Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1055 ggr
isnornin
0

Dagens glädjeämne 6/1 09

God morgon häxor och alla andra hedningar!

Jag satt och tänkte på vad många av er har roliga gatunamn där ni bor… många har något med med blommor eller träd i sina namn, eller något annat magiskt som sol eller något av elementen.

Om jag fick bestämma namn på min gård/gata hade den fått heta Hedningaberget som namnet på en gata där en vän bor.

Mitt glädjeämne är att de inte är så kallt i dag! Nu ska jag ut och mata fåglarna! Sen blir det att pyssla lite:)

Ha en underbar dag

Kram Isnornin

MVH Isnornin

Bjornen
0

Bara 12 grader kallt och allså bara hälften av gårdagens 24.

Det är viktigt att man behåller gamla kulturhistoriska namn och inte fabriserar nya konstgjorda namn utan någon som helst historisk anknytning. Många av städernas nya gatnamn är konstlade och gjorts på samma sätt som i Sovjet, där man vill ge någon viiktig person sitt namn. Ibland har de kanske haft bessök av personen någon gång.

Många av platsnamnen har lång historia och en del kan ha sitt ursprung flera tusen år bakåt. Många har blivit förvanskade så det inte märks vad som egentligen är ursprunget till namnet.

Bappho
0

#1 Jag älskar att åka runt med bilen och fundera på alla olika platsnamn, vad de betyder..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BiGavia
0

Go'morrn… namn e intressanta, speciellt om de har en anknytning till något, inte bara fått det för att de skulle finnas nått att skriva!

Själv bor jag där älven delar sej och i minkens rivir och vargen har sin viltstig förbi!

Bless

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

marinelady
0

Jag hittade en te påse mina sista minuter innan affären öppnar är räddad. Har dragit på mig någon elak luftrörs sak som gör att det svider som eld när jag hostar och det gör ont i bröstet samt övre delen av ryggen….vårdcentralen är ringd men de har ännu inte ringt upp… feber misstänks då de är vandrande smärtor i mina ben samt nacke och jag fryser som en hund….

Vill verkligen knarka ner min hjärna till döddagar idag så jag inte känner någonting så jag kanske kan få sova lite. Suck det är inte lätt när man blir sjuk..

BiGavia
0

Krya på dej marinel , det är då vi blir sjuka som vi uppskattar att vara friska. Sänder goda energikramar till dej!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
0

#4 krya på dig!

MVH Isnornin

Outrageous
0

Dagens glädjeämne är att jag börjar bli lite bättre. Feberfri idag tror jag.

Kul det där med gator :)
Jag bor på Alstersgatan. Inte så spännande. Men har pojkvän på Värmegatan och tidigare bodde jag på Höstvädersgatan, vilket är lite häxigt tycker jag iaf. ;)

Iram
0

Höstvädersgatan… Där skulle jag vilja bo.

Jag bor på lissvägen, som på svenska betyder "lill-vägen". Ganske sött men knappast spännande namn. Roligt iallafall att vi är de enda som har adressen på den här vägen.

Outrageous
0

#8 Tyvärr inte så mysigt område. =/ Även om namnet var fint.

vad har de andra på er väg då? Om ni är de enda?

Iram
0

Våra närmaste grannar bor på vägar som korsar vår, så de har andra adresser. :-)