Tidpunkt viktig?
Jag undrar lite hur pass viktig tidpunkten är när man utför en ritual?
Jag bor hemma fortfarande, vilket är väldigt jobbigt då jag nästan aldrig får vara ifred. Det är rätt bra lyhört också, så jag kan inte direkt "rabbla" högt. Och kan därför inte koncentrera mig bra heller för massa ljud distraherar mig.
Brukar vara ensam hemma mellan 07-12 på vardagar… Och när mamma och pappa åker och handlar ;)
Så jag undrar om det är en bra tidpunkt att utföra ritualer på förmiddagen? För jag har fått uppfattningen om att det helst ska göras på kvällen.
Men jag känner att jag måste greppa de tillfällen jag får vara ensam. Även om det innebär olika tidpunkter på dagen…
Om jag tex ska göra en ritual 7 dagar i rad… Gör det då något om tiden jag gör den på varje dag varierar?

Jag tycker att det låter som att du skulle behöva öva dig i att inte störas av ljud. Öva genom meditation. Det är inte lätt om man stör sig på ljud, men det går att öva bort, när du märker att du kan meditera bra oavsett var du är och hur bullrigt det än är, har du kommit långt :) Men det var förstås inte alls vad du frågade efter.
Som med allt annat är det ju helt upp till en själv att avgöra hur man ska göra. Bara för att någon annan tycker att arbete av det här slaget fungerar bäst t.ex. vid tolvslaget behöver det ju inte fungera bäst för dig.
Sen finns det väl andra som följer regelböcker hellre än känslan. Jag kan bara gissa, men kanske skulle en sådan person ha åsikter om hur olika slags arbeten lämpar sig bäst vid olika tidpunkter.
Jag tror själv inte alls att det spelar någon roll när man gör vad, så länge det känns rätt, så länge man vet vad man gör och är säker på att man behöver göra det. Jag tror därmed inte att man behöver vara så punktlig, om man själv inte så önskar, heller när det gäller din sista fråga.
"Jag undrar lite hur pass viktig tidpunkten är när man utför en ritual?"
Det beror väl mer på ritualen/ceremonin och inte tvärtom.