Häxa eller wiccan?
Jag satt precis och läste några definitioer av begreppen "häxa" och "wiccan" (som jag själv inte höll med om…), och började då fundera på varför man väljer att kalla sig det ena eller det andra (eller båda) - vad man lägger in i begreppen. Själv tycker jag att begreppet wiccan är relativt öppet för att lägga in det mesta man brukar lägga in i begreppet häxa också.
Så min fråga, som har en lite poll-artad karaktär, till er är:
Vad är det som gör att man väljer att kalla sig häxa, och inte wiccan? (Vad är det begreppet häxa har som begreppet wiccan inte har? Eller: vad är det begreppet wiccan har som man inte vill ta till sig som häxa?)
Om vi lyckas undvika hela "Varför ska man kalla sig någonting överhuvudtaget" grejen i den här tråden skulle jag bli mäkta överaskad.
Alltså, den största skillnaden är ju den religiösa aspekten av wicca som många häxor/de flesta häxor/hedningar/ockultpraktiker m.m. (Det finns nog ingen statistik på det) inte håller med om.
Alltså hela dualitetsaspekten, en gud och en gudinna. Häxor behöver inte tro. Eller så tror de på något annat.
Sen tycker jag själv att wiccamagi har utvecklats till sin egen form av magi. Den har sina speciella regler med cirkeln, elementen, speciella verktyg, guden och gudinnan. (Självklart ser det olika ut i olika wiccatraditioner..) Men jag tar mig friheten att bara dra alla över en j*vla stor kam.
Om jag, för att inte dra hela häxdebatten igen, fokuserar på wicca-biten, så finns det en "intern" debatt där kring vem som kan kalla sig wiccan, dvs måste man vara initierad i ett coven eller inte? Ska man se historiskt på det, är initieringen faktiskt ett krav för att kunna kalla sig wiccan. Sedan är det ju långt ifrån alla wiccaner som faktiskt utövar någon form av magi.
Så min synpunkt är inte att man endera kan kalla sig wiccan eller häxa, enligt min åsikt är inte någon av de beteckningarna öppna för vem som helst att anamma hur som helst.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag kallar mig både wicca och häxa.
Jag hade för många år sedan en argumentation över mail om just det här med att få kalla sig wicca med en översteprästinna.
Hon hävdade då att jag var tvungen att vara just initierad ett covern för att få kalla mig wicca, att jag fick kalla mig häxa om jag skulle arbeta solitärt.
Frågade då om det är ens covern som gör en wicca och inte personens tro, och drog jämförelsen med att man inte då får kalla sig kristen om man inte är aktiv i en församling.
Hon svarade inte efter det, men såg att hon på sin hemsida hade ändrat inställning efter mitt sista mail.
#3 Det är en mer korrekt metafor att fråga sig om man kan kalla sig kristen utan att vara döpt. Det finns ju (initierade) wiccaner som senare valt att inte arbeta i ett coven utan istället solitärt.
(F.ö. är den korrekta benämningen wiccan, wicca är religionen i sig).
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Kan man inte ha samma diskussion om ordet wicca som med ordet häxa? :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet skrev: Alltså hela dualitetsaspekten, en gud och en gudinna.
Men dianisk wicca då?
Och bara för att förtydliga min fråga till alla: jag är egentligen inte ute efter några generella "regler" för vem som får kalla sig vad - det finns det nog redan nog med trådar om, utan bakgrunden till ert personliga val (eller vad man vill kalla det, om man som Ganna inte tycker att det är frågan om ett val) att kalla er det ni gör. Varför ni personligen valt bort det ena eller andra (om ni nu gjort det).
#6 Men motsäger sig dianiska wiccaner en gud eller har de bara valt att enbart dyrka gudinnan?
(Läste upp mig på oseriösa internetsidor och de verkas säga emot varandra allesamman…)
För det finns ju också en inre diskussion inom wicca om dianisk wicca är wicca eller inte. För vad är i så fall "grunderna" inom wicca?
#5 Om det var en fråga till mig angående min lilla fotnot, så kan du pm-a mig om vi ska ha en vederkvickande diskussion om svenska böjningsformer av låneord med skilda språkrötter. ;)
#6/#7 Dianiker är inte wiccaner enligt den historiska synvinkel jag anfäktar. Inom den grupp som kallar sig Dianiker finns det dessutom olika klickar där man endera bara dyrkar gudinnan eller så ser man guden som en mindre betydande partner till gudinnan.
#8 Min tanke var mer att ordet wicca är ett gammalt ord och som en gång i tiden betydde något annat än det gör idag.

Hmm… Den här tråden börjar visst ändå utvecklas till en diskussion om abstrakta definitioner. Det är förvisso intressant, men jag skulle som sagt gärna vilja ta del av ett mer personligt perspektiv på saken.
Varför kallar just DU det du kallar dig?
#9 Ah, det var den vinkeln du hade. :)
#10 För att jag är en del av en häxkonsttradition
- men hur gärna du vill undvika semantiska diskussioner är det nog tämligen omöjligt - eller så blir skälen som ges här oförankrade/missvisande då olika svar kommer att grunda sig på olika definitioner.
#10 Om man inte kan diskutera begreppen wicca och häxa här i tråden så är det samtidigt svårt att ge ett bra och personligt svar på din fråga.
Kan man inte ge sin personliga syn utan att gå in i en debatt med andra? Det trodde jag.
Jag kallar mig ingetdera. Jag nyttjar kraften, firar högtider osv men behöver ingen etikett för att göra det. Ett tag var det "häftigt" att kalla sig häxa men nej, jag har växt ifrån etiketterandet.
#9 Fast om det var så ordet användes får jag väl komma med invändningen till inlägg #3 att den feminina formen är wicce/wice. ;)
#13 Inte såvida man inte samtidigt förklarar vad man lägger för betydelse i orden, det är ju helt klart att definitionerna för både "häxa" och "wiccan" skiljer sig mellan olika medlemmar.
#14 Om jag skriver och förklarar behöver ju inte någon annan tala om att det jag tycker/tror är fel eller definiera min tanke/tro. Det är ju just det JAG tycker/tror och det som var poängen med tråden. Det var ju inte att peta sönder andras inlägg utan förklara SIN EGEN inställning som var poängen. Varför inte respektera andras önskningar då och då?
#15 Jag säger det igen (och du håller faktiskt med, så jag tror vi "pratar" brevid varandra): diskussionen blir svår/meningslös om man inte förklarar vad man lägger in i begreppet/en. Vilket var vad jag gjorde i #2.
I ditt inlägg #13 blir det t.ex. oklart vad du menar med "kraften" och vilka högtider det är du avser.

Jag har valt att kalla mig häxa därför att jag ägnar mig åt häxkonst då jag fått utbildning och träning inom häxkonst, shamanism, inkatraditionen och alla dessa inriktningar har väldigt mycket gemensamt. För mig är frihet, fritt tänkande, frihet från dogmer viktigt samt att alla i en grupp är likvärdiga och viktiga oavsett bakgrund och utbildning. För mig är häxkonsten en naturbaserad konst där jag samverkar med naturens krafter och väsen samt Moder Jord. En viktig del är också samverkan med andra människor för deras högsta och bästa samt att vi utgår från ett helhetsperspektiv - hur vi agerar i den universiella livsväven.
Det finns så många olika wicca-traditioner/organisationer så det blir ett enda stort virrvarr med olika personers egna värdringar involverade, som var för sig skapar olika strukturer och regler.
Åså gillar jag ordet häxkonst.
Fast 2009 är det fortfarande inte så "rumsrent" att kalla sig häxa och kan skrämma mer än vara tilltalande. Vad tycker ni?

#16 självklart kan det vara bra att även gå in på semantik. Men inte bara - jag var framförallt ute efter den personliga upplevelsen. Och precis som #15 skrev var jag liksom inte ute efter en diskussion om vad som är "rätt" definition, utan snarare ge rum åt alla möjliga tolkningar.
# 17 skriver: Det finns så många olika wicca-traditioner/organisationer så det blir ett enda stort virrvarr med olika personers egna värdringar involverade, som var för sig skapar olika strukturer och regler.
Menar du att det inte är så med begreppet häxa?
Det är ju det här från ditt ursprungliga inlägg som gör att det delvis blir en fråga om semantik:
"…fundera på varför man väljer att kalla sig det ena eller det andra (eller båda) - vad man lägger in i begreppen."
Läser man sedan mitt inlägg #2 ordentligt så säger jag att det är min synpunkt.

Jag kallar mig häxa därför att min kult och min trolldomsutövning stämmer överens med det s.k. häxbegreppet.
Jag kallar mig inte wiccan därför att min kult och min trolldomsutövning inte stämmer överens med traditionella wiccaners beskrivning av den wiccanska ritualen och magin.
Som jag tolkar nlägget handlar det inte om begrepp utan om vad man själv tror och varför man kallar sig det ena eller andra. Semantik hör inte dit eftersom det är en fråga on personliga upplevelser. Ingen avhandling som ska vara vetenskapligt korrekt. Ingen har rätt ingen har fel. Nu börjar vi om eller vad säger ni? :)
Jag är ingetdera eftersom jag inte vet hur man gör :P men som jag ser det är en häxa någon som sammarbetar med naturen och moder jord. Någon som kan ha en gudinna men det är inte nödvändigt. Man kan ju t.ex. hämta kraften från moder jord och sitt egna innre.
En wicca är någon som har en religion och som jag er har en gud/gudinna eller fler. Den uppfattning jag fått är att de enbart praktiserar s.k. vit magi (fast tror personligen inte att det finns några sånna indelningar) men för mig står de för helande och lite mer inriktat på människor och deras krafter än vad en häxa är.
MVH//Carro

#18 Det det finns ingen kristallklar skiljelinje mellan wicca och häxa. Det här är en känsla jag har att jag upplever häxtraditionen som mer flexibel och utvecklande, och att den ligger närmare Gaia/naturreligionerna. Egentligen är inte vad jag kallar mig så viktigt utan intention, inriktning och värderingar ska spegla mitt arbete. Men häxkonst tycker jag är ett vackert ord.

Tror ni jag kan kalla mig Häxa?
Jag har en korp,jag har krokiga fingrar(för mycket slagruteutövande)jag klipper aldrig mitt hår(inte ens topparna)har massor av djur som går fritt,lever fritt.Givetvis utövar jag magi men kanske inte riktigt som det står i böckerna utan på sätt som man inte kan finna på internet.
Huvudsaken är ju att det fungerar eller hur?

#21 Instämmer med din definition/tolkning av Wicca. Insåg också att denna, min bild av vad Wicca är stämde bra när jag läste Paulo Choelos "Brida". En underbar bok om du inte redan läst den.
Underbart att för första gången komma in på denna sajt och se att här diskuteras, är högt i tak - det är så det ska va! Kommer att titta in hit fler gånger.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#25 Mycket bra läsning 

#25 Jo, visst - men jag vill ju ha era egna, personliga, tolkningar av begreppet! I den texten står det ju exempelvis att "wiccaner kallar sig också häxor" - men det gör ju långt i från alla… Hur tänker du?
#27 ja egenterligen så tänker inte alls jag bara är HÄXA, en fritänkande kvinna (skulle kunna vara man oxå)…
jag är mig själv, bejakar det som i dagligt tal kallas övernaturligt, jag tror att växter kan bota, läke och hela, jag är övertygad om att naturen är både befolkad och besjälad, jag vet att det finns andra världar som går att komunicera med, jag känner och bejakar alla skiftningar i naturen, i kosmos, i mig själv, i livet…jag slår på min trumma och sjunger mina runsånger, ärar och älskar Gudinnan, lägger mina kort, skapar ceremonier och riter både till vardags och fest, mitt hem speglar den jag är å hur jag lever… men Wiccan, nej det är alldeles för inrutat, en religion bland många andra även om den wiccanska religionen innhåller mycket som jag använder mig utav och bejakar som är det lika mycket jag inte kan ta till mig.
Wicca har visserligen många olika trad. och inriktningar och något skulle kanske passa mig men är så nöjd ändå med att vara HÄXA eller TROLLKONA,
Må gott därute…LADY O

Ja jag tror att jag då kan kalla mig skogshäxa.Jag verkar och bor i skogen.Jag åkallar alla skogens väsen.Jag använder alla skogens växter och utväxter i min magi.Skulle helt enkelt aldrig behöva lämna skogen då jag lever av allt som skogen ger.
#27 Wiccaner som inte ser sig som häxor låter lite konstigt tycker jag.

30# Det må låta hur konstigt som helst men faktum kvarstå att det finns wiccaner som inte kallar sig häxor. Och det var ju lite hela tanken med den här tråden - att folk kunde förklara hur de själva har tänkt när det tagit ställning till begreppen. På så sätt kan man kanske vidga sina vyer lite, få insikt i andra sätt att närma sig bereppen än de man själv valt.
Jag ser dock inte riktigt poängen med att fördöma andras sätt att definiera begreppen och benämna sig själv.

#30 Låter helt fel i mina öron med.
#31 Har jag förstått det rätt att mina tankar runt det här är ovälkomna i den här tråden? Och varför isåfall? Är det bara vissa du vill ha svar ifrån??
Wicca är ett äldre ord för witch. När Gardner beskrev den tradition han var invigd i så talade han om en "witch"tradition och witchcraft och inget annat.

#33 Ta det lungt. Jag riktar mig inte till dig personligen. Jag vet inte ens vem du är. Det verkar bara som att min inledande fråga missförstods. Många (inkl. du - ex när du går in på ordet wiccas etymologi) besvarar frågan på en semantisk/teoretisk nivå. Som jag skrivit ett antal gånger nu är det inget principiellt fel i det, men det var inte det jag var ute efter. Det kan man läsa om i böcker. Jag var nyfiken på vad människorna på det här forumet hade för personliga tankar om sitt eget val att kalla sig det de kallar sig.
#32 Jag kan bara upprepa det jag skrev tidigare - att jag tycker det är tråkigt och helt onödigt att fördöma andras sätt att definiera sin tro/tradition/whatever.
Nu lägger jag ner den här diskussionen, för det verkar som om de flesta bara är intresserade av att diskutera vad som är rätt och fel när det gäller definitionerna, och det är jag helt ointresserad av.
#34 Men du missar ju helt det intressanta!?
Jag förstår inte att så många här omhuldar det nivellerande, icke-ifrågasättande tankesättet? Det är improduktivt, olika idéer och tolkningar måste tålas att stötas och blötas, annars blir det bara ett rosa-mähä där allt bra bara vi inte ifrågasätter varandras åsikter eller ber om klargörande.
Jag tolkade den här frågan från början som om man kallar sig häxa eller wiccan och isf varför. I detta "varför" tycker jag det är mer än rimligt att man gott och inte alltför luddigt ska kunna redogöra för vad man lägger i det begrepp man valt, vad man lägger i det begrepp man inte vill kalla sig som skiljer sig från det första. Eller för den delen, om man väljer att kalla sig båda eller inget, bör man lika klart kunna redogöra för det.
Mångas svar tycker jag är så luddiga att de lika gärna skulle kunna passa in på sjuksköterskor, fältbiologer, amatörantropologer och djurägare - och även om både häxor och wiccaner kan vara något eller allt av det uppräknade, är det inte det som gör dem till häxor eller wiccaner.
Iom den "låt gå"-anda som råder inom nyhedniska/nyhäx-kretsar känner iaf jag och säkert även andra som har en klart definierad tro/praktik, att de här diskussionerna blir i stort sett meningslösa och ytliga och mest mynnar ut i ett "vad vi har det mysigt här"-konsensus.

# 24 Brida är en skönlitterär bok så jag vet inte direkt om man kan sluta sig till så mycket om wicca genom att läsa den…
Men som fiktion gillar jag den! 
#35 "Att de här diskussionerna blir i stort sett meningslösa och ytliga och mest mynnar ut i ett "vad vi har det mysigt här"-konsensus."
Ser ingentig fel i det. Jag tycker okså att det är Intressant att få veta personliga synsätt på häxa och wicca. Och om folk har en new age inspirerad syn ser jag inget fel i det heller, precis som de som gärna vill ha ett klart begrepp får ju också ha det. Vad jag tror trådskaparen menar är att en person ska kunna skriva vad de tycker utan att någon annan kommer och säger att det är fel för att personen har ett eget personlig syn och inte en vetenskapligt vinkel.
kanske skulle man skapa en tråd som diskuterade begreppen häxa och wicca och en annan där personlig tro och syn visas och båda trådarna respekterar allas syn på saken.
Som jag ser det, jag kallar mig ingenting längre. Däremot är jag intresserad av detta forum, av de kunskaper som jag kan lära mig, av magi, ört-mediciner, trolldom eller vad man nu ska kalla det. Jag vet ju inte ens vad som är vad, men jag hoppas att jag lär mig lite mer allteftersom jag är här. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag måste vara trög för jag förstår fortfarande inte vad det är du vill ha vår syn på?
Jag kallar mig mer häxa än wiccan nu för tiden. Jag ber inte eller har sabbater som wiccaner har. Har ofta tänkt att jag ska börja, men det är inte min grej. Jag gör på mitt sätt istället och det passar mig utmärkt. Tycker att det är upp till var och en.

Även om jag inte gjort det innan så har jag helt plötsligt fått sådan lust att kalla mig häxa nu.Det tycks ju vara behäftat med vissa svårigheter att kunna benämna sig häxa i detta forum har jag läst i tidigare trådar om ämnet.
Man skall tydligen uppfylla vissa kriterier för att anammas.Det finns en syn i en annan tråd där två illaluktande slitna gubbar beskrev vad som var en Häxa.Den tyckte jag var bra.
Så jag tänkte…om jag lyckas med det konststycket gubbarna beskrev så kanske jag har rätt att kalla mig häxa.