Tarotkursen - Del 1
Det är många som är intresserade av tarot, och varför inte lära oss tillsammans? Kursen är i flera delar, då vi varje söndag tar upp en del av tarotleken och har som uppgift att resten av veckan diskutera och forska om denna del.
Kanske ska vi visa bilder på den leken som vi jobbar med hemma, och ta upp lite om symbolspråket. Alla lekar ser ju olika ut.. Men har ofta gemensamma nämnare rent bildmässigt/symboliskt.
Pararellt med detta så ska vi testa olika övningar med hela leken, att dra några kort per dag och tänka över dem, vad de kan betyda, att lägga några kort för de andra i cirkeln, etc.
Ett sätt man kan göra för att lära sig korten är att tex, göra ett kollage av kortets betydelse, eller att skriva en berättelse om kortet. Var kreativ, och finn din egen väg att kunna närma dig betydelsen, pröva olika sätt. Meditera över kortet, associera.
De första 7 korten vi ska plugga tills nästa söndag, är kort ifrån Stora Arkanan.
0.Narren - Naivitet, barnslighet, att våga kasta sig ut i det okända, lek och spel.
1.Magikern - Kreativitet, skicklighet, övertygande, att fullborda, manlig kraft.
2.Prästinnan - Häxans kort - kvinnogemenskap, drömmagi, intution, natten, inre sökande.
3. Kejsarinnan- Start av något nytt, ev. en graviditet, kontroll över det materiella. Omvårdnad, tillgångar.
4.Kejsaren- Att med kraft och ambition styra och visa var skåpet ska stå, kontrakt, ekonomi, avtal, företag, auktoritet.
5. Översteprästen - Kunskap och utbildning, att se helheten. Rättvisa.
6. De älskande- Förhållande, mellan vänner eller käresta. Förening och ett starkt band, där man ger och tar i största välmening.
Vi kan diskutera dessa kort närmre, ge våra egna tolkningar av dem, visa dem hur de ser ut i våra tarotlekar.
Här är länkar till sidor som har gratis tarotkurser:
Lycka till nu, alla vi allihop.. hoppas vi lär oss nåt av varandra :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Låter superbra, jag är tvärpå!

Fantastiskt! Häxuniversitet på nätet!!!

Jag vill också vara med, är det något särskilt jag ska göra?

Det här är ingen sluten klubb, utan det är bara att hänga med, läsa på, delta i diskussionerna :)

#4 Låter bra! Jag e på!

Som första diskussion i veckans kortuppgift så vill jag gärna diskutera översteprästen. Jag har jättesvårt för att greppa det kortet!
Kanske för att det i de flesta lekar är påven, en kristen konservativ patriark - som ska symbolisera stor visdom och helhetsbild!?
I min lek ser han litegrann ut som jultomten..
Hur ska man se översteprästen egentligen?
Tycker också det är en knepig typ.
Min bild av översteprästen är dock att han är kejsarens andliga motsvarighet- fortfarande en partiark med fötterna på jorden men med en länk till dom andra världarna. Han besitter kunskap, vishet och svar på frågor, han stöttar och upplyser som en lärare men är samtidigt väldigt konservativ och trångsynt. Översteprästen uppmanar till att man ska kämpa för att uppnå sina mål, man får inte ta några genvägar eller söka några enkla svar- vägen till målet är viktigare än slutdestinationen! Det ska göras på rätt sätt, enligt regelboken. Han är den vuxna som som i missriktad välmening uppmanar det kreativa barnet att måla innanför linjerna i målarboken. Här ges inga kreativa utsvängningar, den konventionella, beprövade vägen är den bästa för att uppnå reslutat. Översteprästen kan vara lite tjurskallig (han har ju oxen som symbol) men han menar väl innerst inne även om han är lite insnöad på sitt eget "rätt och fel". En viktig aspekt av översteprästen är också att anpassa sig efter rådande regler och kultur för att stärka sin ställning i en grupp- det kan vara en förening, arbetsplats eller i samhället som stort. Det ger reslutat för att uppnå dina mål, men till vilken kostad för din personlighet?
Han påminner mig om en lärare jag hade när jag läste till guldsmed, han gick efter guldsmedshandboken från 1934 till punkt och pricka, var väldigt perfektionistisk och motarbetade alla kreativa utsvängningar. Han och jag kom inte alls överens!

Tycker du att bilden av honom som mkt konservativ fungerar bra?
Kul att läsa en mer omfattande tolkning..
Jag tycker han påminner lite om vagnen i betydelsen.. alltså, att ha koll på sina affärer och följa en fast plan. I olika tolkningar jag läser så nämns ofta 'helhetsbilden' i världen.. Och då tänker jag - andligt stillestånd, harmoni? Kanske en viss stagnation.. Men då som betraktare, tänkare?

Håller med, min känsla av Översteprästen är att han sitter inne på massor med kunskap som han endast delar med sig när/om det behagar honom, om det går till på hans sätt.
Det är mycket ordning och reda runt honom.

Kanske kan översteprästen i vissa fall stå för just en lärare i ens liv som kan ge en mycket.. men har sin struktur som de vill att man ska följa. Eller att man är inne i en mkt strukturerad fas av sitt liv, ett väldigt diciplinerat lärande.
Eller att man kanske är sån själv, lite väl konservativ men påläst och flitig.
För jag tänker mest.. vad ska jag tolka när jag får upp det kortet egentligen, känns som jag bara möter en vägg.
Här är lite tolkningar om detta kortet
En blogg som nämner olika tolkningar
Den första, från paranormal tyckte jag var intressantast. 'Visar vägen till kunskap via yttre faktorer' - för jo, ibland är det ju så att man får gå akademiskt och metodiskt till väga.. trots att det inte är lika roligt som kreativt kaos. En mentor som visar vägen..
Intressant också, att det fanns två olika tolkningar nämda högst upp på den sidan - han kan tydligen både symbolisera fångenskap och slaveri likväl som nåd och godhet..?

Det förvånar mig inte ett dugg, tycker han känns som en fångvaktare, någon som har en under uppsikt på gott och ont.

#6 Här hittade jag ett mycket bra blogginlägg om översteprästen!
Det jag fann mest spännande var själva titeln på kortet "The Hierophant", som betyder "den som uppenbarar (eller den som lär ut) mysterierna". Det är en titel som översteprästerna i de gamla grekiska mysterierna hade. Mycket intressant! :)

Visar tre kort ur min lek, däribland den mystiska översteprästen..

#12 ett mycket intressant blogginlägg som tar upp vårt dilemma..
Jag kom nyss på att en god idé skulle vara att författa sig en egen tarottolkningsbok, skriva en eller flera sidor om varje kort, det är många intressanta aspekter som dyker upp här. Genom anteckningar så lär man sig bättre.. Så kan man fylla på lite allteftersom, utefter att man kanske lär sig lite om symboler och element.. Men ni kanske redan har börjat på era böcker iof ;)
Lägger ut lite fler bra länkar som man kan titta på när man behöver inspriation för att tolka kort:
#14- så har jag gjort- har köpt en anteckningsbok med varannan blank och varannan randig sida. Varje kort i stora arkanan har varsit uppslag, jag tecknar en skiss på min egen tolkning av kortet på ena sidan och sammanfattar min tolkning på andra. På så vis får jag en jättebra tarotbok att använda mig av när jag gått igenom hela leken. Rekomenderas!!

#16 ja just det, det har du skrivit tidigare.. jag orkar nog inte köpa någon ny anteckningsbok, har så många här hemma, det är en såndär grej som jag köper massor av utan att veta varför.. :z
ska ta den fina som är svart och skriva i.. kanske skriva ut olika versioner av tarotkortet på internet, som ett kollage som du gjorde fast med olika tarotkort, så kan man jämföra och leta gemensamma nämnare..
Jättebra idé! JKag brukar själv använda google bildsök och söka på kortet jag forskar om, och sedan jämföra flera olika innan jag sätter mig ner och tolkar. När jag ritar om kortet är det ju ett sätt för mig att samanfatta dom delar som tilltalade mig mest hos alla kort jag tittat på, oche v. lägga dit egna symboler- men det kan man ju göra lika bra med ett collage.
Tänkte scanna in en sida av min antecningsbok och visa upp här vid tillfälle så ni kan se hur jag jobbar om någon skulle inspireras av det. Fast den är VÄLDIGT skissartad, den är ju helt och hållet för mitt eget bruk så jag vet inte om den är till så mycket nytta och glädje för andra- utom just som inspiration för att skapa något eget liknande då.
Bra med en pärm så man kan fylla på med papper eftersom. Kan bli mycket att anteckna när man studerar tarot :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#18 Alla ideer, vinklingar, erfarenheter tar jag tacksamt emot så jag vill gärna att du visar från din bok, bara intressant :)
o det var en mkt bra ide från er spindeln o casiop!
"Suger åt mig som en svamp" :)

har också letat efter pärmar i a5 format, helt förgäves.. vi har tillockmed en specialbutik för pärmar,kort, kuvert här i stan men hittade ingen där heller..
Det är kanske klumpigt med en stor pärm, men samtidigt så får man mer plats och kan klistra in bilder också.
Jag vill ju gärna sitta bekvämt, gärna i sängen eller så när jag läser mina tarotkort och då skulle en stor pärm vara för knölig, men alla jobbar ju olika.
Det bästa vore egentligen om man hade någon gammal filofax man kunde använda, dom är så hiskeligt dyra att köpa nya.
Såg iof något på "ordning och reda" som skulle funka häromdan : filing book Platsfickor ingick men man kunde köpa till vanliga papperssidor att sätta in.
Men nu blev det visst lite OT. Jag ska se om jag kan scanna min bok när jag kommer hem ikväll.

Jag tolkar Överesteprästen som att den jag lägger för är mottaglig och öppen för att ta emot lärdomar och Andlig kunskap.
Jag ser Prästen som en trygg övervakare åt den man lägger för. En hjälp på den Andliga resan eller livserfarenheter, vilket man vill.
För mig betyder det att den jag tolkar åt är inne i en positiv utveckling.
Hjääälp va ni ren har skrivit här. Jag är helt nybörjare på området. Har försökt bekanta mig med korten, kan vara jag som inte är så mottaglig för dem just nu… Har lite lite tid att lära mig mig (sätta mig in nåt på allvar just nu). =0(
Är dock skitintresserad av att följa med er och era diskussioner. Och försöker att följa med så gott det går.
Lycka till allihopa och va duktiga ni är ni som håller i trådarna! 

Jag ser översteprästen som en väg till inre egen visdom..Han sitter bara där..och jag frågar..ditten o datten..ska jag gå den vägen?eller ska jag gå den här vägen?Då svarar översteprästen..gå vilken väg du vill!!Att man frågar är själva svaret..att lyssna innåt..hitta rätt väg..kanske hittar man faktiskt en "vis" man som genom att bolla tillbaka frågan får en att förstå att man redan har svaret på frågan i sig själv..att söka kunskapen innuti..meditera,lyssna på synkronisering och budskap som verkar tala just till mig..
Han har i vissa lekar två män framför sig..två nycklar en i guld och en i silver..vilken av dem ska man ta för att dyrka upp låset frågar jag ..och svaret…"känn in säger han"ingen väg är fel väg..slutmålet är det samma…vägen bara olika lång..
Titta på Oxens stärntecken..vad står han för??Hur lär han sig?
Genom fysisk upplevelse eftersom han är jord…genom myntet..kroppen,tryggheten,basen..den får till sig mera,man förstår mera,man lägger mynten på hög.."så ovan,så nedan"Ju mera kunskap i den fysiska världen,dessto mera förståelse..dessto mera upplysning…utveckling både inåt och uppåt!
Det är min tolkning av honom..
Ewa-Marie, det var en väldigt bra och intressant tolkning! :-)
Lovade visa min skissbok, så här ser kejsarinnans sida ut. Det kanske syns att jag utgått från Raider-Waites lek, men lagt till lite eget- hon är naken för att visa sårbarheten men också samhörigheten med naturen- hon är helt konfortabel med sin nakenhet. Hon är gravid eftersom hon symboliserar moderskap, men är samtidigt ung och flickaktig. Hon är klädd i solen och har månen vid sina fötter. Tre äpplen symboliserar fruktbarhet, visdom och talet tre etc…
OBS! grov skiss! :-)

Åååååh vilken supersuperfin skiss! Grymt inspirerande!
De älskande känns, utöver kärleksaspekten, som dualiteten i helheten, alltså Yin/Yang och andra motsatser. Men att de, summan, tillsammans är större och starkare än sina delar.

Kärleksparet har för mig dykt upp i läggningar där de symboliserat ett starkt och enat band. Att vara i förbund, och dela på gott. Givande och tagande, bra flöde!
Jättefint målat cassiopeia!

#28 så fint du gjort med egen bild o text.
Kärlekens kort symboliserar det stora alkemiska bröllopet, människans föds genom motsatsernas förening, den hela kvinnan och den hela mannen. Kortet kan tolkas som att skapa en syntes av motsatser, tanke/känsla, intuition/förnuft, och skapa balans vid beslut. Beslut där det finns en samverkan mellan hjärta och sinne. Det kan också handla om samarbete, samverkan, förening av något slag, balans mellan inre/yttre krafter, mellan manligt/kvinnligt. Går det inte att förena och skapa balans måste du välja. Det är mycket fokus på den fria viljan. Kärleken är viktig, genom kärlek känner du dig hel. Kortet speglar kärlek på ett djupare plan och det kan också peka på att du får en djupare och mer medvetenhet om kärlekens natur.

*Dyker in huvudstupa framattack*
Hur missade jag att detta hade startat!? Ja just.. logga in heter det ja. :S
Översteprästen.. eller The Hierophant i min lek.. är en kvinna. Det är en kvinna sittandes mellan två pelare, hn har två kvinnor framför sig, de iaktagandes en skål. Ett ljust och vackert kort.
Kortet är ganska enkelt tycker jag.. Hon är en röst för det gudomliga, det andliga. Hon är den som ger svaren via de kanaler man annars kanske inte når. Vad och hur det representeras i var läggning är ju.. individuellt. Men i grunden är det nog att kika in, kika ut. Se en helhet.. en världsomfattning. En universiell skådning.
Att släpppa den egna individen och se till alltet.
Ibaldn har hon framkommit som att söka just en sådan representant i det verkliga livet, eller att söka sin egna inneboende överstepräst.
Frågan är av jordlig karaktär - svaret är allt som oftast gudomlig/andligt, spirituellt.
Så ramlade vi in på kärleksparet.. The lovers. ;) Återigen tycker jag att det är ett väldigt vackert kort. En av vart kön, på knä. De håller om varandra och tittar varandra djupt in i ögonen. De rä omgivna utav ett ljust sken so kantas av växtlighet. Hennes sida växer det frukt i träden, hans stjäntecken. Ormen, den klassiske Adam and Eve snake.. finns där under äpplena. Märkliga är att ormen ler.. ormar ler inte. Denna gör det.
Detta kort är kärlek, de tu. Det är inte tal om lämplig partner, tillfällig flört. När dessa kommer är de represetanten för kärleken.
Ibland är kärleken kortvarig. Ibland livslång. Men när dessa berörs är det kärleken ur den sanna kärleken. Den som är kärlek. Det är vanligt och tro att man har en sann kärlek, en sann och perfekt partner. Men.. det är inte riktigt så. Det berättar dessa när man har träffat dom ett par gånger.
Kärlek är en kraft, en energi.. kemisk balans funnen rätt. Ibland sipprar det ur från sin plats och når ut till några för en stund. Det är oftast korta och sanna relationer, relationer fyllda av passion osv.. men de är inte livslånga. De är ändå skapade med kärleken med sig.. Även om det var för kort en stund och i liten mängd.. är det ändå av samma kraft, kärleks kraften.
Jag tycker det kan vara viktigt och komma ihåg när jag ser dessa och om en relation. Den jag lägger för kan annas bli väldigt besviken om det visar sig vara kärleken, om än för en kort sekund. För det sker faktist.
Igen.. mer om vad de säger i var läggning är ju vad jag ser efter. Ibland är det budskapet om vad som ligger de två emellan.. vad för slags känsla. Ibland är det bud om en specifik person.. ibland är man drabbad som den utomstående, den som blir lämnad för att ge plats åt den där föreningen. Ibalnd är man själv delaktig i att skapa föreningen som en av de tu. Ibalnd.. bara lite kort berättar de att kärleken ligger i luften, plan och mållöst.
Lorelai- välkommen ;-)
Jättefin beskrivning av kärleksparet, nu blev jag inspirerad!
Fast översteprästen i din lek får mig att undra hur din översteprästinna ser ut? Stod det inte hierophant på kortet skulle jag tror direkt att det var översteprästinnan kortet visade, hon har ju många symboler som liknar åtminståne dom i raider-Wates översteprästinna. Vad heter din lek? Vackra bilder!

Jo dom är väldigt lika varandra och aggerar även ganska likt i leken med. SKillnaden som jag har noterat är nog att Översteprästinnan oftare representerar en jordlig perosn som har en en sådan funktion. Medan The hierophant är lite hennes boss, steget högre. Där ens individ är mer aktuellt att se på.
De har bägge de två pelarna, de är bägge sittandes på tron. Men den ena är pråligare klädd och ser inte ut rakt från korten. Det förtyligar den jordliga kopplingen tycker jag.. den andre.. hon har en mer gudomlig och avklädd symblik.. en enklare.. renare.
Leken heter Ancestral Path Tarot och är helt magnifik. jag tycker att vart kort är så enkel i sin åsik, så tydlig. Leken är uppdelad att representera förfädrarna.
Bägarna - de nordiska, keltiskt inspirerad mythologi.
Svärden - den asiatiska kulturen.
Stavarna - det egyptiska området mer. Mer miljö än kultur.
Mynten - Indianernas kultur.. så mynten är representerade som sacred circles.
Major är ganska tydligt friställd från den mindre arkanan, en ganska läcker mix mellan dom alla.
Oh.. tack tjejen. :D Jag tyckte om din bok där..

Vad intressant att hierophant är en kvinna i din lek Lorelai.. förändrar ju tankesättet omkring det kortet.
Och nu verkar vi ha ramlat in på översteprästinnan.. Ett skönt kort!
Ska man jämföra henne med översteprästen, så känns det som om översteprästinnan mer handlar om ett själv, ett sökande inuti. Ifall översteprästen visar på ett sökande efter kunskap via yttre faktorer, lärare, utbildningar, etc.. så handlar översteprästinnan om det inre sökandet. Att gå in i sig själv och tänka efter - att DRÖMMA och få visdom genom det - nattmagin, kvinnomagin, gemenskap med kvinnor.. att söka sig själv handlar kortet, vandra in i sig själv - intution och magisk kraft.
översteprästen är en andlig ledare, som leder dig utåt, medans översteprästinnan är du själv som går inåt.

Japp, håller med där, Översteprästinnan känns som det dolda, det mystiska, det som inte alltid är så konkret, till skillnad från Översteprästen som inte döljer något.

Någon som har något mer att tillägga om översteprästinnan eller ska vi röra oss vidare, mot Kejsarinnan?

Överstprästinnan är en vis människa som lyssnar inåt och lär av detta . Därav hennes stora erfarenhet och visdom också.
Till henne kan man komma när man behöver råd; hon råder en.
Hon har ett rikt liv på många plan, fast dom materiella rikedomarna rör hon sällan i, men dom ligger ändå för hennes fötter.
Den andliga rikedomen är desto viktigare för henne, drömmar och kvinnlig energi. Ibland kan hon känna sig bunden i sin roll, känna ensamhet.
Vissa kort förknippar jag med människor i min närhet eller fiktiva personer i böcker. Låter det konstigt?

Inte alls! Det är väl ganska vanligt att man associerar så? Jag kan ibland förknippa korten med filmroller.

Vilken underbar bok du har Casi! eller, det är väl inte boken utan det du skapar som är underbart ;)

Är det #42? Vanligt? Hade jag ingen susning om.. :) Lärt mig något nytt.
Själv associerar jag korten till den tolkningen. Härskaren kan i en läggning få en betydelse, representera en specifik person. Då har det kortet den representationen i de kommande läggningarna för den personen. Byter de ämne kan även just det kortet få en tillfällig betydelse, men oftast för att återgå och ta sin plats igen.. som representantenf ör den här personen.
Däremot så kan ju då Härskaren i en annan läggning för en annan person få en helt annan betydelse. Associationen står alltså helt fritt. För var gång söker jag på nytt i korten. Självfallet lär jag mig vad en del kort alltid vill. Det är inte alla kort som kommer upp på samma sätt. 3 of cups har sin fasta åsikt, som sedan får presenteras i just den läggningen över hur den får plats. Men.. förtydligat.
Minors har sin fasta betydelse.. sitt fasta meddelande och det är sällan det ändras. Majors och klädda kort får roller de spelar historien ut.
Okej.. King of sacred circles är en man som betersig på ett visst sätt och kan beskrivas på ett visst sätt. Det är oftast genom det som man hittar vem och varför just det kortet föreslås att representera den mannen irl, den som passar. I nästa läggning kommer Per-Olof att representeras med detsamma kortet igen. Så.. han är associationen. Och på förhand när jag först får upp det kortet så känne rjag ju redan till hur han, han i kortet är. Min anknytning till princess of swords ligger i henne.. hon på kortet. Det är med henne jag ha rskapat ett band, det rä hon som morfar sig och visar vem hon skall representera i den aktuella läggningen. Inte någon eller något annat.
Är det någon som begriper det här? :D

Hörrö ni.. Söndag.. imorgon. Skall vi rota oss igenom resten eller förlänga studietiden?
Och kanske ta dom i nummerordning?

Att ta dem i ordning och inte så många åt gången kan vara en smart idé i allt lärande egentligen. ;)

#44 Det är min erfarenhet när jag diskuterat korten och deras egenskaper, rätt roligt faktiskt. Det har ofta hänt att jämfört med en karaktär i en bok eller film till exempel "riktigt snål och sniken som Scrooge" eller "typiskt en Bridget Jones som snöar in sig i allt". Sedan varierar ju jämförelserna beroende på de referensramar man har.
#45 Jag tycker nog vi fortsätter med dessa en vecka till, vad säger ni andra?
Och nummerordning tror jag redan de är i, om jag inte missat något?

Jag är nog ganska trög….. skulle behöva en vecka till på dessa vi haft denna vecka…annars tror jag inte jag kan hänga med…sorry

#48..inte är du trög!!!Det tar tid att komma in i korten..jag har studerat taro sedan -88..men inte sjutton är jag fullärd inte..det kommer hela tiden nya infallsvinklar..
Kan för övrigt rekomendera boken taro enligt jung..där får man den psykoanalytiska förståelsen för korten..
#43 tack! 
Visst kan vi ta en vecka till med dom här, Jag är visserligen ganska "klar" men så tjuvstartade jag ju innan kursen började och eftersom jag behöver rätt mycket tid för att gå igenom varje jort behöver jag mer än en vecka för att ta nästa 6. Så det passar bra för mig. Dessutom känns det som man kan gotta ner sig hur mycket som helst i dom här korten om man bara får tid till det, och jag vill höra era tankar och tolkningar.
Tänkte gå igenom korten jag tagit hittills och visa mina kollage så kan vi fortsätta diskutera runt dom och så kan ni fylla på om ni vill med era reflektioner.
0- Narren
Barnet innom oss, oskuldsfull, naiv, oförstörd med rent hjärta. En vit målarduk. Sökaren i början på en process mot upplysning, utveckling. Nyfiken på det okända. Orädd, entusiastisk, lekfull men impulsiv och oberäknelig. Sårbar och utsatt eftersom h*n riskerar gå för fort fram och ignorerar varningstecken. Carpe diem-attityd.
1- Magikern
Mevetet handlande, absolut fokus utan tvekan, koncentration, kontroll, att lita på och följa sin intuition. Skapa resultat, förstå sin situation och utnyttja tillfället, göra det omöjliga möjligt. Karismatisk person, vis, handlingskraftig, kompetent och inflytelserik- en duktig kommunikatör och diplomat. Förenar de fyra elementen, de olika delarna av ens person, et medvetna och det undermedvetna, länken mellan världarna, himmel och jord. Evighet, skapa enhet, kommunikation.
2- översteprästinnan
Dold kunskap, hemlighet och att se bortom det uppenbara. kvinnlig vishet, magi, inutition. Passiv kvinnlig motsvarighet till magikern. Att ta del av hemligheter utan att avslöja dom. Innre tillfredställelse, tid för sig själv, det innre, subtila. Kontakt med det undermedvetna, lyssna på sina egna behov.
3- kejsarinnan
Moder jord, kreativitet och skapande, ömhet och moderskänslor, empati. Fruktbarhet, livskraft, naturen och det som växer. Respekt för miljön och naturen samt växtkraften i allt levande. harmoni, överflöd och hälsa. tacksamhet och känslomässig mognad. Generosistet, fysisk njutning, moderskap, graviditet.
4- kejsaren
Patriarken, den aktoritära mannen, ledare och fadersgestallt. Stabil, fysisk, praktisk och handfast, ansvarstagande och initativrik. handlingskraft, lag och ordning. beskyddare, redo för strid, vaksam, modig men döljer varje tecken på svaghet. livgivare. tanke och förnuft. Karismatisk men kan även vara grymm.
5- Översteprästen
Lärare, ger svar, lösningar, upplysningar och vägledning. tröstar, lugnar och hjälper. Har tradition, lagar, regler, ceremonier och diciplin som stöd. Följ den konventionella vägen! Grundar råd på erfarenhet och beprövade tekniker. Måla innanför linjerna! Andlig motsvarighet till kejsaren, förbunden med både jord och himmel, den fysiska och den andliga världen. Kämpa för att uppnå resultat, inga genvägar! Gör vad som förväntas av dig, din roll. Anpassa dig och håll dig till kulturen inom en grupp (t.ex organisation, företag, klubb, samhälle etc)
6- de älskande "kärlek"
Två parter som dras till varandra, attraktion, förening, ett speciellt band, gynsamt förhållande (vänskap, familj, kärleksrelation mm.) Passion- att hänge sig ( även till jobb, intresse projekt). Äkta kärlek utan materialistiska krav och begär, sammanförda av högre makter. Att följa hjärtats röst, kämpa för sammhörighet. Sex. Olikheter blir en helhet, hitta balans, gå mot ett gemensamt mål. Bli komplett. Individ, hitta sin egen väg, bestämma sig, göra ett val.

Har jobbat extremt mycket sista dagarna och inte haft energier till ngt annat.
Men jag tycker att din beskrivning av Narren är "klockren".
Har inte mycket att tillägga där.

dina bilder är jättevackert sammansatta casio och jag får mkt inspiration av dem!

Bilderna är helt fantastiska, man vill printa ut och rama in!
Narren - att våga vara lite dumdristig och naiv men ändå se upp för att inte trilla över kanten. Medveten om faror men med öppet sinne.
Tro och tillit. Lekfullhet.

Hallooo alla tarotintresserade, hoppas tarotkursen inte gått i graven?!

Mycket trevlig läsning i denna tråd mer sådat som är givande :)
Hej alla! Jag ramlade in på denna tråden inatt och den är verkligen givande!
Men det har inte hänt nåt på länge ser jag, jag hoppas den kommer igång igen! Har ju suttit som klistrad här! 
Tack för det ni hittills delat med er!
Hej! Puffar lite på denna tråd!
(Spindelfot: tänkte inte på den här tråden )
Vagnen kort 7 : det här kortet visar på en egen vilja att man vill gå sin egen väg, styra sin vagn dit man vill ha en själv och samtidgt att andra ska se vad man gör dels för att inge respekt men också för att stärka självkänslan och visa vad man kan. Man vet vad man vill , styr dit. Kan missa kunskap på vägen för arädslan att inte klara av det.
Här är en tolkning som jag lärt mig med hjälp av "tarot, steg för steg" av ylva trollsved.
Någon som har en annan tolkning av kortet??
M.V.H Keylie

#67 Det här kortet har jag sällan sett som ett särskilt personligt kort, alltså att följa sina egna vägar - det handlar snarare om att sätta upp mål och följa dem till punkt och pricka. Att göra det man måste i livet, slutföra en utbildning, genomföra ett stort projekt från början och slut, det handlar om att ta ansvar, att vara den som styr i sitt liv. Vagnen har alltid för mig handlat om att göra det man måste och ta kontroll över sitt liv, fastän det inte alltid är så trevligt - det kan vara svårt att finna orken och styrviljan, kraften att kunna organisera.
I rider waitleken tycker jag att bilden är väldigt talande - där är föraren som styr/styr upp, över svart och vitt, den som kör. Håller kontroll och struktur..

Jag tolkar vagnen på ungefär samma sätt, kortet är för mig rörelse och resor, att befinna sig i det enda beständiga - förändring - och röra sig mot målet, samt att hålla i tömmarna och styra med fast hand.
Kusken styr vagnen utan att hålla i några tömmar. Det tycker jag är det mest utmärkande med det här kortet.

Men shit, det har jag a-l-d-r-i-g lagt märke till, hehe, snacka om att vara insnöad och inte se detaljerna! Tack Bafo!
Finns det någon som har ett annat kort att visa upp?
M.V.H Keylie
#71 Jag menade det inte som en tillrättavisande kommentar till ditt inlägg ;), utan att det är viktigt för symboliken i kortet. Det kan kanske ge lite nya idéer.
Jag ser någon som har en inre kontroll över motstridande krafter.

#73 Jag tog det absolut inte så! Snarare tvärtom, blev bara glad över att upptäcka en ny - och viktig - detalj.
#70- så sant, har heller inte tänkt på det!
för mig är vagnet ett starkt posetivt kort- att dra ut på segertåg. Man är i rörelse frammåt, men man har koll på läget och känner sig trygg så även om man kommer möta strider så vet man att man kommer gå segrande ur dem. Det finns saker man inte kan styra över, när hjulen sats i rullning är det bara att följa med- men du har den innre styrkan och självförtroendet att klara utmaningarna du kommer möta, och utgången kan bara bli till din fördel.

#0: Vilket positivt initiativ!! 
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Med risk för att avvika från ämnet, tänkte jag bara dela med mig av min årsläggning om någon är intresserad. jag brukar lägga den runt nyår och den brukar faktiskt ge en rätt bra prognos för vad man har att vänta sig av det nya året.
klicka här för att ladda ner wordfil
Jag gör årsläggningen i två delar, en sammanfattning och en mer detaljerad prognos för varje månad. Det går bra att bara lägga den ena av dom om man vill, men jag brukar tycka att de kompletterar varandra bra. Blanda bara leken mellan läggningarna. Jag har skrivit siffror för vilken ordning man ska dra korten men det är inga konstigheter som ni ser. Jag brukar lägga den för min egen del, men den funkar säkert bra om man vill sia andra också.
ge mig gärna lite kritik om ni testat den :-)
(såg nu att det står "sammanfattning 2007" under ett kort, men det ska så klart bytas mot det aktuella året )
blev jätteglad när jag hittade denna tråden. köpte tarotkort för ett tag sen som jag vill försöka lära mej att använda.
~ mayolica ~
Tack tusen gånger om för länkarna spindelfot :) bra ide med tarot kursen ^^ återkommer när jag fått tag på kort.