Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2062 ggr
Tistel-
0

Snart GALEN!

Förlåt förlåt förlåt!!!

Det här inlägget har inget med häxor att göra…. Sorry!

Men jag håller på att bli knäpp!

Nu har jag gått arbetslös o sysslolös i 5 månader! Min hjärna är som gelé. Känns som jag droppat 50 IQ poäng!

Vad gör ni om ni är/varit arbetslösa? Ge mej något tips (massor med tips)! innan jag tappar förståndet helt o hållet! =)

Kram på ER!

Blodeuwedd
0

Känner igen det där.. Pest!

Kraaam till dej från likasinnad

Tistel-
0

Visst är det HEMSKT!

vad gör man än o sitta o stirra sej försärvad in i datorskärmen…….. hmf!

Astraea
0

Hur går det med ditt målande Tistel?

BabyDragon
0

Jag var sjukskriven under två års tid. De va okså hemskt men hade inget val. Jag skrev mycket dikter och på min bok. Det var min räddning. Och så har jag ju hundarna attt ta hand om :)

Coturnix
0

>Det värsta med att vara utan fast lönearbete är att jag känner mig så lönelös vissa perioder<

Har haft sådana hopplösa perioder där man varit tvungen att, medverka?! i arbetslöshetsprojekt. DET var hemskt,hemskt hemskt.
Då läste jag väldigt mycket. Förhandlade till mig tiden att få sitta på biblioteket.

Fast arbete innebär fasta rutiner och effektivitet, kanske är det det som gör att man inte vet vad man ska ta itu med tillslut.

Att vara uppsatt på inringning är ju också speciellt. Man sitter ju liksom på "jour" jämt.

Skogen, vandringarna hjälper gott i sådana här situationer.

Det sämsta är att man lägger på sig själv en känsla av att inte duga, att inte finnas i något sammanhang. Vi ÄR våra jobb, eller vår utbildning.

spindelfot
0

YRKES-livet

PRIVAT - livet

FAMILJE - livet

många liv, för en människa, får man.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
0

Då jag varit arbetslös har jag varit fattig men lycklig! Jag har kunnat gått i skogen, skrivit, tecknat, målart, sjungit, spelat musik, sovit och drömt precis som jag velat utan ilskna måsten, krav och arbetsdröneri för ngn firma som bara bryr sig om siffor och inte pengar.

Jag hatar att slavarbeta, men älskar att arbeta med det som betyder ngt.

Tistel-
0

#3 Ja pennorna o penslarna var det länge sen jag rörde. Det som mycket annat som jag inte har inspiration för tyvärr. Har testat det mesta för at hitta inspirationene, men har gett upp… hoppas istället på att den kommer när den kommer =)

#4 En katt skulle sitta fin fint just nu=) hihi

#5 Ja precis, man duger inte. Vet precis vad du menar. O det är så dumt, vare sej man har ett jobb eller inte så är man ju inte en annan person än man var när man hade jobb… Man blir bara slagen i ansiktet av att rutinen är som bortblåst. En rutin som man jämt o ständigt har haft. Man tycker ju att man ska kunna anpassa sej, men det är lättare sagt än gjort…

#7 Trumman din syn på saken är helt underbar, önskar man kunde apa efter =)

Sovgott
0

Läs massa böcker, börja träna, passa på att göra sådant du inte hinner med annars typ rensa vindsförrådet (om du har något sådant) och frosta av frysen, städa bakom spisen, träffa vänner som också är arbetslösa eller mammalediga eller bara lediga (om du har sådana vänner), baka bröd, måla tavlor, plantera frön och pyssla om dina gröna växter (om du har sådana), hjälp människor i din närhet - du kanske har någon gammal granntant som behöver hjälp med att byta gardiner eller vädra mattor? Har du kanske någon hobby som du kan ägna dig åt?

Tistel-
0

Jo har massor med hobbys men extremt lite inspiration och nästan ingen kreativitet! måste hitta min musa igen=)

Men visst håller jag med om att det finns fler saker att göra än att sitta framför msn på dagarna…. O jag förstår inte varför jag inte har lust att GÖRA alla dessa saker. Träna har jag börjat med, o kompisar bor långt borta, så det blir inte så ofta…

Jag behöver en rejäl spark i arslet! =)

Astraea
0

#7 Jag förstår precis vad du menar!

Ibland tror jag man måste igenom tristessen och allt det där för att finna inspirationen och lusten. Ibland tror jag inspiration och lust handlar om att bara göra, ta sig bortom måstena och bara arbeta. Jag kan relatera till mitt skrivande, skulle jag bara skriva när jag har inspiration skulle långt ifrån allt bli färdigt. Ibland kommer lusten först efter man har arbetat sig bortom motståndet. Hmm

Kanske ska du söka dig bortom det du brukar göra för att finna inspirationen. Gör något som inte är DU om du förstår vad jag menar. Gå en helt ny slinga i skogen, se program du aldrig brukar titta på. Gå till bibblan och bläddra i böcker och tidningar du annars inte skulle öppna. Om inte får du iaf nya inttryck. :)

Blodeuwedd
0

Det svåraste är att låta bli att grubbla… att inte känna sej värdelös.

Zoraye
0

Hang in there Tistel (och Blodeuwedd?)!!! Been there, experienced that.

Jag vet att det är en klyscha, men håll dig aktiv även om det känns hopplöst (vilket det absolut inte är), följ de kloka råden i tråden (!) ta promenader och bara tillåt dig att vara. Lista alla ställen där du skulle vilja jobba och kontakta dom sedan. Låt dig INTE skrämmas av lågkonjunkturen, man ska vara realistisk, visst, men inte låta det hindra en att vara aktiv och absolut inte få en att känna sig värdelös!

Innan du vet ordet av kommer du ha ett jobb.

Jennix
0

Låna böcker, speciellt språkkurser på bibblan! :D Gratis och du har all tid i världen att faktiskt plugga lite.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Endroppeihavet
0

#10 Något jag har lärt mig är att man ska anta att inspirationen INTE infinner sig och helt enkelt börja måla/skriva/ta foton/rensa på vinden eller vad man nu tänkt göra på en gång.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

varulven
0

jag har aldrig varit arbetslös faktiskt… antngen har jag pluggat eller så har jag fått jobb, även om det är vad somlga skulle kalla "skitjobb". Jag tar helt enkelt de jobb som erbjuds. Sellout? JA! Rik? ja, mer än som jag vore arbetslös :)

isnornin
0

#0 har du varit inne på trådslöjd iFokus och tittat? Kanske du hittar något där som får tiden att gå…???

MVH Isnornin

Tistel-
0

Ni peppar otroligt bra! Flört

Mycket av det ni skriver är ju så sant!!

Tack!!!

Aerborn
0

Skriv en lista med allt du KAN! Jag menar allt, inte bara jobbrelaterat.

Outrageous
0

Precis blivit arbetslös nu. Är jätteglad för det, för nu har jag börjat pyssla med allt möjligt. :) Måla, skapa, skulptera osv. Skaffade tråd och gjorde en sån där lykta som Iram tipsade om häromdagen. Kan tänka mig att jag kanske blir rastlös om några månader dock.

BabyDragon
0

#20 hoppas att det håller i sig :) jag har precis gått en termin i skola så min bok ligger lixom lite på is. Saknar den nå grym mycket ibland när inspirationen pockar på, men då ligger ju företags ekonomin eller programmeringen å bara väntar på min uppmärksamhet :)

Ha det bra alla där ute :)

Viper
0

Engagera dig i någon förening eller volontärarbete t ex en Kvinnojour, Röda korset, Hyresgästföreningen, den lokala fotoklubben, eller vad som nu passar dig. Det är bra att känna att man gör något stimulerande och meningsfullt även om man inte jobbar. Dessutom får du möjlighet att träffa fler människor, att vara arbetslös kan vara väldigt ensamt.

Nikolaus
0

#22 du tog min tanke…*L*

Här har vi en volontär verksamhet inom kulturen och det är en brokig skara människor från alla olika yrkesområden.

Det är allt från gamla smeder till företagsledare och alla delar samma intresse att träffas och umgås samt göra en insats då vi har en mängd aktiviteter för barn mm.

Vad jag tänker mest på är det kontaktnät som dessa volontärer företräder som kan ge arbetsmöjligheter.

Lycka till!

Outrageous
0

#21 Bra att du kan fokusera på arbetet då :) Jag var så skoltrött på slutet att jag misslyckades med flera delkurser. Men det löser sig.