Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 2123 ggr
Vargflickan
0

Inte fira jul?

Nu kommer jag här som en liten glädjedödare mitt i allt julstök Cool Skämt å sido, jag har märkt att några stycken här inte firar jul i likhet med mig själv. Är nyfiken på varför ni inte gör det (förlåt, jag hatar när jag får den frågan själv) och vad ni gör istället? Vilar, promenerar, umgås?

Själv vet jag inte varför jag vill fly från jorden varje år vid denna tid. Julen ger mig alltid en sådan ångest så det bränner i kropp och själ. Det är stämningen, hyckleriet om att man helt plötsligt ska börja bry sig om personer som man årets 364 andra dagar skiter fullständigt i (gäller många i min omgivning) samt förväntningarna om att allting ska vara såå perfekt - som sedan brukar gå helt i stöpet.

För er julälskare - låt mig för all del inte dra ner er i "bitterhetsträsket"Flörtsjälvklart önskar jag er en riktigt god jul och hoppas att den blir som ni har tänkt er! :)

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Hennum
0

jag är oxå hjärtligt trött på all stress. I år blir det knytkalas hos pappa och de egenliga härskarna över huset/tomten; hästen, hunden och de tre katterna, gästerna blir jag och mamma samt eventuellt en syster och hennes familj, men då bara en kortare stund.

Här är det en liten julklapp till de 7 syskonbarn jag brukar träffa och umgås med, samt en till de 3 syskon jag brukar umgås med och till mamma o pappa. De andra släktingarna o liknande får inget. Vi har ingen direkt presentpanik i vår familj, det är att umgås och äta god mat som är det viktigaste. Och vi är alltid noga med att inte slänga mat.

I år kommer det nog inte bli någon julskinka och sådant trams, då jag o mamma inte äter sån. Pappa får anpassa sig efter majoriteten :) Hela julbordet kommer mestadels vara vegetariskt.

Nåja, nu svarade ja inte alls på din fråga, för den gällde inte mig ^^  Men kanske kan detta vara ett exempel på en relativt ostressig jul? :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

BiGavia
0

Hatar jul e för mye sagt, men sen magin försvann , när jag var 5 år. Har den inte varit nån hitt. När killarna var små försökt jag bygga upp magin! Men nu e de stora å inte i behov av magi, just till Jul!

Så nu bär den varken med sej tvång eller förväntningar.

Vi firar Midvinter istället å njter av maten vi tycker är god!

Kramar!!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Devona
0

Själv firar jag jul, och tycker att det är en mysig högtid, men mycket pågrund av att vi inte alls har den där julstressen i familjen. Vi firar endast i familjen (fyra stycken i vanliga fall, men i år tre!) och är hemma eftersom ingen av mina föräldrar tycker om tvånget att umgås med människor som de annars inte har så nära kontakt med.

Vi köper några genomtänkta presenter och gärna second hand eller från ett "bra" ställe och jag har till och med fått igenom lite vegetariska rätter i år! Skrattande

Kan förstå varför vissa väljer att skippa julen, men får oss är det bara lite extra mystid, fast vi umgås kanske inte så mkt eftersom vi nästan alltid får böcker och sitter och läser dem i stället. Tungan ute

Inte heller ett direkt svar på din fråga, snarare den omvända varför jag firar jul. Men iallafall. /D

Jennix
0

Jag förstår att många hatar julen, Jag brukade själv känna ångest och tvång innan jag insåg varför jag mådde dåligt, fast jag älskar just känslan av jul.

Nu för tiden tycker jag att det är mitt val att åka hem om och när jag vill, och jag gör det t.ex. i år.

Vi brukar aldrig ha stora kalas, det är oftast bara föräldrar och min syster, de senaste åren har min morbror kommit ibland. Han är ensamstående utan barn, har ingen familj alltså. Vart annat år är han hos oss, och sen hos mosters familj.

Jag gör inget jag inte vill och känner mig inte tvingad till att slänga bort pengar heller. Städar och pyntar som jag vill, inget annat.

Däremot älskar jag att fira just perioden JUL, när solen återvänder, man äter god mat, slappar med familj, spelar spel osv.

Men det är ju som sagt var pga att JAG har valt ut det som jag gillar. Jag gillar inte heller att man ska hyckla och låtsas tycka om nåt eller någon man inte gör.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

BiGavia
0

Spelat Geni med sönerna nu å druckit Glögg!

Ijin
0

Ha! Finns en bra sak med julen… MAT I MASSOR!!

BiGavia
0

Trumman har försett mej med tomteluva… så de ebara att bekänna sej besegrad,

marinelady
0

Äsch julen för mig innehåller bara glädje och lycka, det följs av nyåret och min födelsedag samt ljusare dagar så vad kan gå fel? Nu är tiden att släpa ut skotern, ta en tur i släden, eller rida ut en skön dag och njuta av snabba galopper på åkrarna… men de är ju bara om jag är hemma… annars njuter jag alltid av lätt spårade djur och  tar med kikaren för att ta en titt hur älgstammen ser ut eller hur räven mår för året…

Sen hatar jag verkligen värme och lever verkligen upp av vinter och snö…det är verkligen min säsong hösten är okej men vintern är toppen bara snön kommer…

Vargflickan
0

Vad roligt att höra era tankar om varför/varför inte ni firar jul! Skrattande

-- Lao Tzu

Vargflickan
0

Vad roligt att höra era tankar om varför/varför inte ni firar jul! Skrattande

-- Lao Tzu

Bappho
0

Det kanske beror lite på hur man firar. Jag tar det bara lugnt. Köper bara julklappar till ungarna. Hoppar över superstädning och en massa matlagning. Åker en sväng till min mamma med barnen som bor i samma by, sedan blir det fackelpromenad på kvällen och gröt till tomten.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

Jag gillar julen, tycker det är kul med julpynt, att slå in paket, få paket, laga mat, äta mat, har inget emot det alls.

Vad jag däremot tycker är drygt, är det som är mot min vilja - fira jul med släkt jag knappt känner och sånt, detta året är sista året som jag ger med mig och följer med, men sedan tänker jag vara hemma eller med vänner. Jag är inte nostalgisk.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hwinya
0

Jag är ett riktigt julfreak! Älskar att pynta och koka knäck och sådana saker. Julen ska vara en tid då man kan slappna av, njuta av god mat, familj och vänner man tycker om. Om julen bara blir stressig gör man nånting fel. Om allt julstök inte fungerar borde man ta bort något av det så att man känner att man gör det man vill och hinner, inte det man tror att man måste bara för att det är jul.

Så till alla er som tycker att julen är jobbig, gör så mycket eller lite julstök som ni vill så att ni kan njuta och slappna av ni med vid denna underbara tid! :)

God jul på er allesammans oavsett om ni tänker fira en traditionsenlig jul eller helt på ert egna vis!

Endroppeihavet
0

Jag håller verkligen med om detta att man ska träffa människor man aldrig träffar annars.. Men det skiter jag fullständigt i.. Jag firar jul med dom jag älskar oavsett blodsband.

O stressen? Jag ser inte stressen? Vart e all den här stressen ni talar om? Jag köper julklappar i Oktober, pyntar smått i november och bakar och lagar mat i december.

Det gäller att sprida ut julen i hälsosamma doser över fler månader än bara december.. (Det här med att julen kommer första advent e bogus! Julen kommer när man vill att den ska komma.)

Hela hösten e så nedrans grå iaf. så d kan lika gärna va jul då oxå^^

Man behöver ju faktiskt inte göra allting? Vissa år kanske man sätter fram en adventsjulstake för det e så mycket annat som pågår och äter möjligtvis några köttbullar..

Man behöver ju inte göra ett smack! Julen kommer och går ändå.

Julstämningen sitter ändå i de där små undflyende ögonblicken som kommer när man som minst anar det.

När man plötsligt ute i handeln finner sig ensam i en del av en butik och man hör en jullåt man älskade som barn.

När man ute på promenad i skogen med hundarna och solenplötsligt bölrjar skina.

Årets bästa julögonblick - Jag var i Västerås på samhain för att besöka Spindelfot och det snöade när jag steg av på stationen.

Ett barn går ut genom de stora dörrarna vänder händerna upp mot himlen för att känna på flingorna, vänder sig med stora ögon mot sin mamma och säger med stor lycka -

"Nu e d jul mamma"

Jag fick en liten tår i ögat.. Det var så fint!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Jodrena
0

Det har hänt att jag mått dåligt av julen. Men sedan jag bestämde mig för att julen inte ens är min högtid att fira har jag faktiskt inte mått dåligt av den heller.

Jag firar själv inte jul men jag är med på andras (familjens) firande. Äter gott och ibland har jag presenter med mig, framför allt till barnen förstås. Men jag firar inte jul själv, det är lite skillnad på att vara med på andras firande och att själv fira. Så jag antar att det beror litet på vad man lägger i ordet "fira".

Varför jag inte firar? Jag har ingen anledning att fira julen.

Hennum
0

Jag vill fira jul för att det är då som världen börjar bli ljusare igen. Ljusare, inte varmare - tvärt om. Men snart kommer det lite mer snö och solen dyker upp igen. Det är egentligen nu som vintern börjar, fram tills nu har det bara varit höst… åtminstonde här nere i skåne, med enstaka vinterdagar.

Att sitta tillsammans och mysa brevid kaminen och äta god mat och välkomna ljuset, snön och vintern. Det var åtminstonde så som min jul blev i år. Plus att det var vansinnigt god mat vi gjorde. ^^ bästa julbordet jag sett någonsin.

Jodrena
0

God mat kan man ju äta när som helst, därför har jag inga problem med att sitta med alla som firar jul vid julbordet. Hehe.

Det är många som nämner maten, men firar man alltså jul för matens skull? Obestämd Då är det ju maten man firar…väl?

Hennum
0

Maten är bara ett sätt att markera att det är en speciell dag. Precis som att man äter tårta på födelsedagar. Matbordet är en samlingspunkt. Där träffas vi, äter vilket ger en bra känsla i magen och pratar. Det finns nog inte många högtider som inte inbegriper något ätbart på nåt vis?

Jag har tyvärr aldrig varit på någon wiccansk/hednisk/häxig högtid, så jag vet inte om man brukar äta något där. men i de böcker jag läst så brukar man äta något och dricka något.

Precis som man ser fram emot klappar och sällskapet så ser man oxå fram emot den goda maten, då den är god.

Och i vissa höst-högtider så är det ju oxå maten och överflödet man firar, så det tanken är väl inte så konstig heller. Och då det åtminstonde i skåne känns som höst även på julafton så kan man väl göra om jul till en skördehögtid det med :P höhöhö…

Jodrena
0

Hmm, den här tråden, och min tidigare fråga, får mig att undra varför så många firar jul - om det inte är just för matens skull. För presenterna? Vad är det egentligen som firas i de flesta svenska hem under jul? För inte är det Jesu födelse det pratas om numera. Inte pratas det heller om vintersolståndet. Firas jul bara för att man "ska" göra det?

Vidare börjar jag fundera på nyår. Vad skiljer 31 december från 1 januari i jämförelse med 1 januari och 2 januari? Varför firas nyår egentligen? Jag sa för några dagar sedan här hemma att det ju är märkligt, vi firar att vi byter kalender, några siffror ändras, verktyg för att vi ska mäta tiden vi lever i. Annars är det ju egentligen ingenting alls i världen som händer just vid nyårsskiftet som skulle vara utmärkande… (förutom att en otrolig mängd människor firar kalenderbyte med raketer och champagne och allt vad det är) Hm, ju mer jag tänker på det desto mer förbryllad blir jag över att vi över huvud taget firar nyår.

Jag säger inte att vi inte ska eller inte bör fira, jag bara undrar varför?

Zoraye
0

Folklivsforskare eller antropologer kan nog ge ett bra mycket bättre svar på v-ar-f-ö-r man firar jul än vad jag kan, men traditioner har ju väldigt stor makt.
De förenar folk oavsett religion, kultur och språk.

Jag har också funderat en del på just nyår, mig veterligen firar även exempelvis kineser och perser sina respektive nyår på liknande sätt. Och eftersom just fyrverkerierna har sitt ursprung i Asien är det möjligt att västvärlden tagit efter. Champagnen däremot, den attribuerar jag självfallet fransmännen.

Jennix
0

#19  Tradition, ceremoni… Nåt som är gemensamt. Det är mycket psykologiskt, anser jag.

Många väljer ju religion när de i själva verket behöver just ceremonierna och riterna…och kanske vissa upptäcker att de faktiskt kan skapa egna riter utan religionen.

Jag såg ett TV-program för några år sen som handlade om hur flera ateister skapat egna ritualer, utan religion, för att många behöver dom.

Det ligger i huvudet, anser jag. Antingen känner man sig delaktig och behöver fira, eller så gör man det inte. Själv har jag ibland känt behov och ibland inte.

Varför firar vi nåt överhuvudtaget? Helger, storhelger, födelsedagar, begravningar, dop? För att det är kul kanske? Man passar på när alla andra gör det, för att det är enklare än att få ihop familjen på en vanlig helg då vissa kanske måste jobba.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

eto-Myotis
0

Jag gillar verkligen inte julen, eller ja, jag gillar 1-22 december, men julafton skulle jag gott och väl kunna klara mig utan!

Hos mig är det "den perfekta familje-bilden" som ska råda, där hela släkten - folk man inte ser mer än en dag om året- ska fira hemma hos oss, dela ut julklappar och ha den roligaste tiden på året. Men det handlar bara om påklistrade leenden, falsk vänlighet och allt är så hemskt! I alla fall enligt mig som ser den falska hinnan alla drar på sig. För mina kusiner handlar det inte om att få det de önskar sig och av vem, utan att få så mycket som möjligt, som de bara slänger på golvet när de kommer hem.

Jag vill fira Yule vid vintersolståndet med dem jag vill, inte behöva tvingas ihop med människor som bara slänger taskiga kommentarer över matbordet och slänger fördomsfulla blickar efter en.

Jaja, som ni förstår, jag vill inte fira julafton, men blir tvingad till det, då alla samlas i vårt hus.. Det är min tanke om julen och ni som nu firar det får ursäkta om jag kommer som en negativ vindputs *förlåt*

Jodrena
0

#22 Snart kanske du har flyttat hemifrån, då kan du faktiskt aktivt välja att inte vara med på det där julfirandet längre. Fast det kan ju kännas tråkigt att sitta ensam när man vet att alla andra har sökt sig till gemenskapen.

Men som sagt, snart kan du göra som du själv vill, och tills dess kanske du kan be om att bli hörd, fråga om det verkligen är nödvändigt att alla kommer till just er o.s.v.

Eller också kan man sätta sig utanför firandet, vara med de andra men se på det hela med helt andra ögon, om du nu inte kan undvika att vara med. Hmm, ja det finns en hel del man kan göra för att påverka sin egen upplevelse av olika händelser. :)

spindelfot
0

Jag tycker julen hemma hos min mans familj är trevlig.. Jag firar inte med min egna familj längre pågrund av väldigt allvarliga konflikter.

Men kanske är det för att jag är vuxen och får dricka vin, öl och glögg, och ibland calvados till kaffet så att jag kan vara lite småberusad. hahahaha..

Och som småbarnsmor förstår jag även det sällsynta värdet i att få äta god middag utan att behöva laga maten, diska, duka upp, bli bitter.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

eto-Myotis
0

#23 Jo, jag har länge drömt om att få flytta till en egen stuga, omgiven av vacker natur, men inte alltför långt till staden. En mysig gammal stuga :) Måste dock ha både körkort och pengar.. men jag tror på att den framtiden kommer tillslut.

Visst har jag försökt att få min röst hörd i valet om umgänge under julafton och andra tillfällen, men jag får gott försöka stå ut några år till, för att behålla någorlunda fred..