stor variation på temperatur
Fortfarande är kylan kvar med 24 grader kallt på morgonen men det har redan stigit någon tiondel de sista timmarna. Inte roligt att kylan har hållit i sig så lång tid.
Men det är - 46 på andra ställen (Canada), men just nu verkar köldhålen ha det ganska ljumt. Några av dem har värmerekord i januari på minus 20 grader.
Kanske ännu värre med 36 grader varmt (Australien) och även det ganska måttligt.
Lagom är allra bäst.
Här har det stigit från -33 till -28.
De e märkligt alla grader under 30 känns så otrolgt kallare än den förra.
Har faktiskt upplevt -48. De var ruggit , vi eldade under oljetråget på bilen för att få igång den och däcken var fyrkantiga
Allt blir så skört vid så låga temperaturer!
Vandra i Ljus å Skönhet

Inte bara graderna avgör kyleffekten. Den gång jag frös som allra mest var i Göteborg med nollgradigt väder. Annars är det kallaste jag upplevt var 45 grader och då var det varje morgon i 10 dagar 38 grader eller kallare. Då hade jag mjölkkor och frusna vattenledningar så jag körde vatten från sjön varje dag. Det var inte roligt.

Vad kallt ni har haft det, det värsta jag har varit med om är 25 grader kallt..Det var överkomligt. I stockholm var det ju förut(3-5 år sedan) regel att det åtminstone var -15 på dagarna, men nu är det ovanligt om det går under noll.
Kan man ens andas i en så hemsk kyla, ja det kunde ni ju förstås, men sådan köld är väl livsfarlig, då borde man ju inte ens gå ut.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

-50 å kliva ur ett tält, vad säger ni om det då? mer än 70 graders skillnad mellan inne å ute. Det kändes.
Det var under militärtjänsten som jag fick uppleva att det kan bli så kallt, det var under en övning, visserligen var aktiviteterna inställda, men många förfrös både ansikte och lemmar. Så sjukplutunen fick öva dom åxå. Dårarna tvingade beväringarna att skidtolka mellan platserna.
Detta var i Vittangi, norr om polcirkeln, lite utanför Kiruna, så kylan bet inte lika hårt där kanske.
I Stockholm har jag under en nyårsnatt sent 70-tal, varit med om -32, tempmätaren på Essingeleden sa -32. Knappt någon värme fungerade i bilen, en Volvo 144 av 67 års modell. Så även i Upplands Väsby, där vi hade en hästgård, grävde jag efter vatten till stallet (som frysit), i -32 grader. 1986 var det. Ja, jag fick igång vattnet med gassvetsen.
Så nog har vi, å bör vara vana vid kyla i detta land.
Ha en bra kväll
SEV