Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2092 ggr
Iram
0

Vem vill gå kurs?

Jag vill så gärna lära mig mer om alternativa behandlingar, och mest lutar jag åt zonterapi. Nu har jag lyckats snoka reda på en helgkurs (till att börja med)som var ovanligt billig, och som ändå verkar vara på en seriös skola. Den kostar 1000 kr/pers. Man måste dock vara minst 4 som anmäler sig, och därför kollar jag intresset här på HiF.

Kursen äger rum i Stockholm, och datum kommer vi fram till själva. Någon som vill med i vår?

http://www.kishintai.se/zonterapikurs.htm

mvh Iram

Ganna
0

Såg du Kunskapskanalens program om zonterapi? Jag skulle inte lägga mina pengar på just zonterapi efter att ha sett det. Tyvärr verkar det inte gå i repris, men någon driftig människa här kanske kan hitta det på nätet. :)

http://www.ur.se/Vuxen/Tv/Alternativmedicin/

http://www.open2.net/alternativetherapies/reflexology.html

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Iram
0

Hej Ganna!

Jag vet att zonterapi, liksom de flesta andra alternativa metoder, är omtvistat och ifrågasatt. Jag är själv ganska skeptisk till det mesta, inklusive healing. Dock har jag fastnat lite för just zonterapi, då jag dels testat det själv (med resultat) och dels känner flera andra som har det. Dessutom känns det för mig logiskt hur nervbanorna går igenom kroppen, då jag ofta upplever att det fungerar så. Lite svårt att förklara, men då jag tex kliar mig på ett visst ställe i nacken så spritter höger ben till. Haha, det där lät helt knäppt men så funkar jag. Kanske är jag ett freak of nature, men sådana små underliga saker får mig iallafall att bli nyfiken på just zonterapi.

Glad

Ganna
0

#2 Just det där med nervbanorna var en av de saker som förklarades i programmet. Nerverna går helt enkelt inte på ett sådant sätt att tryckpunkter i foten genom nervbanorna kan påverka organ i kroppen.

Däremot gick de vidare och tittade närmare på placebo och hur beröring rent allmänt fungerar.

Jag kan verkligen rekommendera den serien, välgjord, eftertänksam och verkligen ute efter att titta förutsättningslöst på de alternativmedicinska terapier de tar upp i de olika programmen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

a-wise-woman
0

Sticker ut hakan och säger att zonterapi fungerar ( har själv provat givetvis ) och att man inte ska tro på allt som sägs i TV program och tidningar, det är ofta väldigt vinklat ( så att man faktiskt får rysningar i bland, hur lätt det är att ge folk en åsikt om något de egentligen inte vet något om )  Så Iram, gå du på kursen, du kommer att ha glädje av den. Tyvärr kan jag inte vara med då mina fingrar inte klarar den typen av behandlingar längre. Håller reumatismen i schack med eteriska oljor, men klarar inte att jobba så intensivt med händerna.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Ganna
0

#4 Fast i den här serien har de varit noggranna med att visa att det finns avhandlingar som stödjer det de redovisar och i fallet med nervbanorna så förklarade de mycket visuellt och enkelt på ett sätt så man själv lätt kan leta upp en anatomisk skiss och titta efter.

En terapiform kan mycket väl fungera för en individ, problemet är bara att ta reda på dels om det verkligen var terapin som funkade som den påstår, eller om det var placebo, eller någon annan funktion som inte tagits med i beräkningen. Utan mer omfattande, kontrollerade försök går det inte att säga att något funkar rent generellt.

maximiljana
0

Människokroppen har flera samverkande energisystem.Det som vi bäst känner till är nervsystemet.Det kan liknas vid det vanliga telefonnätet,som är uppbyggt av markbundna telefonledningar(nervbanorna i kroppen).De andra energisystemen kan liknas vid mobiltelefonnätet,det går inte att se några ledningar,men vi vet ju att signalerna går fram.

Dessa energisystem har varit kända på olika håll i världen sedan flera tusen år.Idag är det i regel bara vissa religioner,alternativmedicinen och"new age" hmmm ….som erkänner dessa ännu ej mätbara energier och energikanaler.

Det handlar således inte om nervbanor utan om Meridian-system.Energin anses flöda i speciella kanaler inuti och lite utanför kroppen.Kineserna kallar denna energi för "chi"och Japanerna kallar den "ki".

Enligt gamla indiska läror,flyter energin(som indierna kallar"prana")i banor i och utanför kroppen,inte olikt hur "chi"rör sig i meridianerna.Energibanorna kallas här Nadis.

Även urbefolkningar runt om i världen har liknande system.Så det är inte någon förlorad kurs,det är början till kunskap inom ett stort område som kommer att bli erkänt en vacker dag

Ganna
0

#6 Nu var ju det nervbanorna jag beskrev.

Men längre fram i programmet fick man även se hur det inte fanns några belägg för att zonterapi funkar bättre än t.ex. klassisk massage. Dvs, beröring har goda effekter, men tryckningar på punkter på fötterna har ingen bevisad effekt utöver det.

Sen är ju zonterapi en relativt ung företeelse, 70-80 år är vad den har på nacken.

Ijin
0

#7 Om zonterapi påminner om Akupressur så lär det funka…

Ganna
0

#8 Akupressur är ju att trycka på akupunkturpunkterna istf att sticka in nålar där, så det enda gemensamma är isf tryck.

Intressant nog var akupunktur en av de alternativa terapier där tv-serien jag nämnt ovan hittade resultat som belagts vetenskapligt. Huruvida det även fungerar med enbart tryck på samma punkter tog de inte upp.

maximiljana
0

William Fitzgerald försökte i början av seklet upptäcka om det fanns någon vetenskaplig grund för traditionell orientalisk terapi,till exempel reflexologi.Han sammanställde sina upptäckter och kom fram till ett helt nytt behandlingssystem,som han kallade zonterapi.

Dock är det gammal kunskap.I Faraos Egypten finns i läkarnas kammare i Saqqara från den tidiga sjätte dynastin,dvs omkring 2330 år f.Kr en väggmålning där man behandlar både händer och fötter.

Överallt i gamla kulturer behandlar man fötter.Där är det de osynliga energikanalerna man talar om.

Ijin
0

#9 I så fall kan det ju fungera.

SEViking
0

Zonparkering fungerar ju, då lär väl zonterapi åxå funka. he he

Skämt å sido så tycker jag att Iram ska gå kursen eftersom det lockar henne. Att det omtvistas i media så kan ni bara ju fråga er själva huruvida era andra intressen är omtvistade.

Själv ar jag så jäkla övertygad om att akupunktur var blaha blaha, tills jag fick en nål i läppen å ryggskottet försvann. (smärtan alltså)

Så, zonterapi i all ära så prakticeras det ganska flitigt på vår platta planet, och jag tycker att om man är intresserad av detta å det bara kostar en lax att få en djupare inblick i det så ska man helt enkelt gå.

Lycka till Iram å de som hakar på.

SEV Tungan ute

Ganna
0

#12 Men om man kan spara laxen till något annat för att man tittar lite närmare?

Folk får ju såklart tro på vad de vill och lägga sina pengar på vad de vill, men är det annat än hyggligt att påpeka att det kan vara en sjö de ska till och kasta slantarna i?

Iram
0

Jag tycker det är lite intressant att en metod vars effekt ej går att bevisa vetenskapligt, ändå tycks få många människor att må bättre. Något är det alltså som fungerar, kanske är det helt enkelt så att kroppens självläkningssystem blir mer effektivt. Jag tror inte heller att det finns så många metoder som funkar rent generellt, utan hellre då att de metoderna fungerar olika bra från person till person.

Jag vet inte varför jag känner mig dragen till zonterapi, förrutom skälen jag gav förrut. Jag är inte alls intresserad av akupunktur (trots att det sägs vara mycket effektivt) eller massage (som också verkar vara en mycket bra metod). De passar inte min personlighet helt enkelt.

Men att lära mig mer om zonterapi för att sedan kunna behandla vänner och bekanta på friskvårdsnivå, det skulle jag vilja kunna.

Sedan måste jag säga att SEV har en klockren poäng här:

"Att det omtvistas i media så kan ni bara ju fråga er själva huruvida era andra intressen är omtvistade."

Flört

Ganna
0

#14 Om en sak är omtvistad ger den varken mer eller mindre sanningshalt till en annan sak som också är omtvistad, det blir ett mycket märkligt logiskt språng.

Sen är det också skillnad på det som tillhör religionen/andlighetens sfär jmf med det som utger sig för att vara vetenskap. Zonterapi sägs verka utefter kroppens nervbanor, samt ta bort "kristaller" som anhopas och stör cirkulation, lymfa osv. Gör man sådana anspråk måste man naturligtvis även kunna bevisa dem, vilket tydligen inte kan göras. Zonterapi är enligt den forskning som redovisades inte mer effektiv än annan form av beröring.

Sist men inte minst kallas bevisföringen att "min vän sa" eller "det funkade för mig" o.dyl. anekdotisk och tillför inte någonting då den dels inte kan beläggas, dels inte skett under former där man kan utreda vad som ev. hade den goda effekten.

Jag tror säkert att folk kan finna bot på underliga vägar, men det är en annan sak än att förläna något ett trovärdighetens skimmer genom att använda vetenskapliga termer.

Vill folk gå på en kurs för ett lakan så får de det, vare sig de ska trycka folk på fötterna, vika servetter eller skulptera i smör. Min ursprungliga avsikt var att göra folk uppmärksamma på ytterligare en vinkel på zonterapi så att de därifrån kan nysta vidare själva, det är bättre att tänka efter före, väljer man sedan att gå kursen kan det väl inte vara helt tokigt att gå in i den med så öppna ögon som möjligt och några extra frågor till läraren?

Ijin
0

#15 Vetenskapen säger också att magi inte finns. Därmed tycker jag att det sätter lite punkt på det.

Ganna
0

#16 Vetenskapen säger att man inte kan bevisa att magi finns, dvs att det inte går att åstadkomma i kontrollerade försök med upprepat samma resultat. Det kan jag f.ö. hålla med om. Därmed anser jag att magi tillhör den religiösa/andliga sfär jag talade om förut.

F.ö. är det enl. min mening att jämföra äpplen och ananas att ta upp det i den här diskussionen.

Ijin
0

#17 Nej, frukt är frunkt. Även om det ser annorlunda ut.

Det fungerar för vissa men inte för andra. Samma sak med magi.

Du kan hålla på ock debbatera rätt länge, men det lär inte göra någon skillnad?

Ganna
0

#18 Vem vet, debatter läses ju av betydligt fler än de som deltar i dem.

Ijin
0

#19 Ja, men trådens syfte var inte att debbatera, utan att fråga vilka som vill gå på kursen…

Så vilka vill gå på kursen?

Det absolut minsta ni kan lära er är att det inte fungerar.

Allt annat är obegränsat.

Ganna
0

#20 Mitt syfte var inte heller debatt utan info. Debatten kom av sig själv, som så ofta i forum. ;)

1000:- för att lära sig att det inte funkar? Då anser jag mitt första inlägg än mer berättigat, särskilt med tanke på den debatt om kurser och kvalité som förekommer i en annan tråd.

lightseeker
0

hej, iram, hoppas att fler här anmäler sitt intresse, så att du får möjlighet till att gå kursen (förhoppningsvis hos en seriös lärare).

Jag ville gärna bidraga med ett litet tillägg, här:

-85, så hade jag opererats för likförgiftning, pga. ett dött barn i min kropp, som jag inte stötte bort.

Efter det så hade jag ingen menstruation på 6 månader, hela kroppen mådde skit.

Då fick jag ett ekonomiskt bidrag, för att kunna prova på en alternativ-behandlings-form, och valde då zon-terapi.

Detta föll så väl ut, så att jag redan efter första behandlingen gick hem och återfick mina menstruationer, i form av en rejäl utrensning.

DET är bevis nog för mig, att det som vår läkar-vård inte kunde göra för mig, det klarade en enda behandling med zon-terapi av.

Detta exempel bidrar jag gärna med, till framtida forsknings-projekt.

Jennix
0

Men även vetenskapliga kurser och utbildningar kan vara värdelösa, att läraren är dålig eller att man inte lär sig det man trodde man skulle göra, av olika skäl…

Vill man verkligen testa, då är det kanske värt 1000 kronor? Man kan aldrig veta vilken upplevelse man får av nåt eller vad man lär sig.

Det handlar om inställning, som med allt annat. Jag går på bio utan att veta om filmen är bra, det är ju inte alla som gör så…

Jag skulle gärna delta men har inte råd. Jag är intresserad av att lära mig mer om zonterapi och vill själv se om det fungerar eller inte.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lightseeker
0

#23, "jag går på bio utan att veta om filmen är bra,..",(he he he, den var för bra) ja du, det gör jag också, man kan ju inte alltid utgå från någon annans tycke och smak, utan att själv få bilda sig en egen uppfattning först.

Ijin
0

#21 Jag sa det minsta, och det betyder då inte att det är det enda man lär sig. Beror på vilken inställning man har när man kommer ditt.

Ganna
0

#25 Om något inte funkar, spelar inte inställningen någon roll. Går man på kurs för sällskapets skull finns det väl billigare alternativ?

Ijin
0

#26 Självklart. Men hon vill gå på den. Vem är du att säga att hon inte ska?

Om du vill debbatera om att det fungerar eller inte så får du skapa en ny tråd för det och inte använda denna för det.

Ganna
0

#27 Jag har aldrig sagt att hon inte får gå, jag har gett länkar till mer info kring zonterapi, info som kan få folk att fatta ett bättre, mer informerat beslut kring om det är värt att gå eller inte - samt besvarat spörsmål kring dem.

Det som förvånar mig mest i hela den här tråden är att så många verkar bli upprörda för att jag påpekar att det finns starka indikationer för att zonterapi inte fungerar. Funderade jag på att gå en kurs för 1000:- vore jag glad åt all info som skulle ge mig ett hum om kursen var värd priset eller inte.

Det blir än lustigare med alla upprörda känslor om man tittar på tråden "Pris på kurser - Tecken på kvalité?"

Bappho
0

#28 Det blir än lustigare med alla upprörda känslor om man tittar på tråden "Pris på kurser - Tecken på kvalité?"

Kanske de som var kritiska i den tråden valt att tiga i den här bara ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jennix
0

#28  Jag har inte sett det program du talar om men lämnar öppet för att zonterapi fungerar, eftersom jag hört många berättelser = anekdotiska bevis för att det fungerar.

Och det bästa sättet att se om det funkar eller inte är väl ändå att gå en kurs och sen avgöra själv, inte att se ett TV-program om det? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ganna
0

#29 Antagligen. :/

#30 Jag förstår verkligen inte den inställningen, dvs att det är bättre att gå kursen för att se om det funkar? Den kommer ju inte att visa det, eftersom det fortfarande inte är en kontrollerad miljö med mätbara betingelser.

Däremot kan säkert folk bli övertygade om att det funkar p.g.a. övertygande lärare, gruppsykologiska faktorer och god självsuggestion.

Jennix
0

#31  Tja, jag tycker väl inte att jag lär mig om nåt bättre av att se på TV än att gå en kurs, men jag respekterar att du tycker som du gör. :)

Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna inbilla sig att man blir bättre av zonterapi… Antingen blir man bättre eller så blir man det inte.

Jag är inte alltid intresserad av den vetenskapliga biten, att det ska gå att bevisa allt. När jag gått en kurs i shamanism har det varit mina upplevelser och det jag lärt mig som räknas, inte om det går att bevisa för någon annan.

Såvitt jag vet finns det inga vetenskapliga bevis för att shamanism funkar, men det har givit mig mycket och är väl en av anledningarna till att jag överhuvudtaget lever idag…

Ganna
0

#32 Igen: TV-programmet gav ytterligare informationstrådar man kan dra i. Dessutom tror jag de är mer objektiva än någon som håller en kurs i ämnet!

Självsuggestion och placeboeffekten är starka påverkansmedel.

Det som för mig är själva kärnan i min kritik här är att zonterapi sägs vara en medicinskt verksam terapi som fungerar utefter vissa vetenskapliga kriterier; då måste man även kunna bevisa det i valida tester.

Shamanism hör för mig den religiösa/andliga sfären till och gör inga vetenskapliga anspråk på att fungera, det är upp till var och en att tro på det eller inte.

lightseeker
0

men du, ganna, om det är självsuggestion och placebo, varför funkade då inte läkarnas behandling och operation på mig, när zonterapin (som jag vare sig hade erfarenhet av, eller trodde på, eftertsom jag aldrig "tror" på någonting, innan jag har sett om/hur det funkar) fungerade från första behandlingen, UTAN att jag trodde på det.
Då håller ju inte din tes, att man måste ha vetenskapliga kriterier för att veta om något funkar eller inte.

Iram
0

Själv tycker jag att just det där med placeboeffekt och självsuggestion är mycket intressant. I mina ögon ter det sig som så, att dessa fenomen är kroppens eget sätt att starta en slags självläkning, ett helande. Jag tycker att det är fantastiskt att man (ibland, det funkar ju inte alltid) kan starta en spontan läkning bara genom att TRO.

Skulle gärna gå en kurs i detta ämne också…:-P

Obs, att jag nu inte snackar om ren healing, för det är något som jag aldrig har haft något större intresse av. Ännu iallafall.

Jennix
0

#33  Objektivitet är inte garanterat för att man är kritisk. Det betyder heller inte att dom har rätt.

Jag trodde först att du skerv enbart för att påpeka att zonterapi inte fungerar och att det är värdelöst att gå en kurs, men nu säger du att din kritik är enbart för att det inte går att bevisa vetenskapligt? Jag tycker inte det är samma sak, men jag kanske har missförstått något.

Ganna
0

#34 Jo, den håller, för det jag säger är att du inte vet _vad_ som fungerade i ditt fall.Var det omvårdnaden, egenläkning etc etc?

Det enda sättet att veta det är att ha koll på alla faktorer som är inblandade och ha tillräckligt många försökspersoner så att det är den generella påverkan som mäts.

#36 Jag skiver en liten lista om vad jag påstår och sen kan vi väl ta det hela till pm om ni undrar mer, för det känns som om jag börjar upprepa mig:

1. Zonterapi gör anspråk på att fungera och använder vetenskapliga argument i anspråket.

2. Enligt vad jag sett/läst är inte de anspråken valida (sanna).

3. Därför gav jag ett tips om ett TV-program som är välgjort och intressant och som ger ytterligare trådar att nysta i.

4. En egen upplevelse av att något fungerar är inte samma sak som att det är (vetenskapligt) bevisat att det fungerar.

5. Min metod är att ta reda på så mycket jag kan om ett område om jag funderar på att gå en kurs i det (inklusive info om läraren om det är möjligt) så att jag dels kan fatta ett så väl underbyggt beslut som möjligt kring var jag ska lägga min tid och mina pengar, dels så jag kan ställa bra frågor om jag beslutar mig att gå kursen.

mayolica
0

att något inte är vetenskapligt bevisat,behöver inte betyda att det inte fungerar. det enda det talar om är att man av något skäl inte har någon vetenskaplig fakta om hur det fungerar.

vetenskap är inte samma sak som sanning,det händer hela tiden nya saker och vetenskapen brukar ändra sej.

jag tycker att zonterapi verkar väldigt intressant,vet att det finns folk som absolut inte har trott att det skulle fungera som har blivit väldigt överaskade,och sedan ändrat uppfattning.

kursavgiften låter inte heller särskilt dyr,tyvärr så skulle resa till stockholm och uppehälle kosta mer än kursavgiften för mej. det skulle passa mycket bättre att gå en kurs i göteborg för mej.

~ mayolica ~

lightseeker
0

#37, som sagt NEJ den håller inte, i mitt fall.

6 månader efter en missed abortion (som tydligen bara 1 kvinna på 1 miljon gravida kvinnor råkar ut för, enligt läkarna) så går det knappast att göra några vetenskapliga undersökningar, på oss drabbade av detta fenomen, som grupp.

Men eftersom läkarna inte hade gjort så mycket mer än att sitta och hålla mig i handen och skylla på det psykiska, när jag aldrig återhämtade mig efter operationen, eller återfick mina menstruationer. (snarare brist på omvårdnad, återigen)

Efter det att jag hade provat på zonterapi, den 1:a gången, så gick jag hem (jag hade inte tänkt mig behöva visualisera det här men men) och hade en smärre förlossning hemma.

Jag skulle också kunna tillföra att jag hade dragits med större hormon-förändringar och gått på flera behandlingar för att bli gravid, så det var en hård smäll.

När jag närmade mig slutet av mina 10 behandlingar, så bad mig zon-terapeuten att gå hem och prova för en ny graviditet, nio månader efteråt så föddes mitt äldsta barn, denna gång utan några som helst hormon-behandlingar, förutom zonterapin.

Detta har jag beskrivit många ggr. även här på iFokus.

Jag visste ingenting om zonterapi eller andra alternativ-behandlingar, innan detta drabbade mig, är född skeptisk och misstänksam, men verkligheten överträffade sagan, skulle man kunna säga.

Jag är fortfarande skeptisk, till mycket, men det man själv upplever kan man inte lika lätt längre vara misstänksam mot.

[incendium]
0

Själv fick jag min kroniska huvudvärk löst av zonterapi men jag tror ändå inte på att det fungerar på det sätt som många zonterapeuter försöker få fram.

Jag har också sett det program ganna sett och jag tycker de har många bra poänger där. Beröring och avslappning kan hjälpa en i många situationer i livet. Någon som kanske lyssnar på en eller bara tar hand om en gör även sitt till. Det kan bli den lilla grund som krävs för att kroppen ska kicka igång och göra vad den är bygd för att göra.

Jag tycker definitivt att du ska gå kursen även om jag är snål (småländsk som jag är) och tycker att det låter dyrt. även massagekurser på olika nivåer kan vara likvärdigt, men det är ju min åsikt.

Lycka till med letandet