigt någon sanning… det ena kan vara en hobby för en person men en religion för en annan… och OBS det är inte fel ! Det är ju egentligen bara uppbyggt på åsikter om vad som är vad, så vad säger att en åsikt är mer " rätt" än en annan.

Men sen kan du väll få generella svar men dom behöver inte stämma för alla..